DRIVR

Het beste uit het Autosalon van Parijs 2008 (1)

Het Autosalon van Parijs, dat loopt van 4 tot en met 19 oktober, draait momenteel op volle toeren. Traditioneel is dit evenement een van de belangrijkste autoshows van Europa en dit jaar lijkt die bewering nog meer dan anders te kloppen. Er wordt een recordaantal nieuwe wagens en interessante concepten getoond, waarvan velen in wereldpremière. Daarom krijg je op Carmeleon de komende dagen een handig alfabetisch overzicht van wat je echt niet mag missen als je nog een kijkje gaat nemen, of wat je echt moet weten indien je dat niet doet. Klik door voor deel 1.

Abarth 500 Esseesse

De schattige Fiat 500 kreeg al eerder een testosteronkuur van Abarth, maar voor echte kerels is 135 pk natuurlijk niet genoeg. Daarom nam de Schorpioen het 1,4 liter-turboblokje nog eens onder handen, zodat die er in de Esseesse – afhankelijk van de bron – 155 tot 180 pk uit zal persen.

Ook de Assetto Corse, de race-500 met 200 pk en 300 Nm om slechts 930 kg vooruit te trekken, heeft Abarth (voortaan een apart merk) mee naar Parijs genomen.

Alfa Romeo 8C Competizione Spider

Alsof de 8C Competizione nog niet sexy genoeg was, laat Alfa dit kunstwerk op wielen nu topless verschijnen. Opnieuw worden er 500 stuks geproduceerd, opnieuw zijn ze allemaal al uitverkocht. Die 300.000 euro zal je elders moeten besteden…

Aston Martin One-77

Bij Aston Martin bijvoorbeeld. Al zal je met dat bedrag niet toekomen om hun geplande One-77 te bemachtigen. Deze Veyron-killer met 710 pk en 750 Nm koppel aan boord zou immers de duurste productiewagen ter wereld gaan worden, met een prijskaartje ver over het miljoen. Geen wonder dat zowat elke autogek hem wil zien, dus nam Aston hem mee naar Parijs. Om hem daar onder een doek te zetten, zodat alleen een klein stukje van de voorkant zichtbaar is. Very funny. Gelukkig toonden eerder al enkele computertekeningen hoe deze supercar eruit gaat zien.

Audi A1 Sportback

Vergeleken met de A1 Metroproject Quattro Concept die we begin dit jaar in Brussel te zien kregen, is de Sportback wat volwassener geworden. De originele tweekleurige daklijn is weg, in de plaats heeft de A1 wel een agressiever smoelwerk gekregen. Binnenin zijn de frivole kantjes wel gebleven, zoals turbinevormige luchtopeningen en een uitschuifbaar selectiestickje. Het is duidelijk: de A1 moet klanten van Mini en (vooral) de BMW 1-reeks afsnoepen.

Aangezien een unieke combinatie van sportiviteit en zuinigheid hét selling point van die wagens is, heeft Audi een verrassing in huis om ze daarin te overtroeven. De Sportback is namelijk een hybride. Terwijl een 1.4 TFSI-blok met 150 pk al het nodige leven in de brouwerij brengt, zorgt een 27 pk sterke elektromotor met remenergieherlading voor 150 Nm extra koppel bij het optrekken. Nul tot honderd kan daardoor in 7,9 seconden, terwijl het gemiddelde normverbruik op 3,9l/100 km zou komen. Mede dankzij een nulverbruik bij lage snelheden, wanneer de elektromotor al het werk voor zijn rekening neemt. Nog belangrijker is een CO2-uitstoot van slechts 92 gram per kilometer, waardoor iedere koper in België recht heeft op 15% overheidskorting. Als de A1 ongewijzigd de showrooms induikt, tenminste.

– Lees verder: deel 2: B-H, deel 3: I-M en deel 4: N-Z

Share Button

Leave a Reply