DRIVR

Nagare-design: Mazda’s gestroomlijnde toekomst

Doorgaans besteed ik niet veel aandacht aan de zoveelste futuristische concept car. Zolang er niet bij verteld wordt dat hij daadwerkelijk in productie zal gaan, dient hij immers meestal vooral om op te scheppen over de durf en creativiteit van het merk. Ook de laatste reeks concepten van Mazda wilde volgens ex-designhoofd Franz von Holzhausen – inmiddels ingelijfd bij Tesla – “suggereren hoe de styling er tegen 2020 zou gaan uitzien”. Weinig concreets dus. Maar als de toekomst er zó uitziet, dan wacht ik er met alle plezier twaalf jaar op. Een overzicht van de zeven prachtige Mazda-concepts volgens de Nagare-designfilosofie na de sprong.

Mazda Nagare

De nieuwe designrichting die Mazda in 2007 introduceerde, heet Nagare, wat Japans is voor ‘stroming’. Het doel is een illusie van beweging creëren, zelfs wanneer de wagen stilstaat, door zich te inspireren op natuurlijke stromingen van wind, water en zand. Tegelijkertijd moeten ook de aerodynamica en de motortechnologie een groene, natuurvriendelijke aanpak mogelijk maken, zonder daarbij aan rijplezier en emotie in te boeten.

Een behoorlijk ambitieuze doelstelling, maar desalniettemin overtrof de allereerste conceptauto met diezelfde naam alle verwachtingen op de LA Auto Show van 2006. Het lange, gestroomlijnde koetswerk van de Nagare lijkt wel gesculpteerd door een zandstorm. De zandkleur en duinrimpels op de flanken maken het woestijnbeeld compleet.

Mazda Ryuga

De Ryuga (‘gracieuze beweging’), die voorgesteld werd op de International Auto Show 2007 in Detroit, is een verdere en meer realistische uitwerking van het originele Nagare-concept. De lijnen werden iets strakker getrokken en ook de grote vleugeldeuren, die van voor tot achter doorlopen, zorgen voor een sportievere uitstraling. De coupé kreeg meteen ook enkele specificaties mee. Zo zou hij rijden op biobrandstof, voorzien zijn van camera’s voor een beter zicht rondom en uitsluitend gebruik maken van LED-lichten. Met zijn vier zitplaatsen lijkt deze sportwagen te hinten naar een eventuele RX-9 of RX-10.

Mazda Hakaze

Op het Salon van Genève 2007 presenteerde Mazda de Hakaze, die de term ‘crossover’ wel erg letterlijk neemt. Hij wil namelijk een kruising zijn tussen een SUV, een coupé en een roadster. Het resultaat is een soort kleine BMW X6 met een afneembaar dak. Hij is echter wel praktischer dan de BMW, want voor extra kofferruimte kan je gewoon de achterstoelen volledig onder de voorste zetels wegschuiven. Qua motorisatie werd er gesproken van een 2,3 liter grote DISI-turbobenzinemotor met directe injectie, gekoppeld aan een actieve torque-split vierwielaandrijving.

Mazda Taiki

Bij het ontwerpen van de Taiki-tweezitscoupé stond het visualiseren en optimaliseren van de luchtstroom centraal. Het concept is niet alleen ongelooflijk aërodynamisch, het ziet er met zijn tornadowielen en schijnbaar wapperende carrosserie ook zo uit. Ook binnenin kan je van de lucht genieten, want de cockpit is een volledig glazen bubbel.

Het belangrijkste aan de Taiki is echter de motor waarmee hij op de Tokyo Motor Show van 2007 was uitgerust: een nagelnieuwe birotor-Wankel die een groter slagvolume van 1,6 liter kreeg, met het oog op meer koppel en thermische efficiëntie. Het is immers de bedoeling dat deze krachtbron, die zowel op benzine als op waterstof kan draaien, zijn weg vindt naar de opvolger van de RX-8 die voor 2010 gepland staat.

Mazda Furai

Nog wat radicaler is de bekendste van de Mazda-conceptwagens, de Furai. Gebouwd op het chassis van de Courage C65 is hij niets minder dan een straatlegale Le Mans-racer. Naar de traditie van de 787B, die Mazda in 1991 haar enige Le Mans-zege bezorgde, wordt hij aangedreven door een rotatiemotor. In dit geval een ethanol slurpend monster met drie rotoren en 450 pk. Dat gaat hard, en klinkt dankzij de hoogtoerige aard van de Wankelmotor als pure oorporno. Luister maar mee in onderstaand filmpje…

En dan hebben we het nog niet eens over de looks gehad. Hoewel functie hier zeker boven vorm ging, is de Furai met zijn kenmerkende flow design een rasechte schoonheid geworden. Zonder meer de mooiste racewagen van het moment, en misschien wel meer dan dat. Zijn matzwarte jasje staat hem trouwens als gegoten, net als die übercoole bliksemlichten.

Mazda Kazamai

Met de Kazamai, wat staat voor ‘draaiende zijwind’, introduceerde Mazda dit jaar op het Autosalon van Moskou opnieuw een compacte SUV volgens de Nagare-filosofie. Om het verbruik te drukken is koetswerk gestroomlijnd en licht gehouden, terwijl een witte lak, subtiele welvingen en gigantische 22-duimswielen ervoor moeten zorgen dat hij er ook zo uitziet. De Kazamai werd speciaal voor de Russische markt ontwikkeld, omdat kleine SUV’s daar maar liefst 13 procent van de markt innemen.

Mazda Kiyora

Hoewel hij pas vanaf 2 oktober officieel aan het publiek getoond zal worden op het Autosalon van Parijs, is er al behoorlijk wat bekend over de kleine Kiyora (‘schoon en puur’). Zijn naam slaat enerzijds op het Nagare-design, dat deze keer door water geïnspireerd is, maar ook op de synthese van milieuvriendelijkheid en rijgenot die Mazda met dit stadswagentje beoogt. Gewichtsbesparing en veiligheid stonden dan ook centraal bij de ontwikkeling.

Het opvallendste uiterlijke stijlkenmerk van de Kiyora is het blauwgroen getinte glas dat niet alleen de ruiten en het dak bedekt, maar tot in de deuren doorloopt. Ook het interieur zou volgens Mazda erg gewaagd zijn, waarmee de Japanners vooral jonge mensen willen aanspreken. Meer info volgt nog in Parijs.

Zeven conceptauto’s in twee jaar tijd, zonder enige uitgesproken productieplannen; dat lijkt op het eerste zicht alweer op pronkerig gedrag van de constructeur. Toch is het weinig waarschijnlijk dat Mazda zo veel tijd, moeite en geld zou pompen in een project waarvan niets geconcretiseerd wordt. Natuurlijk zullen de modellen niet ongewijzigd in productie gaan, daarvoor zijn ze net iets te futuristisch. Maar als er zelfs maar een procentje Nagare doordringt in het toekomstige Mazda-gamma, dan wordt de autowereld zonder twijfel een betere plaats. En ik Mazdarijder.

Share Button

Leave a Reply