DRIVR

Pagani Zonda R: hardcore circuitbeest

Ik heb altijd al een boontje gehad voor Pagani. Met landgenoten als Ferrari, Lamborghini en Maserati is de Italiaanse supercarbouwer misschien een beetje de underdog, maar wat een machine is die Zonda toch. Eén blik op die vier centraal geplaatste uitlaten, bolle cockpit en gigantische, tweedelige achterspoiler volstaat om te weten dat je iets heel speciaals voor je hebt. Nog meer dan een flamboyante Lambo schreeuwt de Zonda uit dat hij een rasechte supercar is. Letterlijk zelfs, want de enorme 7,3 liter-V12 is er geen van het subtielste soort.

Maar vergis je niet; de Zonda is niet zomaar een poseur. Vanuit stilstand bereikt hij 100 km/h in 3,5 seconden en hij geeft niet op tot de teller 350 aanwijst. En hij is niet alleen snel in een rechte lijn. De Zonda F Clubsport heeft zelfs een jaar lang het ronderecord van de Nürburgring op zijn naam gehad. Geen kleine eer, wetende hoe veel (commercieel) belang sportwagenconstructeurs tegenwoordig aan deze titel hechten. Intussen zijn echter de Corvette ZR1, de Maserati MC12 en de Dodge Viper ACR sneller gebleken op de legendarische Duitse omloop. Hoog tijd dus voor een vernieuwde Zonda, die de concurrentie op een hoopje moet gaan rijden.

De Zonda R heeft nochtans een kleinere motor gekregen. Maar geen nood, want de 6 liter-V12 van AMG-makelij kan rekenen op een vermogen van 750 pk, een dikke honderd meer dan de Zonda F. Het gewicht werd laag gehouden door het gebruik van koolstof-titaniumvezel, een ultralichte kunststof, ontwikkeld door Pagani zelf. Die kun je aan de buitenkant zien zitten, want standaard komt de R zonder lak. Dat scheelt weer enkele grammetjes, natuurlijk.

Officiële prestatiecijfers zijn er nog niet, maar ze zullen ongetwijfeld nóg indrukwekkender zijn dan die van de Zonda Cinque, zeg maar de straatlegale variant van de R. Die krijgt een teruggeschroefd blok met 678 pk en 750 Nm koppel, dat hem naar 100 km/h katapulteert in 3,4 seconden en naar 200 in 9,6. Alle vijf Zonda Cinques zijn helaas al verkocht, maar de tien R’s zijn nog wel te koop. Interesse? Haal dan maar 1,2 miljoen euro (exclusief btw) van je Zwitserse bankrekening. Veel geld, maar reken maar dat de Zonda elke cent waard is. Geloof je mij niet? Misschien dan wel Richard Hammond…

Share Button

5 Responses

  1. STxN says:

    en dan toch, liever die Wally

    sorry :p

  2. Mee says:

    Spijtig van de 6 liter biturbo; het geluid van de Zonda F is imo het mooiste geluid dat er ooit uit een (of in dit geval 4) uitlaatpijp is gekomen…

    (mijn favoriete Fifth Gear clip)

  3. Carmeleon says:

    Haha, dat lachje van Plato als de Zonda even uitbreekt achteraan 🙂

  4. PON says:

    De Zonda R heeft toch helemaal geen twee turbo’s?

    • Pieter Fret says:

      Op het moment van schrijven (in 2008) was dit wellicht zo “uitgelekt” in de pers; maar dat klopt inderdaad niet. Bedankt voor’t melden.

Leave a Reply