DRIVR

Huurwagens op de Nürburgring?

Voor wie het zich nog herinnert: eind 2005 publiceerde dit autoblog een item over de 911 van verhuurbedrijf Avis en hoe die – afgehaald op de luchthaven van Köln-Bonn – 24 uur Ringplezier garandeerde voor welgeteld 380€. Snel vooruit naar 2008 en het is niet alleen strikt verboden om (eenderwelke) huurwagen op de Nordschleife te gebruiken, de verhuurbedrijven betalen zelfs spotters om auto’s op parkings en websites te herkennen en naderhand met een rekening van 2000€ te confronteren – voor onwettig gebruik en overmatige slijtage.

Wil je om praktische redenen toch huren, dan moet je naar een van de gespecialiseerde bedrijven die van de nood een deugd gemaakt hebben en een brede waaier aan Ringtoys aanbieden, van een aftandse VW Polo uit ’83 tot een vuurspuwende Groep C Protoype Racer. Dit zijn de adressen:

  • Ringhaus: Een kleinschalige onderneming met vier geprepareerde wagens in verhuur; geen topsporters maar eerlijke bolides genre 325i E30 met rolkooi, kuipen en harnas. Prijzen schommelen tussen de 150€ voor een halve dag in de BMW en 880€ voor een weekend met een 200pk sterke Golf III Tdi uithoudingsracer.
  • Rent-Racecar: De bekendste onder de ringverhuurders met een modern wagenpark van acht sportievelingen. Beginnen doe je met een 318TI Compact aan 280€ voor vier uur, volledig uit de bol gaan met een nieuwe M3 voor 999€ per dag. Zeker interessant zijn ook de Golf GTI en Mégane R26 die beide 500€/dag kosten.
  • Auteg Motorsport: Brits van herkomst verhuurt raceteam Auteg een eclectische reeks auto’s met de Porsche 911 (996) GT3RS op kop. Die kost 1750€ per dag terwijl de Alfa 75 TS al voor 375€ te krijgen is. Ook verleidelijk zijn de Caterham Academy en Clio RS die alletwee rond de 550€ schommelen.

Bij alledrie de bedrijven geldt evenwel de volgende regel: lees de kleine lettertjes – met een vergrootglas. Daarin staan altijd bepalingen met betrekking tot minimumleeftijd, kilometerbeperking en verzekeringsfranchise. Die laatste bedraagt voor de gewone auto’s gemakkelijk 5.000€ en kan in het geval van de GT3RS oplopen tot – zit u goed en wel neer? – 50.000€. En dan hebben we de peperdure takeldienst, vangrailkosten en winstverlies wegens sluiting van de Ring nog niet in rekening gebracht… Goed dat er cadeaubons bestaan.

[Omissies kunnen altijd in de commentaren]

Share Button

2 Responses

  1. Djivy says:

    Gisteren nog gezien: alle wagens van Rent-Racecar zijn gestript en voorzien van rolkooi en kuipen. Reden er trouwens heel wat van dit weekend.

  2. PJ says:

    Een fijne tijd gehad op de ‘Ring? Of komt hier nog een apart artikel over?

Leave a Reply