DRIVR

Waarom wij aan de verkeerde kant van de weg rijden

Heel eenvoudig: omdat het merendeel van de bevolking rechtshandig is. Historisch gezien sturen de Britten, Japanners en nog 75 andere naties aan de juistere kant van de weg terwijl wij rechtsrijders – vandaag 164 landen – over de eeuwen heen alle logica lieten varen en de constructeurs met dubbele productielijnen opzadelden. Ik verklaar mij nader.

Bij de proliferatie van verharde wegen stonden paardrijders en koetsmenners voor een dilemma, namelijk langs welke kant tegemoetkomend verkeer te kruisen. Logica dicteerde dat links de beste optie was. Zo bleef de rechterhand vrij om tegenliggers te begroeten, te helpen en – in het merendeel van de gevallen – een kopje kleiner te maken. Getuige daarvan mantels en hemden met de knopen rechts en de flap links erover om rechtshandigen gemakkelijk naar een verbogen wapen te laten grijpen. Ook de weinige paardenkoetsen die vandaag nog circuleren plaatsen de menner resoluut rechts op de bok met de teugels in de linkerhand en de zweep in de andere.

Waarom de meeste landen dit aloude principe lieten varen, is minder duidelijk. Sommige historici zoeken de oorzaak in Amerika waar zogenaamde teamsters treinachtige koetsen met verschillende paren ossen of paarden gebruikten. Aangezien die koetsen geen bok hadden, nam de teamster plaats op het paard linksachter en dirigeerde de rest met zijn zweep in de rechterhand. Om een beter overzicht te hebben op tegemoetkomend verkeer reden ze resoluut rechts wat andere verkeersdeelnemers tot hetzelfde dwong.

Andere bronnen houden het bij de heerschappij van Napoleon die overwonnen gebieden pardoes naar rechts bekeerde om aartsvijand Engeland te jennen. Maar die verklaring berust eerder op speculatie dan op feiten, net als de assumptie dat links rijden veiliger zou zijn omdat het merendeel van de wereldbevolking een vorm van rechteroogdominantie zou vertonen. De enige Europese landen die vandaag nog links rijden – en dat zijn meestal ex-kolonies van Groot-Brittanië – zijn Malta, Cyprus en Ierland.

Share Button

11 Responses

  1. Ultra says:

    Leuk stukje!

  2. ElmoTheElk says:

    Erg grappig vind ik zelf. Tegen Engelsen zeg ik uiteraard altijd dat zij aan ‘de verkeerde kant’ rijden. En eigenlijk maakt het op zoeen eiland (Groot Britannie, Japan, Australie) niet uit. Echt grappig wordt het als je de grens over gaat en moet wisselen van kant. Zoal bij Hong Kong en China. Check http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_on_the_left_or_right#Hong_Kong_and_Macau en kijk de (Google Maps) arial foto!

  3. netwerker says:

    hele hela kameraad
    maar een paar koetsjes ; er zijn in belgie ( volgens de president en zijn professoren) meer dan 200.000 paarden actief.
    Het zal niet lang meer duren of de octaangeur zal verdreven worden door natuurlijke uitlaatgassen.
    Het lijkt mij zinnig om ook (ter voorbereiding van het einde van het petroleumtijdperk) eens een artikel te wijden aan de landauers en mooi gecapitonneerde, licht geveerde, abs geremde en van luchtbandjes voorziene koetsen. Misschien een rubriekje in ‘populaire cabrio’s ‘ ?

  4. Djivy says:

    Gastbijdrages (desnoods;) welkom…

  5. J. says:

    geen paniek. er moeten geen dubbele productielijnen gemaakt worden voor RHD-wagens. Ze leiden enkel tot een verstoring van de werkorganisatie, een gedeelte dubbele stukken aan de band, enkele ontdubbelde (kleinere) installaties en diverse andere kleine ongemakken.

    Kwestie dat de CO2-haters hier niet onmiddellijk op hun paard zouden zitten…

  6. Djivy says:

    Sterke interventie, J – al denk ik dat er wel wat R&D-geld in dubbel-gestuurde wagens vloeit, zeker als ze de rijhouding en pedalerie correct willen krijgen. Iets wat Porsche trouwens met de laatste Boxter niet helemaal gelukt is:

    “It’s to do with the car’s conversion to right-hand drive, which is annoying. But I found that in order to drive the Boxster, I had to bend my left leg around to the left to make my left foot sit comfortably against the footrest. That was bad, because your knees aren’t designed to bend sideways.”

    http://www.topgear.com/blogs/drives/024-porsche-boxster-3-4-s/

  7. ElmoTheElk says:

    Ik heb wel eens gehoord dat de Nissan Skyline alleen RHD gemaakt kon worden. Waarom zou dat zijn? (Of is het gewoon de kosten voor een wijziging in de productielijn?)

  8. J. says:

    bijlange geen idee waarom dat “enkel” RHD zou kunnen gemaakt worden.
    Moeilijkheden met het “Fußhebelwerk” of gewoon geen zin om er voldoende ¥ in ontwikkeling aan te spenderen, gezien de min of meer geringere afzetmarkt in het Westen.. ?

    Productielijnen zijn tegenwoordig evenredig flexibel aan de mentaliteit van zijn mede(be)werkers; dus daar kunnen geen grote moeilijkheden over bestaan. De Oosterse mentaliteit inzake navolging der Ford T-modellen; allemaal dezelfde uitrusting & motorisatie, enkel de keuze met/zonder opendak of metaalkleur is daar niet vreemd aan. Pas dan kan je een 100% uitgebalanceerde productieomgeving maken; echter zonder al te veel flexibiliteit.

  9. chris says:

    Voor wat ik daar al over gehoord had ging dat over de GT-R uitvoering van de Skyline (weet niet van welke generatie). Het probleem was dat er 1 of 2 turbo’s in de weg zaten voor een stuurkolom aan de linkerkant :-). En daar is bij de ontwikkeling geen rekening mee gehouden omdat die Skyline toch alleen als RHD bedoeld was…

  10. Tom says:

    Bij mijn Fiat Spider is dat ook, de brake master cylinder zit in de weg. Maar het dashbord is wel perfect symmetrisch om een conversie te doen.

    Trouwens dat aan de andere kant rijden met het stuur aan de juiste kant. Ge zijt dat rap gewoon. Mijn eerste jobke hier in Londen was voor Avis, huurauto’s bezorgen aan klanten en terug oppikken en ik woonde toen aan de andere kant van Londen dan waar mijn basis was. Ik reed mijn Belgische voiture door centraal Londen elke dag naar mijn werk, reed de hele dag met Engelse wagens en reed dan terug naar huis in mijn Belgische koets. Geen accidenten!

    Het enige wat enigszins mijn hart sneller doet kloppen is een rond punt als ik eens naar Belgie kom. No room for a complacent approach!

Leave a Reply