DRIVR

Carwash, Carl’s Cars & Intersection Magazine

Of traditionele automagazines ten dode opgeschreven zijn? Naar mijn bescheiden mening niet. Maar dan zullen ze er wel alles aan moeten doen om hun lezers en adverteerders te behouden. Met straffe websites bijvoorbeeld, en gewaagde producties. Met scherpe kritiek, en dito duiding. Maar bovenal met passie. Want zoals het nu staat, is de (Belgische) autojournalistiek nog altijd een vak waarin droge feiten primeren. En waarom betalen als diezelfde feiten gratis op het net staan?

Desalniettemin hebben klassieke bladen een duidelijk voordeel over hun internetvariant, namelijk de mogelijk om foto’s in A3-formaat te tonen. Tot vandaag bestaat er immers geen software die hetzelfde gevoel van een strak geproduceerd magazine weet over te brengen. Leesprogramma’s als dat van Winding Road Magazine zijn verre van aangenaam, temeer daar er op het interweb nauwelijks nog gelezen wordt. En om foto’s in A3-formaat te bekijken, heb je vooralsnog een potente negentienincher nodig. Die je onmogelijk op het toilet kan raadplegen.

Het mag dan ook niet verwonderen dat er nieuwe (auto)magazines opduiken die zich op het fotografische aspect concentreren en alles wat geen Rock ‘n’ Roll is achterwege laten. Strak geproduceerd en professioneel ingebonden is elke editie een plaats in de boekenkast waardig, en dat geldt vooral voor het meertalige Intersection Magazine, het Franse Carwash Don’t Walk en het Noorse Carl’s Cars. Slaapverwekkende technologie-artikels zal je er niet in vinden – korte quotes onder vette beelden des te meer.

Om maar één voorbeeld te geven: Carl van Carl’s Cars liet zich op de lancering van de Mercedes S-Klasse uitnodigen, deed zich te goed aan het exclusieve diner om erna de achterbanden van een S600 op te roken – “because I always wanted to do a burn-out in an S-Class”? Artikel af, Hendrix tevreden. En daarom wil ik mijn statement uit de eerste alinea licht herzien: “Maar dan zullen de traditionele automagazines er wel alles aan moeten doen om hun lezers en adverteerders te behouden. Met straffe websites bijvoorbeeld, en gewaagde producties. Met scherpe kritiek, en dito duiding. Maar bovenal met passie, en heel veel Rock ‘n’ Roll”.

[Check de websites van Carwash Don’t Walk, Carl’s Cars en Intersection Magazine]

Share Button

9 Responses

  1. Johnnyboy says:

    Mijn “potente negentienincher” laat zich prima raadplegen op het toilet! (kon het ni laten)

    Seg hoe komt het da ik ni kan lezen wa ik reply?? Ik zie alleen wa puntjes.

  2. Djivy says:

    Uw potente negentienincher zit misschien in de weg?

  3. Ultra says:

    Beste reply op Djivy.be ooit! :o)

  4. AR says:

    🙂
    ctrl + scroll vergroot het lettertype

  5. frederik says:

    tot pakweg een jaar, een jaar en een half kon je Intersection nog makkelijk vinden in de betere krantenwinkel, maar nu is het al een eeuwigheid geleden dat ik er nog één gevonden heb.
    enig idee waar die nog te verkrijgen zijn?

  6. frederik says:

    “een jaar, een jaar en een half geleden” moest dat zijn

  7. Djivy says:

    Absoluut bij imstijdschriften.be !

  8. Serge says:

    Dergelijke beelden kan ik ook best smaken! De droge feiten interesseren me wat minder.

Leave a Reply