DRIVR

Van Beetle tot muscle: het succes van retro

We weten het allemaal: vroeger, toen er nog functionerende regeringen en dopingvrije sportlui bestonden, was alles beter. Zo redeneren althans behoorlijk wat autoconstructeurs, want de laatste tijd worden iconen uit het verleden terug opgerakeld dat het een lieve lust is. En met succes. De nieuwe Mini is ondertussen aan zijn tweede generatie toe en blijft als zoete broodjes over de toonbank vliegen. In zijn kielzog volgt de schattige Fiat 500, die 50 jaar na de introductie van het originele stadsautootje de hippe metropolitans in een retrowolk mag hullen.

Het begon allemaal tien jaar geleden, toen Volkswagen besloot om de Beetle te reïncarneren op het Golf-platform. Een gedurfde zet, want ondanks zijn imago van ‘Hitlermobiel’ was de eerste Kever vooral een tijdloos én betaalbaar designicoon. Door niet te ver af te wijken van het origineel pakte Volkswagen het echter slim aan en de New Beetle werd in geen tijd een trendy fashion statement. Puristen protesteerden luidkeels tegen de vooraan geplaatste motor, wat voor hen neerkwam op heiligschennis, maar dat zou de (voornamelijk vrouwelijke) nieuwe eigenaars worst wezen.

Uitzonderlijk voor een compacte Europese wagen is dat de New Beetle ook aan de andere kant van de oceaan behoorlijk wat succes kende, vooral in zijn cabrioversie. Het is dan ook in de VS dat het retroverhaal een vervolg kreeg. In 2000 lanceerde Chrysler de PT Cruiser, een grote gezinswagen die geïnspireerd was door de Plymouth Trucks van weleer. Hoewel de styling volgens mijn Europese smaak veel minder geslaagd was – de cabrio-afgeleide leek net een aardbeienkorfje, met de rolbeugel als handvat – werd het controversiële ontwerp een groot verkoopssucces.

Het was de Amerikanen inmiddels wel duidelijk: retro betekende rinkelende kassa’s. Begrijpelijk dus dat Dodge onlangs zijn Challenger na 25 jaar terug uit de kast heeft gehaald. Maar zelfs bij lang lopende modellen als Fords Mustang of de Chevrolet Camaro knipoogt de laatste generatie, ondanks een omgekeerde evolutie bij voorgaande modellen, opnieuw veel sterker naar de allereerste versie.

En het verhaal eindigt waar het begon: bij Volkswagen. Inmiddels zou er immers hard gewerkt worden aan de tweede generatie van de New Beetle, die tegen 2010 in productie zou moeten gaan. Dit keer vormt de vrouwelijke bevolking echter niet de doelgroep. Mannen zijn een gemakkelijkere prooi als het op auto’s aankomt, wat betekent dat de New New Beetle strakker en vooral stoerder gelijnd zal zijn. Het Britse Auto Express maakte alvast een Photoshop-impressie die er lang niet slecht uit ziet.

Maar als de geruchten kloppen, blijft het daar niet bij voor Volkswagen. De Duitsers zouden dé retrowagen onder de retrowagens gaan terugbrengen: de T2, beter bekend als het hippiebusje. Hoewel de Transporter eigenlijk de rechtstreekse erfgenaam is van deze legendarische wietkar, vervult die als bestelwagen een totaal andere functie. Daarom ziet VW plaats voor een echte people carrier, zoals dat zo mooi heet in het Engels, op basis van de bijna vergeten Microbus Concept uit 2001. Die zou dan de plaats van de Routan gaan innemen in het gamma. Als je nu je wenkbrouwen fronst, is dat volkomen te begrijpen: de Routan is enkel beschikbaar in de VS. Helaas zou de Microbus, als hij er komt, ook alleen voor de Amerikaanse markt bestemd zijn. Dus blijven wij opgescheept met een rijdend anachronisme als de Sharan… Tiens, retro hoeft dus toch niet altijd stijlvol te zijn.

Share Button

Leave a Reply