DRIVR

De E-Solex

Het risico om voor fashionista versleten te worden indachtig, werp ik vandaag een blik op de E-Solex oftewel groene opvolger van de snorfiets die in 1946 op de markt kwam. Enerzijds omdat het utilitaire karakter van het origineel me mateloos boeit, en anderzijds omdat ik knet-ter-gek wordt van contemporaine scooters en hun LeoVinci-lawaai. Tijd voor stilte en stijl.

Bedacht door Marcel Mennesson en Maurice Goudard stond de originele Solex (of VeloSolex) te boek als betaalbaar transport voor het naoorlogse Frankrijk. Een tweetaktmotor zorgde voor de aandrijving, bekende gezichten voor de commercialisering. Zo maakte niemand minder dan Brigitte Bardot haar filmdebuut op een VeloSolex, versleet Louis de Funès ettelijke exemplaren en dook er zelfs eentje in Apocalypse Now op. De knapste referentie evenwel is Steve ‘I invented Cool’ McQueen die meer dan eens met zijn 3800 Solex gekiekt werd. Als de XKSS even niet beschikbaar was, welteverstaan.

De productie van de op gas en benzine lopende Solex eindigde in 1988 na ongeveer acht miljoen exemplaren. Het moederbedrijf, dat ondertussen vooral carburatoren maakte, werd door Magneti Marelli overgenomen en de rechten op de snorfiets aan China verpatst. Tot huidig eigenaar Cible een enquête naar de slaagkansen van een nieuwe VeloSolex bestelde. De resultaten waren op z’n minst bemoedigend; maar liefst 85% van de ondervraagden zag een nieuwe Solex wel zitten en al helemaal als het een milieuvriendelijk exemplaar betrof. Het herdesign ging aan niemand minder dan Pininfarina met bovenstaand ontwerp tot gevolg. En geef toe: sex kan klaarblijkelijk ook op twee wielen (zolang er maar geen leder mee gemoeid is).

Volgens de marketingpulp haalt de E-Solex – net als zijn voorvader – een top van 35km/u en verbruikt hij daarbij slechts één euro elektriciteit voor elke 1000km. Het motorcompartiment op de voorvork werd om stijlredenen behouden en huisvest de oplader voor de lithiumbatterijen. Geen duracells trouwens: de autonomie bedraagt een pietluttige 30km tegenover een bereik van 100km voor het origineel. Ook de prijs is met 1.150€ eerder trendy dan retro. Al mag dat de pret van dit Frans stukje chauvinisme niet drukken, zeker niet in het licht van luidruchtige Boosters en opgefokte Camino’s.

[Met dank aan Agnes Goyvaerts voor de inspiratie, meer info op e-solex.net]

Share Button

29 Responses

  1. Tom says:

    “Dessiné par Pininfarina”, dat kan niet mis gaan.

  2. Tom says:

    De batterij gaat maar vier jaar mee (of 700 re-charges), en nergens iets te lezen over vervangbatterijen? Of hoeveel ze moeten kosten? Zouden ze al een importeur voor de UK hebben? Great business idea!

  3. Djivy says:

    Laat ons hopen dat de toekomst betere (vervang)batterijen met een hogere autonomie brengt.

    Volgens e-solex.net worden de buurlanden van Frankrijk vanaf 2007 bediend, dus misschien ben je nog niet te laat om die importeursrol op je te nemen. Al lijkt Napels me nog lucratiever dan Londen om een trendy scooter te verpatsen…

  4. jan Hermes says:

    Is er al een leverancier van de e/solex voor nederland of belie=

    Groeten, Jan

  5. MICHAEL says:

    hOPE TO HAER IF THERE IS A LEVERANCIER VAN THE E-SOLEX IN HOLLAND

  6. W.Hendrickx says:

    I
    L.S,

    Ik ben ook op zoek waar ik een nederlandse e-solex kan vinden
    Wanneer dit mogelijk is zou ik graag willen horen

    M.Vr.Gr. W.Hendrickx

  7. Djivy says:

    Het Nederlandse TinusvanOverveld laat via het contactformulier weten dat ze interesse hebben om de E-Solex te gaan verdelen. Je kan zowel digitaal als telefonisch contact met hen opnemen.

    Ik controleer ondertussen verder of er al Belgische invoerders/plannen zijn.

  8. demeester says:

    Graag wil ik de invoerderkennen in belgie

  9. Smets Marèse says:

    Ik zou graag een solex willen kopen. Kunt U mij een lijst van solex-verdelers sturen aub?

  10. Djivy says:

    De officiële invoerder voor België is:

    D’IETEREN SPORT SA

    Parc Industriel 37
    1440 Wauthier-Braine (Braine-Le-Château)

    * T 02 367 14 11
    * F 02 366 15 21

  11. fdc says:

    kan ik ergens een e solex kopen regio antwerpen ?

  12. Ultra says:

    Djivy, ge had Solex dealer moeten worden…
    En blijkbaar zijn Solex fans geen grote lichten, euh lezers ;o)

  13. Pierre CALLEBAUT says:

    Graag kende ik een dealer van snorfietsen SOLEX in de omgeving van NINOVE (O. Vl.)

  14. Eric Braet says:

    Weet iemand of er in de E solex ergens een zekering zit?
    De batterij is opgeladen maar toch werkt de fiets niet, zowel de claxon als het licht werken ook niet. Ik denk dat er ergens een zekering gesprongen is, maar waar zit die?

    • Frank says:

      Hallo Eric,

      Weet jij inmiddels waar de zekering zit van de E Solex.

      Mvg,Frank

    • DANNY says:

      Eric , weet jij ondertussen of de E Solex een zekering heeft want ik heb hetzelfde probleem! groetjes uit Oostende

  15. Ingrid says:

    Is er anno september 2008 al een geupdate E-Solex op de markt met een hogere autonomie dan 30 km? En zijn er al vervangbatterijen te koop? Weet iemand al iets meer?
    Groetjes, i.

  16. hendrik says:

    Hallo,
    Ik woon in Belgie(West vlaanderen iemand enig idee waar en wanneer de e-solex te verkrijgen is?
    Groeten H.

  17. Bart says:

    Kan ik in Nederland al een e-Solex kopen.
    Met google kom ik er niet uit en D’Ieteren heeft kennelijk geen e-mail adres…
    Heeft iemand er een te koop voor mij?
    A.u.b. Mail mij: bartwimvanetten@hotmail.com

  18. nicole says:

    WAAR KAN IK IN BELGIE EEN SOLEX KOPEN,EEN NIEUWE
    BEDANKT

  19. Prieus Eugene says:

    Waar is de E.Solex te zien in de streek van Aalst

  20. Roderick says:

    De e-solex wordt in Nederland verkocht door de Halfords voor een kleine 1600 euro. De batterijen gaan idd (nog) niet zo heel lang mee maar een extra batterij (dus na 700*35km= 24.500 km)kost nu nog rond de 500 euro. De doelstelling is om deze binnen komend jaar te halveren.
    Kosten accu 500 euro + energy ( +/- 25 euro) is 525 euro voor bijna 25000 km wat betekent per km 0.021 huidige bezine prijs(1,25) betekent dat je een traditionele motor moet hebben die 1 op 60 rijdt. Natuurlijk bestaan deze wel maar met de (nog) steeds toenemende olie prijzen en maatregelen m.b.t co2 uitstoot is dit een ideaal alternatief. En nee ik werk niet voor Solex heb er alleen een verslag voor gemaakt en ziet er gewoon erg goed uit allemaal!

  21. Andries says:

    Mocht je een verdeler zoeken, ben ze bij toeval tegengekomen in Vilvoorde, op de mechelsesteenweg, stonden iets van een 1550 euro. De naam van de zaak vind ik nergens, maar je kan niet missen, is aan het tweede ronde punt, richting mechelen en is een KTM, Suzuki verdeler.

  22. De Smedt Ludo says:

    Heb sinds een maand een e-solex en rij ermee naar mijn werk ongeveer een 15km enkel aan een snelheid van een 37km/uur. Gelukkig mag ik op het werk nog eens bijladen want anders zou ik niet eens terug thuis geraken. Vergeet ook niet dat je een klasse B verzekering nodig hebt met eventuele rechtsbijstand al vlug goed voor een 150euro/jaar. Als je dat ook als bijkomende brandstof zou rekenen moet je al vlug 2000km/jaar rijden om er winst uit te halen en dan is er nog niets berekend van de afschrijving van een toch vrij dure klasse B met een vrij kleine aktieradius. Een tweede batterij kost 550euro en moet je dan nog ergens gaan opbergen om mee te nemen. De e-solex rijdt dan wel zeer prettig en remt goed met zijn schijfremmen maar je moet hem enkel kopen omdat je het écht wil en zeker niet om er trachten vervoerskosten mee te besparen.

  23. Anthony says:

    Ik heb 2 solex’en, 1 in rijdende staat en een andere die in onderdelen ligt. Dit is geen solex, dit is één of ander chinees misbaksel… koop toch gewoon een mooie auto solex, heel leuk om aan te werken en wrschlk betrouwbaarder dan deze e-solex.

    Verder wil ik ook de regering bedanken om het rijden met helm verplicht te maken op een solex en daarmee de doodsteek toe te dienen.

  24. Jaecques says:

    Alle verdelers kan je vinden op http://www.e-solex.be, ook die van Zemst(-Vilvoorde)

  25. cordonniers says:

    ik heb een velosolex gekocht, opvouwbaar, zodat hij gratis met de trein kan en ook makkelijk in de auto kan.
    de accu 24v/10a heeft maar een berijk van zo’n 20km en met flink meetrappen 30 km.
    heeft iemand ervaring met deze fiets en weet iemand, wat de prijs is van de res. accu van de velosolex???

    • Pedro Decrock says:

      Beste, ik ben op zoek waar men in West-Vlaanderen een velosolex kan aankopen. Ik zie dat jij er een in je bezit hebt. Waar heb je die kunnen aankopen ?

Leave a Reply