DRIVR

Gamereview: Colin McRae Dirt

Toen ik onlangs een vierdelige columnreeks over de legendarische Groep B-rallyklasse schreef, begon het bij mij te kriebelen. Normaal gezien moet je dan sporten (of krabben), maar helaas stap je niet zo gemakkelijk even in een rallywagen met 500 pk om enkele kilometers grind te gaan oppeuzelen. Gelukkig herinnerde ik me de Colin McRae Rally-racegames, waarin je al sinds de magistrale eerste editie uit 1998 virtueel in enkele rallyklassiekers kan plaatsnemen. Na enkele inferieure delen verscheen vorig jaar Dirt, een rasechte topper die zowat alle populaire off-road raceklasses bundelt. Helm op, pace notes klaar, raggen maar!

Dirt is echter niet meer de hersenloze aaneenschakeling van spectaculaire drifts die deel één was. Als je niet goed naar je copiloot luistert, knal je voor je het weet tegen een boom aan of een ravijn in en is het einde race. Concentratie is dus van groot belang, zeker wanneer je het spel – zoals het hoort – vanuit de sublieme cockpit view speelt. Tijd om je te vergapen aan de ongelooflijke mate van detail in de auto heb je echter niet, want de volgende haarspeldbocht flitst al angstaanjagend snel dichterbij, terwijl je aan de rand van je bewustzijn nog net ‘jump – one hundred – care – one right tightens – into two left‘ hoort. Instinctief begin je deze gecodeerde instructies blindelings op te volgen. Je waant je in Dirt niet alleen een professionele rallypiloot, je leert ook als een te denken.

Hoewel dat ultieme rallygevoel de hoeksteen van het spel is, heeft Dirt nog een pak meer te bieden. Rallycross, rally raid, buggy cross, hill climb, … En dat allemaal in wagens variërend van de lichtste buggy’s tot de zwaarste off-road trucks. Al deze bolides reageren zoals je het zou verwachten op stuurimpulsen, oneffenheden op de weg en veranderingen van ondergrond. De physics engine in Dirt is werkelijk van zeer hoogstaand niveau.

Hetzelfde kan gezegd worden van die andere motor, de graphics engine. Zowel de omgevingen als de wagens worden haarscherp weergegeven. De carrosserie, de ruiten en zelfs het witte zand op de weg reflecteren het zonlicht, dankzij High Dynamic Range Lighting, zoals ze dat in de realiteit zouden doen. Natuurlijk heb je voor al dat moois wel een dikke pc nodig met een goede grafische kaart. Ga je voor de Xbox 360- of PlayStation 3-versie, dan hoef je je daar echter niets van aan te trekken.

Speel je graag (race)games of wil je gewoon eens weten hoe het voelt om aan 200 per uur over een modderig parcours te crossen, dan kan ik Colin McRae Dirt enkel aanraden. De instelbare moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat zowel ervaren racers als beginnelingen voldoende – maar niet té veel – uitdaging ervaren. Een betere rallygame is er simpelweg niet te vinden.

Share Button

Leave a Reply