DRIVR

Rijtest: Smart Roadster Coupé 82PK

In 2003 lanceerde Smart zijn eerste sportieveling: de Smart Roadster. Naar analogie met de ForTwo moest de tweezitter vooral hippe mensen aantrekken. Daarom werden de blitse looks van de stadmus doorgetrokken om een fraai sportwagentje met een duidelijk missie te creëren: zorgeloos rijplezier. De tweezitter werd aangeboden als gewone Roadster en als Roadster Coupé met een schuin aflopende achterpartij. Laatstgenoemde kreeg een 82pk-motor terwijl de gewone Roadster ook met 60 PK geleverd werd. Tijd om het dak open te gooien en de fun van de jaren ’70 te herbeleven.

Motor

Het Suprex turbomotortje is slechts 700 cc groot en wordt (gelukkig) bijgestaan door een turbo. Hij klinkt erg leuk, mede door de lekkere turbofluit en nodigt hartig uit om het gaspedaal te vloeren. De 82 PK versie levert zijn topvermogen bij 5250 omwentelingen en biedt een maximaal koppel van 110 Nm tussen 2250-4500 toeren. De opgegeven top bedraagt 180 Km/u voor de coupé, terwijl de gewone roadster – door zijn minder gunstige stroomlijn – op 175 Km/u blijft steken.

Voldoende snel dus, maar geen prestaties die hoge ogen gooien; een spurtje tot 100 vergt volgens het boekje 11 seconden. In de praktijk worden eerder waarden tussen de 12 en de 13 genoteerd. Gelukkig vergaat het de Roadster in realiteit een stuk beter: het racy motorgeluid samen met de turbofluit en de lage zitpositie verhogen de indruk van snelheid immens. Leuk om in flitspalenland toch nog wat plezier te beleven, minder leuk als je er aan het licht afgereden wordt door een Golf TDI.

Rijden

De wegligging is onbetwistbaar de grootste troef van deze Roadster. Het zeer lage zwaartepunt gecombineerd met de achterwielaandrijving vormen de basis van zijn leuke weggedrag. Daarenboven gedraagt hij zich lekker neutraal en voorspelbaar bij het snellere bochtenwerk. Onderstuur treedt pas op bij écht hoge snelheden en overstuur wordt enkel uitgelokt via een lastenwissel – plotse gasstoten of –terugnames brengen hem dus geenszins uit koers. Ook hobbelig wegdek verteert deze Roadster zonder krimp. Mocht er toch het onmogelijke gevraagd worden, dan staat er een arsenaal aan rijhulpjes klaar. De ESP-engel is standaard op alle Roadsters en is samen met de Tractiecontrole gedeeltelijk uitschakelbaar via een knop op de middenconsole. En daarbij betekent gedeeltelijk niet dat je geen fun kan beleven: een driftje is hier en daar zeker mogelijk.

Minder leuk is het sterk ontdubbelde stuur dat de lepels in stadsverkeer moeilijk te gebruiken maakt omdat de ze met het stuur meedraaien. De ophanging is uiteraard hard en de wagen oncomfortabel maar dat valt perfect binnen de gernzen van een tweezitsroadster. Ik heb mij er alleszins niet aan gestoord, integendeel zelfs. De geluidsisolatie van haar kant, kan iets beter. Toegegeven, het motortje klinkt erg aangenaam en werkt verslavend. Toch kan het bij lange ritten vermoeiend werken: aan 120Km/u op de autoweg moet je de radio al behoorlijk luid zetten om er nog iets van te horen. Ook open is het windgeruis erg nadrukkelijk aanwezig. De targa lay-out zit daar natuurlijk voor iets tussen.

De Roadster remt ook naar behoren. Hou je echter rekening met het pluimgewicht, had ik iets meer decelleratie verwacht. Verder zijn de stoppers goed doseerbaar en ABS standaard. De versnellingsbak dan, zonder enige twijfel dé achilleshiel van deze vierwieler. Elke Smart roadster beschikt over een gerobotiseerde sequentiele 6-bak, te bedienen door de pook naar voren of achteren te tikken. De testwagen kon bovendien pronken met zijn optionele stuurschakeling (hier een onderdeel van het sportpakket) die mijns inziens een must is, gewoon omdat ze bijdraagt tot een veel leukere rijsensatie.

De bak zelf schakelt tergend traag. Opschakelen is nog net aanvaardbaar, maar terugschakelen niet. Anticiperen en terugschakelen vooraleer je begint te remmen is de boodschap. Met enige gewenning kan je zo toch nog wat motorrem verkrijgen. De versnellingsbak hypothekeert op die manier deel van het rijplezier, en dat is jammer. De 82 PK versie beschikt daarenboven over een automatische stand die in de praktijk niet altijd even intelligent blijkt waardoor je telkens weer de manuele stand opzoekt. Die schakelt zelf op wanneer je met de rode zone flirt en reageert niet wanneer je fout schakelt, d.w.z. in het donkerrood zou terechtkomen wanneer je terugschakelt. De verzetten volgen kort op elkaar: in eerste haal je 50Km/u, in tweede 70 en in derde 90. Je moet dus driemaal schakelen om de 100 te zien verschijnen en dat weegt op de acceleratietijden.

Interieur

De Roadster is een klein sportkarretje met plaats voor twee. Grote personen zitten trouwens even comfortabel als kleine: zelf had ik met mijn 1.80 m nog ruim marge, zowel in de lengte als in de hoogte. De instap ligt iets moeilijker en vergt zowel lenigheid. De beloning is het schitterende gevoel om vanuit de cockpit de straatstenen te kunnen aantikken. Die cockpit zelf straalt speelsheid en minimalisme uit. Mooi en leuk, hoewel ik toch de indruk had dat sommige plastics echt wel té speels (lees: goedkoop) aanvoelden. In de tellerpartij zien we een snelheidsmeter en een toerenteller, allebei opgevuld met een resem verklikkerlampjes. Optioneel kan je nog een turbodrukmeter en een handige olietemperatuurmeter krijgen. De stoffen stoelen bieden verder voldoende comfort en steun en zijn in drie kleuren beschikbaar (afhankelijk van de buitenkleur).

Ons testexemplaar beschikte over het optionele driespakige sportstuur met stuurschakeling (twee schakellepels achter het stuur die meedraaien met het stuurwiel). Centraal op de middenconsole vind je een radio en een (optionele) boordcomputer. Deze laatste beschikt over een stopwatch om je donderdagse rondetijden op de omloop van Terlaemen bij te houden. Verder vind je er nog een opbergvakje en een reeks bedieningselementen voor o.m. de elektrische ruiten, kofferklep en dakmechanisme. Dat dak opent zich elektrisch; met een (aanhoudende) druk op de knop schuift het dak open en verdwijnt het in de koffer. Vervolgens kan je nog uitstappen om de twee dakstijlen te verwijderen en in de voorste kofferbak op te bergen. Dat laatste is overigens niet noodzakelijk: men kan ook met de stijlen op zijn plaats blijven rijden, maar dat verstoort natuurlijk het cabriogevoel.

Conclusie

Deze Smart laat bestuurders opnieuw genieten van de sensaties die eigen zijn aan een lichte Roadster, en – laat ons eerlijk zijn – dat zijn er heel wat. Het is één van de weinige auto’s waarmee je je als chauffeur één voelt. Het lage gewicht laat toe om de motor klein en dus zuinig en fiscaalvriendelijk te houden. Alleen spijtig van het Mercedes-prijskaartje (21.150€ in 2006). De versnellingsbak is zonder twijfel het grootste gebrek aan deze auto en is gewoon te traag om sportief te zijn. Gelukkig is er voldoende rijplezier voorhanden om de bak te doen vergeten, met dank aan de onderhoudende wegligging en het temperamentvolle turbomotortje. Het fluiten van de turbo tovert telkens weer een glimlach op je gezicht. Een auto als geen andere.

Pro

+ Lage gebruikskosten
+ Snelheidsgevoel
+ Pure fun

Contra

– Aanschafprijs
– Materiaalkeuze in interieur
– Versnellingsbak

[Met dank aan Smart Center Antwerpen , Foto’s door Smart]

Share Button

34 Responses

  1. Johnnyboy says:

    Ik blijf het iets voor de vrouw van een kleine zelfstandige vinden 😉

  2. Djivy says:

    Of zoals een eigenaar van zo’n Roadster in een mailtje meldde:

    “De Roadster is misschien een tikkeltje meer oestrogeen dan testosteron”

    Onmiddellijk gevolgd door de bekentenis dat hij niet wist wat erna te kopen, en daar heeft hij een goed punt. Waarmee vervang je iets licht, kleins en betaalbaars dat bakken rijplezier biedt?

    Ik zou het zo meteen niet weten…

  3. JDM says:

    Ik weet het wel.

  4. Djivy says:

    Iets dat vandaag in de verkoopslijsten staat welteverstaan.

  5. JDM says:

    een fiets 🙂 (grapke)

  6. Djivy says:

    Health Freak (;)

  7. Cedric says:

    Een goede fiets schakelt sneller.

  8. cougare says:

    Ik heb onlangs ook een smart roadster aangekocht en kan me volledig vinden in het uitvoerige verhaal van de auteur .

    Nog nooit zoveel rijplezier beleefd in zon klein wagentje !

  9. vinz says:

    héérlijk karretje! 🙂
    pure fun .. smeekt om bochtjes mee te nemen; wel oppassen bij nat wegdek…….

  10. leon says:

    jongens,
    jullie weten niet wat jullie missen.
    Wat is het beste een raodster of goede sex?
    Nou goede sex in/en een roadster. Ga daar maar eens aanstaan. En dit is geen grapke JDM.

  11. Willem says:

    Een andere prijsklasse maar evenveel fun: Lotus Elise…

  12. leon says:

    Wat betreft het plastic-achtige, dit klopt wel maar het is tenslotte ons speeltje. Was Barbie ook niet van plastic en hoeveel kinderen hebben zich niet met Barbie geamuseerd?

  13. Ik rijd zelf met een Smart Roadster Coupé en ik moet zeggen, dat karretje ziet er niet alleen fenomenaal uit, het is ook dikke fun. Alleen hadden er voor mijn part best wat pk’tjes in gemogen…

  14. … wat extra pk’tjes, bedoelde ik dus.

    Tiens, je kan je comments hier niet editen. Iets om nog te implementeren misschien, Djivy.

  15. Toelen says:

    Weet er iemand toevallig waar ik zo een kan vinden voor een redelijke prijs?

  16. Gewoon zoeken op http://www.kapaza.be , http://www.2dehands.be en dergelijke. Daar staan er toch redelijk veel op.

  17. Van Vlierden D says:

    Kunnen wij een treffen organizeren van Roadsters en Roadstercoupes
    Ik zelf heb twee coupes waarvan 1 een brabus.
    Dominiek

  18. sterck says:

    ik heb een smart brabus er is veel over te zeggen maar de meesten keuren het af natuurlijk ik heb deze roadster als twede wagen en natuurlijk is het een leuk wagentje wie het hem kan permiteren ,kopen zou ik zeggen je zal hem dan niet meer afkeuren?

  19. Toelen says:

    Beste Van Vlierden D.,

    Je moet eens gaan kijken op het Smart Roadster Forum Beglium (http://smartroadster.yourbb.nl/index.php) daar worden regelmatig rondritten georganiseerd.

    Zelf heb ik een Smart Roadster Coupé aangekocht in Juni, sindsdien al meer dan 10 000 km mee gedaan en ben er heel content mee.

    Is een 82 PK Full-Option en was origneel Star-Blue. Sindsdien heeft mijn laguna grand tour niet meer veel kms gedaan 🙂

    Mvg Toelen

  20. +40 says:

    Als nu te kopen concurrent blijft er alleen de daihatsu copen 1.3 over.
    (duidelijk sneller, met leuke 5-bak maar voorwieltraktie)
    Tweedehands zijn de originele copen 0.7 en de onvolprezen suzuki cappucino zeker te vermelden.
    Beiden met 660 cc en RECHTSgestuurd weliswaar.
    http://www.fan.tv/auto/toontext.asp?id=22490
    http://autonieuws.autotrader.nl/autotestrapport.php?id=431

  21. michel says:

    hallo, ik heb mij net zo’n roadstertje aangeschaft
    man man man wat n FUN !!hihi
    ps :kan r iemand mij vertellen hoe ik de olieverversing doe (ik vindt namelijk geen aflaatstop !!is het via de oliefilter??)
    vriendelijke groetjes michel

  22. borat says:

    nice,how match?

  23. chantal says:

    wat een roestbak!

  24. Sigfriet says:

    Wat is er nu beter dan een Smart….y xd

  25. polleke says:

    Snelheid
    Een vrouw staat met haar Smart met autopech langs de snelweg, komt er een
    man in een Porsche voorbij.
    “Zal ik je een sleepje geven naar de dichtsbijzijnde garage?” vraagt de
    Porsche rijder.
    “ja graag!” antwoordt de vrouw.
    Zo gezegd, zo gedaan, de Smart werd met een sleepkabel aan de Porsche vast
    gemaakt.
    “Als ik te hard ga moet je maar toeteren!” glimlacht de man.

    Even later, onderweg, scheurt er een Ferrari met 250 km/u voorbij. De
    Porsche rijder vergeet helemaal de sleep en scheurt achter de Ferrari aan.

    Later die avond komt een agent bij de commissaris en zegt:
    “Je gelooft nooit wat ik heb gezien! Komt er eerst een Ferrari met 250 km/u
    voorbij flitsen. Direct daarachter zat een Porsche die hem bij probeerde te
    houden. En achter de Porsche reed een Smart die toeterde of hij er voor bij
    mocht gaan!”

  26. pino ravioli says:

    een en al plastiek,,juist een wasmand!

  27. Pieter Fret says:

    Waarom vijf commentaren onder een andere naam door een en dezelfde persoon? Last van een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?

  28. Johnnyboy says:

    Al vind ik Pino Ravioli wel een topnaam…

  29. kurt says:

    Geachte
    Weet er iemand de diameter van de vorenste luidsprekers?

    Dank u
    Groetjes kurt

  30. Billy says:

    Ik zou voor mijn vrouw een coupe roadster willen aanschaffen.
    Maar mijn vrouw doet de inkopen is er achteraan bij de roadster plaats om iets weg te bergen of is vooraan in de koffer redelijk plaats ?
    Ik weet ook wel dat het niet veel zal zijn , maar hoeveel zakken van de GB gaan er in de koffer ruimte om het met vrouwelijke maatstaven te zeggen .

  31. Cedric says:

    Initieel had ik gedacht dat een pakket van 1.000 zakken er best wel in zou passen 😉

    Serieus: altijd best verdelen over veel kleine zakken. beste manier, en in het algemeen nog redelijk ruim voor een wagentje uit dit segment.

    Pieter heeft een tweetal jaartjes met deze wagen als daily gereden en zal beter in staat zijn om de stouwcapaciteiten naar waarde in te schatten.

  32. Billy says:

    Tanx for the reply ,
    ik ga deze week naar ééntje kijken en zal een kenner van GB zakken (mijn vrouw)meenemen .
    Laat wel iets weten

  33. Pieter Fret says:

    Hey Billy,

    Ik heb inderdaad 2,5 jaar een Smart Roadster Coupé gehad en ik moet zeggen: er gaat meer in dan je zou denken. Boodschappen in losse GB-zakjes zal normaal gezien geen probleem zijn, zeker niet als je ze verdeelt tussen voor- en achterkoffer. Om je een idee te geven: vooraan heb je pakweg plaats voor een grote rugzak, achteraan voor een grote reiskoffer.

    Het enige probleem is grote of lange objecten laden; de afmetingen zijn uiteraard beperkt. Al is het mij altijd gelukt om mijn gitaarversterker (achteraan) + elektrische gitaar en extra box (passagierszetel) + kabelnest (vooraan) mee te zeulen naar repetities en optredens 🙂 Inventief zijn is de boodschap; en vergeet vooral niet dat de passagierzetel kan dienen als extra bergruimte (kan zelfs plat gelegd worden).

  34. Billy says:

    Ik kan niet wachten om hem te testen

Leave a Reply