DRIVR

Volkswagen Scirocco Bimotor 360/4

Afgezien van een verwaarloosbare verschil in bereik (slik) is het onderscheid tussen DRIVR en Autoblog duidelijk: zij berichten over de Golf GTI W12, wij over de Scirocco 360/4 die de hoegenaamd eerste Volkswagen met achtermotor begin jaren ’80 voorafging en terloops een vuurspuwende Quattro kon bijbenen… Een mens moet prioriteiten stellen.

Het verschil tussen de GTI W12 en de Scirocco 360/4 is eveneens duidelijk: de Golf heeft één dikke W12 met 650pk, de Bimotor twee viercilinders van 1791cc die samen goed zijn voor 360 paarden en ongeveer evenveel Nm. Eentje vooraan en de andere achteraan dus, net als dat andere VAG-gevaarte dat MTM Bimoto gedoopt werd en iedereen die er nog maar naar kijkt een beroerte aandoet. Een familietrekje zeker?

Bij de conceptie van de Bimotor had VW slechts één doel voor ogen: Audi het vuur aan de schenen leggen in de koninginneklasse van de rallysport. Alleen werden de 200 nodige homologatiemodellen nooit gebouwd – verre van zelfs. De algemene consensus houdt het op twee productie-eenheden waarvan één ontwikkelingsmodel en een ander showexemplaar dat minder krachtig was en twee drietrapsautomaten inzette in plaats van de complexe, manuele setup van het testmodel. Dat gebruikte een zogenaamd E-gas-systeem om het vermogen te controleren en de bestuurder te laten kiezen tussen voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving. In 1980. Zonder Microsoft.

Kers op de ongerealiseerde taart waren de cijfers die Auto, Motor und Sport uit het testmodel puurde: 4.4 tot 96km/u en 11.6 tot 160 oftewel exact 0.3 en 0.7 trager dan een fabrieksgeprepareerde Quattro Groep B. En dat behoeft geen verdere uitleg.

[Meer foto’s op La Scirocco]

Share Button

One Response

  1. Andries says:

    Misschien was het in Basic? want M$ is al actief sinds 75

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft

Leave a Reply