DRIVR

Ferrari FXX: op zoek naar de ultieme supercar

2,6 miljoen euro. Dat is het bedrag waarvoor een Ferrari FXX begin dit jaar geveild werd in Dubai. Ongewoon veel voor een auto van slechts twee jaar oud, maar de FXX is dan ook geen gewone wagen. Om te beginnen is hij niet eens straatlegaal. De meeste exemplaren, die nieuw zo’n 1,3 miljoen euro kostten, worden door Ferrari zelf bewaard en mogen alleen het circuit op waar en wanneer de Italiaanse sportwagenspecialist dat zegt. Lijkt geen al te beste deal op het eerste gezicht…

Waarom dan dat hoge bod? Misschien begrijp je een en ander beter als je weet dat de FXX gebaseerd is op de Enzo, Ferrari’s topmodel uit 2003. Maar in plaats van 650 pk heeft de verder uitgeboorde 6,3 liter-V12 nu 800 volbloed renpaarden op stal. Aanvankelijk tenminste. Want met het vorig jaar ontwikkelde Evolutione-pakket levert diezelfde motor maar liefst 860 pk bij 9500 omwentelingen per minuut. De Formule 1-versnellingsbak schakelt in 60 milliseconden – ter referentie: dat is ongeveer vijf keer sneller dan je met je ogen kan knipperen. De keramische koolstofremmen van de Enzo werden voorzien van nog betere Brembo-remklauwen en Bridgestone ontwikkelde speciaal voor de FXX groefloze slickbanden met een diameter van 19 inch. Officiële prestatiecijfers zijn er niet voor deze raket uit carbon, maar reken maar op 0 tot 100 km/h in minder dan drie seconden en een top boven de 350.

Nu zijn er nog wel enkele supercars die zulke papieren kunnen voorleggen. De Bugatti Veyron bijvoorbeeld, of de eveneens op de Enzo gebaseerde Maserati MC12. Toch verwisselen die voor significant minder geld van eigenaar. Het sleutelwoord hier is exclusiviteit. Hoewel er 4000 geïnteresseerde kopers waren, zijn er van de FXX maar 30 exemplaren gebouwd. Geen van hen heeft ooit in een showroom gestaan, want Ferrari selecteerde alleen betrouwbare klanten die ervaren waren met V12-Ferrari’s en een goede relatie met het merk hadden. Het FXX-programma was voor de Italianen immers niet zozeer een commercieel, maar eerder een technologisch project. Alle wagens zijn voorzien van geavanceerde telemetriesystemen die na nauwkeurige analyse verdere verfijningen mogelijk maken en de eigenaars moeten na iedere race en testsessie uitgebreid verslag doen van hun rijervaring en suggesties ter verbetering. Nummertje 30 was niet voor niets een afscheidsgeschenk voor een zekere Michael Schumacher…

Zo ontstond een elite-testteam, dat de circuitprestaties van de bolide steeds verder hielp verbeteren. Met een tijd van 1:16 op het Ferrari-testcircuit in Fiorano is de FXX inmiddels 9 seconden sneller dan vader Enzo. Het uiteindelijke doel hiervan is de ontwikkeling van de ultieme supercar, een waardige opvolger voor de F40 (1987), de F50 (1995) en de Enzo (2003). Trekken we die tijdlijn door, dan mogen we het nieuwe topmodel verwachten tegen 2011. Ferrari heeft echter met de Millechili Concept van vorig jaar laten uitschijnen dat die onder impuls van de klimaatproblematiek wel eens onderhevig zou kunnen zijn aan downsizing. Er is sprake van een twin-turbo V8 en verregaande gewichtsbesparing. Geen reden tot paniek, want de 430 Scuderia – met V8 zónder drukvoeding – is, mede dankzij kennis geput uit het FXX-project, in Fiorano al even snel als de aanvankelijk ongenaakbare Enzo. Dat noemen we nu eens vooruitgang.

Share Button

Leave a Reply