DRIVR

Toyota iQ: Slimmer dan Smart?

De oliecrisis eist zijn tol in autoland: de tijd van sneller, groter en zwaarder komt stilaan aan zijn einde. Exoten blijven natuurlijk leuk (en duur) speelgoed, maar in de echte wereld van eindeloze files, parkeerproblemen en een benzineprijs die tergend richting twee euro kruipt, zijn ze voor velen meer dan ooit een verre droom.

Waar de pendelaar – en nog meer de stedeling – echt op zit te wachten, is een auto die praktisch is in het dagelijks gebruik. Dat betekent veel ruimte binnenin, maar beperkte buitenafmetingen om zonder problemen in het drukke stadsverkeer te manoeuvreren en te parkeren. Twee wensen die maar moeilijk te verenigen zijn, te meer omdat kopers tegelijk een muizendorst en de robuustheid van een olifant verwachten.

Elke constructeur heeft tegenwoordig wel zo’n stadsmus in zijn gamma, maar qua afmetingen en verbruik moeten ze het allen afleggen tegen de Smart Fortwo, die met zijn luttele 2.7 meter lengte een geheel eigen categorie heeft geschapen. Lange tijd hebben de Duitsers daar vrij spel en bijgevolg behoorlijke verkoopscijfers gekend, maar dat zou wel eens kunnen veranderen. ’s Werelds nummer één Toyota plant tegen eind dit jaar de productie van een stadsautootje van minder dan drie meter, maar met plaats voor vier – niet toevallig hét grote gemis in de Fortwo. Noem de nieuweling dan ook nog eens iQ (een knipoog naar Smart?) en de oorlog in het kleinste segment is geopend.

De slaagkansen van Toyota zijn zeker niet gering; de Japanse ingenieurs hebben werkelijk een fenomenale prestatie geleverd. Want zoals ene J. Clarkson zich ooit liet ontvallen: snelle auto’s maken kan iedereen. Een kleine, praktische wagen bouwen, dát is pas een uitdaging. Dat doe je bijvoorbeeld door de wielbasis (en dus de binnenruimte) zo groot mogelijk te maken, met zeer korte overhangen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want in tegenstelling tot de Smart-layout moest de motor in de iQ vooraan om plaats te maken voor twee extra passagiers. Daarom werd een uiterst compacte éénliter ontwikkeld op basis van een Yamaha-tweewielerkrachtbron, die samen met de transmissie en het differentieel samengedrukt zit net achter de vooras. Voor de platte brandstoftank vond men een plaatsje onder de bestuurderszetel (brandvrij pak niet inbegrepen).

Om toch nog voldoende plaats te bieden aan de bestuurder werd de stuurinrichting hoger geplaatst, zodat die zich boven het aandrijfgeheel bevindt. Een onderaan afgeplat stuur zorgt voor extra beenruimte en je hoofd zal de dakhoogte van anderhalve meter zeker appreciëren. En dan nog het slimste idee: door een uitsparing in het dashboard zit de passagier vooraan dichter tegen de voorruit, zodat achter hem nog een niet-geamputeerde volwassene kan plaatsnemen – mede dankzij de extra dunne stoelen. Het vierde zitje is enkel geschikt voor een kind of wat bagage.

Eind dit jaar zouden de eerste iQ’s al in de showrooms staan, en reken maar dat ze bij Smart zitten te beven. Als Toyota’s kleinste (zoals verwacht) onder de Fortwo geprijsd wordt, lijken de Duitsers plots nog weinig troeven in handen te hebben. Zelfs een eventuele nieuwe – maar onvermijdelijk duurdere – Forfour zal daar weinig aan veranderen…

Share Button

9 Responses

  1. ibo says:

    deze auto is super uniek zal succes zijn….

  2. ibo says:

    smart heeft japanse motor.deze is slimmer dan smart en heeft design en sterke diesel motor super!
    Doe zo voort

  3. LOWIEZA says:

    Vooreerst de Smart diesel motor is niet Japans.

    De Smart heeft een stalen kooi, zoek maar eens op you tube naar crashtests betreffende de smart.
    Lijkt met toch veiliger dan deze IQ (vooral in het geval van de passagier achterin).

    De Smart is niet gewoon goedkoper dan deze IQ maar een pak goedkoper.

    Ik zie trouwens het verschil niet tussen Toyota’s eigen Aygo en deze IQ behalve (vooral) de prijs

    De Smart is eveneens in cabrio+diesel versie te krijgen…..voor de prijs van een IQ diesel.

    Maar ik twijfel er niet aan dat dit autootje een succes zal zijn , als het maar dat ze ‘m kunstmatig duur houden.
    Duur gecombineerd met klein verkoopt blijkbaar beter dan klein en goedkoop. (denk maar aan de Mini, Fiat 500,….)

    Ik hoop dat alle terreinwagenjohns morgen met deze kleine wagentjes gaan rijden , of het nu een Smart of IQ is, het maakt niet uit.
    De wereld zou er dan super gaan uit zien !

  4. WIM ROBB says:

    Geweldig ! Ik ga er mij morgen eentje gaan halen. Een witte. Een spierwitte.Met mooie GPS.

  5. Lida says:

    Wanneer komt de cabrio van de iq uit?

  6. koen says:

    De IQ rijdt in tegenstelling tot de Smart als een middenklassewagen van de betere soort.
    Bovendien krijg je voor je geld heel wat optie’s,waaronder standaard 9 airbags en stuur-
    bekrachtiging.Bij smart vind je standaard 2 airbags en geen stuurbekrachtiging.De diesel-
    motor van Toyota is zonder meer een uitstekende en krachtige motor.Bij Smart heb je
    met een beperkte longinhoud van (slechts) 799 cc veel minder koppel en reserve.
    Alleen mist de IQ de charme ,die je bij de Smart ongetwijfeld ervaart.Smart scoort uiteraard ook met de combinatie diesel-automaat en cabrio uitvoering.De duurste versie van de IQ
    biedt een super compleet mini-autootje.Als je dan rekening houdt met de 15 % korting van de overheid en de garage korting(tot 7%) dan valt de prijs beslist mee.

  7. […] Toyota’s iQ is al veel inkt gevloeid (ook uit mijn pen), maar is hij eigenlijk wel beter dan Toyota’s andere stadsautootje? Onze redactrice trok op […]

  8. Maurice Bossuyt says:

    Na ruim tien jaar tevreden Smartrijden ben ik om familiale redenen overgeschakeld naar een Toyota IQ.
    Een Smart is wijs, maar een IQ die is pas slim.
    Verbruikt minder dan Smart en heeft zelfs een kleinere draaicirkel.
    De vijf jaar garantie en bijstand en nu evenveel jaren gratis onderhoud zijn ook niet te versmaden pluspunten.
    Verdere zinnige commentaar binnen een tiental jaren.

  9. Ivan says:

    Ik heb zowel met Smart als met de IQ goed kunnen kennismaken.
    De Smart is een relatief rauw autootje met de kleine warme motor onder de bagageruimte achter. Niet leuk als je van de O’cool terugkomt met je boodschappen in de koffer.
    De IQ is daarentegen een zeer stille, comfortabele auto Alsof je een maatje groter rijdt… echt. Heeft ook een gevarieerde keuze van motoren voorin.
    De IQ biedt meer ruimte dan de Smart. Beide auto’s zijn degelijk afgewerkt, maar de IQ is overduidelijk in details netter afgewerkt.
    Als je een auto zoekt in dit segment moet je echt met beide eens rijden.
    Een radio, elektrische ruiten of stuurbekrachtiging vind je bij Smart in de optielijst. Radio en stuurbekrachtiging zitten er bij de basis IQ -zoals dat hoort- gewoon op. De radio-ontvangst van de IQ is echter niet super. Tot slot; De Aygo en z’n Citroen-Peugeot zusjes zijn correct lager geprijsd dan de IQ, die veel meer auto is dan deze laatsten. Als je goed onderhandeld met de dealer zullen de prijs van de Smart en IQ niet veel afwijken.

Leave a Reply