DRIVR

Viper ACR verovert ronderecord Nürburgring

Met 20,8 kilometer en 73 (officiële) bochten per ronde is de Nordschleife, het publiek toegankelijke deel van de befaamde Nürburgring, al jaren dé proving ground voor supercars. Recent kent de strijd om het ronderecord een opflakkering, omdat zowel Nissan met haar GT-R als Corvette met de ZR1 de felbegeerde titel van ‘snelste productiewagen ter wereld’ willen binnenhalen.

Maar zoals dat gaat, komt er dan meestal een derde hond om de hoek piepen. In dit geval een erg woest en brullend beest, dat luistert naar de naam SRT10 ACR – Viper voor de vrienden. Binnenin dit monster klopt een hart van puur aluminium. De tien cilinders zijn met hun gezamenlijke inhoud van 8,4 liter goed voor 600 pk en 760 Nm. Als je hem op zijn staart trapt, breekt de hel los…

Toch is dat precies wat Tom Coronel in opdracht van Dodge gedaan heeft. Al na vier snelle rondjes zou de Nederlandse piloot een tijd van 7:22.1 geklokt hebben, maar liefst vier seconden sneller dan voormalig recordhouder en grote rivaal Corvette. Onderstaand filmpje toont in-car beelden van een ronde ervoor, waarin de Viper “slechts” 7:26 haalde door enkele schakelfoutjes van Coronel.

Share Button

One Response

  1. Carmeleon says:

    Interessante vergelijking tussen de 7:26.4 van de ZR1 en de 7:22.1 van de Viper:

Leave a Reply