DRIVR

Karmann Ghia RS

Copyright AutoBild.de

“Ein solches Auto macht mir so schnell keiner nach” zucht Jochen Bader, de eerste en enige werknemer van de Stuttgartse polikliniek Bader Racing. 4500 uur quarantaine, een paar hartaanvallen en evenveel overbruggingen waren er nodig om deze oude patiënt van een nieuw lichaam te voorzien en de vijftigste verjaardag van de Karmann Ghia met verve te eren. We bekijken de bewakingsbeelden.

De Karmann was Volkswagens idee van een sportieveling voor Jan en alleman. Gepresenteerd op 14 juli 1955 zou deze verklede kever een half miljoen keer van de band lopen vooraleer in 1974 uit de catalogi te verdwijnen. Zelfs 30 jaar verder heeft Luigi Segre’s design nog niets van z’n charme verloren; de stijlvolle coupé met achtermotor doet de pols van menig restaurateur nog altijd versnellen, maar geen enkele die zich ooit aan een grondige herwerking gewaagd heeft… tenzij Jochen Bader.

De revalidatie begint met een doorgeroest exemplaar uit 71 en een handvol exclusieve bouwplannen van Porsche’s laatste luchtgekoelde 911: de 993. Beter dan de gaten te dichten vat Bader een grondige dissectie van de Ghia-klassieker aan met als bedoeling ieder onderdeel meticuleus op te meten en na te bouwen. Onder de aluminium huid wordt er exclusief beroep gedaan op originele Volkswagen en Porsche-onderdelen; een bewuste maar tijdsrovende keuze die kwaliteit hoog in het vaandel draagt. Zo werd de 60-liter-tank in Brazilië besteld (destijds een optie in Zuid-Amerika), komen de assen van een 944 Turbo, de steekassen van een 996 Cup, het remsysteem van een 993 Turbo, oliepomp van een GT3 en ga zo nog maar een thesis verder. Een wat vergezochte woordspeling maar een godsgeschenk voor Bader aangezien niet één maar twee studenten van de Esslingse Unief z’n laatste jaar aan de RS wijdt. Wat dat betekent? 2000 km gratis testwerk met hypermoderne testapparatuur. Wat dat betekent? De RS plakt op de weg en tikt als een Zwitsers uurwerk.

Toch vertrouwt Bader niet blindelings op de onbetwistbare kwaliteiten van het oude Ghia-platform. Om de Karmann RS van de nodige structurele stijfheid te voorzien wordt er contact gelegd met Heigo: fabrieksleverancier van rolkooien voor race-Porsches. Het unieke exemplaar dat deze klassieker siert heeft niet alleen de taak om meer stijfheid te bieden maar vooral om het veel zwaardere 911-blok te ondersteunen. En wat voor een krachtbron het geworden is; met dezelfde eclectische onderdelen als het chassis levert deze boxer 321pk en houdt het midden tussen het standaard luchtgekoelde item en een GT3-Cup-blok. Inofficiële tests zouden al 300 en meer op de klok gezien hebben…

Vijf jaar en veel euro’s na productiebegin heeft Bader Racing z’n doel bereikt. De RS is klaar voor de vijftigste verjaardag van de Karmann Ghia op 14 juli 2005 en zal er ongetwijfeld hoge ogen gooien. Kan ook moeilijk anders met een feilloze afwerking, klassieke sprint in 4,4 en de elktest aan 73 km/h (76 voor de nieuwe GT3). Geïnteresseerden mailen naar bader-racing@t4media.de maar verwacht geen gezwind antwoord; Jochen heeft net een 440pk GT3-Cup-blok gekocht dat –in principe- ook in een oude vorm moet passen… Watch this space.

Share Button

One Response

  1. Djivy says:

    Begeleidend beeldmateriaal vind je hier en hier (rechtsklik, save as)

Leave a Reply