DRIVR

Column: Eén Auto voor het Leven?

“Dat moet een schrijffout zijn” sneerde ik naar de verkoper, vast overtuigd dat niemand 300.000 kilometer op een SZ zou klokken. “Waarom wel?” antwoordde hij kalm, “de eigenaar heeft er sinds de aanschaf in 1991 jaarlijks 20.000 mee gereden”. Lichtelijk aangedaan kroop ik in de patina cockpit om de realiteit onder ogen te zien: 302.574 kilometer en 900 meter. Als dat geen unicum is voor een Zagato die welgeteld 998 keer gebouwd werd – 648 keer als coupé en 350 keer als cabrio.

Copyright TiZi

De tijdsgeest wil dat jan modaal elke vijf à zeven jaar van auto wisselt ‘om er toch nog iets voor te krijgen’. Maar is dat wel zo’n goed idee? Ben je echt beter af met die superdeal van een gelikte verkoper of doen 20 ruggen gewoon minder pijn als je er maar 10 hoeft te betalen? Voor 10.000€ koop je immers heel wat ruitenwissers, banden en weet-ik-wat-nog-allemaal-stukgaat aan de rossen van tegenwoordig. Is het daarom niet beter om één degelijke wagen in huis te halen voor de rest van je dagen?

“Nauwelijks wereldschokkend” hoor ik jullie opperen, “liefhebbers kopen sinds jaar en dag klassiekers om ze eeuwig te koesteren”. “Volledig mee eens” antwoord ik dan. Een Alfa Romeo GTA, die koop je voor het leven, net als een Integrale of een andere icoon waar je jaren naar uitgekeken hebt. Maar daar gaat het niet om. We hebben het over moderne wagens die je vandaag koopt, dagelijks gebruikt en nooit meer kwijt wil. Kijk bijvoorbeeld naar Paul Frère die in 1991 een Honda CR-X kocht en hem ook in 2006 nog de sporen geeft, dag in dag uit. En ja, 300.000 kilometer later moet de motor gereviseerd, de zetels bijgewerkt en de lak geboend worden. Maar dat is nog altijd goedkoper dan 10.000€ voor een mediocre blik op wielen.

Blijft alleen de vraag waar je de volgende 50 jaar in wil rijden, wat de toekomstige klassiekers zijn en welk model ook in 2056 nog zo hoge ogen gooit als de Alfa Romeo SZ. Mijn gok? De Renault Clio V6 van de tweede generatie. Compact, competent en exlusief genoeg om de tand des tijds succesvol te doorstaan. Maar laat dat u zeker niet weerhouden om uw tijdloze favoriet in de comments te zwieren. Zolang hij maar voor minder dan 50.000€ (quasi) nieuw te krijgen is en dagelijks gebruikt kan worden. Ik ben alvast benieuwd.

Share Button

24 Responses

  1. Ride says:

    Ik denk dat ik vandaag zou kiezen voor de Porsche Cayman.
    Motivatie:
    – Sportieve wagen met het nodige comfort
    – 211pk versie zorgt voor betaalbaarheid op fiscaal gebied
    – 211pk noteert ook haalbare cijfers qua verbruik
    – Knap design welke je toch niet in kuddes op de autowegen tegenkomt

  2. ElmoTheElk says:

    Ah, de Clio V6… daar kun je eeuwig over discussiëren. (http://www.renault-tuning.com/viewforum.php?f=87)

    Ja, hij is te duur, niet veel krachtiger dan de ‘gewone’ RS (die ik heb), heeft nogal wat mankementen… maar dit maakt allemaal niets meer uit als je bedenkt dat je een verschrikkelijk mooie (mannen)auto met V6-middenmotor aan het rijden bent!

    Helaas heb ik er wel in mogen zitten, maar niet in gereden…

  3. J. says:

    mijn eigen vw corrado, 1.800 16v (1991) met >356.000km
    val ik in herhaling ?

    andere mogelijkheden (nog) niet in mijn bezit:

    * uit de klassieke doos *
    – audi 200 quattro turbo
    – citroën cx (wellicht geen basisversie, maar eerder de prestige, turbo2 of gti)

    * als nieuw uit de fabriek *
    Het future-classic gehalte kan ik moeilijk inschatten; wellicht omdat er teveel mainstram geproduceerd wordt.

  4. Edwin says:

    Ik geloof dat ik hier nog wel 10 jaar mee zou willen rijden …

    2005 Audi A8 V8 TDI single frame
    http://www.anamera.com/en/detail/car/3732/index.html

    voorlopig doe ik het met een 1994 Audi A6 > 250.000km

  5. beebeeporsche says:

    Om met een klassieker 50 jaar te rijden, moet ge’m kopen als ge jong zijt, dus maximaal rond uw dertigste. Het moet uiteraard een nieuwe zijn, want anders rijdt ge als ge pech hebt 6 maanden met uw aanwinst. Dit gezegd zijnde, welke auto zoudt ge nu nieuw kopen, waarvan ge nu al kunt zeggen dat het een klassieker gaat worden? Kom niet af met dingen als een M5 of een 911turbo, want zo’n investering betekent bij mamma en papa blijven wonen tot uw 50ste. Nieuwe A8 of ander stoer gevaar is ook te duur voor een dertiger met toekomstplannen. Een mx5 of WRX telt ook niet vind ik, want die gaan al effe mee, het moet nieuw-nieuw zijn. Maw, wie durft een gok te wagen en een auto te noemen die binnen 50 jaar nog steeds een hit is.

  6. Djivy says:

    @Ride: de Cayman zat eveneens in m’n shortlist, maar over 50 jaar…?
    @Elmo: een RS? Misschien toch hoog tijd dat ik die Djivy-rit in mekaar knutsel.
    @J: een Corrado 1.8 met 356.000km op de klok is zeer en zeer sterk.
    @Edwin: nogal prijzig die A8, en wat is een ‘single frame’ eigenlijk?
    @BeeBee: ik zie dat je m’n V6 niet slikt, dus: een Lotus Elise.

    Of?

  7. Edwin says:

    … de term “single frame” wordt weleens gebruikt voor de nieuwe Audi “snuiten” met 1 grote grille dus in plaats van een stuk onder en boven de bumper zoals de vorige audi’s hadden (vond ik misschien nog wel mooier)

    http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=245598255&size=l

    maar ik mag helemaal geen Audi A8 meer van je lees ik net, nou ja, ik ben de 30 dan ook al zes jaar geleden gepasseert.

    OK; wat is over 50 jaar nog een hit dan; mijn gok; de Volvo C30
    http://www.volvocars.com/campaigns/MY07/C30/OpenDoors/default.htm
    … maar je wilt waarschijnlijk geen 50 jaar met een 2 deurs rijden ….

  8. AR says:

    de mooiste ooit…saab 900 aero eind jaren ’80 – begin ’90.

  9. PJ says:

    Ik heb 2 maanden geleden met veel spijt in het hart mijn MX-5 uit 1990 van de hand gedaan. Gekocht op het zicht door mijn vader op het Brussels autosalon (als één van de eerste in België), enkele jaren geleden door mij overgenomen en 16 jaar later nog altijd in perfecte staat…
    De Miata was op weg om eeuwig door mij gekoesterd te worden, maar praktische en financiële bezwaren, bedrijfswagen en gezinsuitbreiding beslisten er anders over.

    Als je mijn Miata dezer dagen in Lint en omstreken ziet rondrijden, doe ‘m de groeten en zeg dat het me spijt…

  10. JDM says:

    PJ: eeuwige zonde!! Schitterende auto’s. Van een klassieker gesproken…

  11. ElmoTheElk says:

    Het model is natuurlijk niet echt helemaal nieuw, maar als er 1 auto is die je nu nieuw kan kopen en waar je over 50 jaar nog trots in kan rijden, dan is het de Mini. Doe maar een nieuwe Cooper S dan (helamaal naar eigen smaak aangekleed uiteraard)…

  12. Djivy says:

    Persoonlijk geloof ik eveneens in de langetermijnkansen van…

    de Smart ROADSTER! (Sidder & Beef;)

  13. JDM says:

    Ik sidder en beef bij hetgeen ik hier allemaal lees.
    Het zijn natuurlijke allemaal subjectieve keuzes, ik weet het…maar toch… ik heb het gevoel dat het hier stikt van de lease-bakken…

  14. J. says:

    not at all; leasebaken… ik versta niet hoe je erbij komt ?!

    niet tussen de potentiële klassiekers en niet bij de “leden”… of ik kan mij zwaar vergissen.

    mss de moment om eens een poll-functie op de site te zetten, al gaat dat wat de commerciële toer op; Djivy, it’s up to you !

    I’m not a leasingcardriver.
    (vooralsnog niet)

  15. JDM says:

    Het is op zich geen schande om een lease-bak te hebben (of moet ik deze comment nu bij het artikel van An posten?).
    Vaak staven “autoleasebakmensen” hun auto- en rijervaringen onterecht aan de compromisbak die in (onder) hun schoot werd geworpen. TDI-fahrers: eat my shorts! (ja, sorry)

    Ik zou hem ook aannemen, laat daar geen misverstand over bestaan…

    Ok, hier komt mijn hedendaagse klassieker in wording:

    Honda S2000

    Of wat had je gedacht 😉

  16. Djivy says:

    Aan een poll had ik vanmorgen ook al gedacht.

    Es effe polsen bij JC of dat technisch haalbaar is.

  17. Johnnyboy says:

    Dé future-classic wordt uiteraard de audi A4 1.9.D… Idd: niet de TD maar de op alle vlakken zoveel coolere “kleine”-Turbo zoals de verkoper mij destijds in een Wellense variant van het Nederlands mededeelde.

  18. Djivy says:

    Ik hoor het hem al zeggen…: “da’s dé be ne klennen turbo” terwijl er in de verste verte geen turbo te bekennen valt op een DI…

  19. ElmoTheElk says:

    Pardon, een Audi A4 1.9.?!?

  20. Johnnyboy says:

    @ElmoTheElk: inderdaad. De tuning bestaat uit: een kleur die het midden houdt tussen zalmroze en oranje, een barst in de voorruit en een kapotte spiegel.
    Toch zal er nen hele straffe moeten afkomen om mij in Bxl te volgen 😉

  21. Stepan1976 says:

    ����� ���� ������ �������:
    1. ����������
    2. ������ ����������������
    3. ���������� ������ �����������
    4. ̳�����
    5. ���������� ����+��� ��������+����� ������ ��� ������ �������
    6. ����
    7. �������
    8. …� ������ �������� ���� ������.
    ���� �� ���� ������� – �� ���� �� �������� ��������.
    ������� ������� – ����������!!!

  22. JDM says:

    Met punt 1. en 4. kan ik nog leven maar 2., 3., 5., 6. en zeker 7. gaan voor mij een brug te ver! Vooral de redenering, en ik citeer: “���������� ����+��� ��������+����� ������ ��� ������ �������”, vervulde me van ongeloof. Aan 8. wil ik geen woorden vuil maken, want “������� – ����������!!!” is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven!!!

Leave a Reply