DRIVR

Volkswagen (L)Up(o) gaat voor 2 l/100km

Volkswagens kleinste concept car, de Up!, kennen we al meer dan een jaar. Aanvankelijk werd hij op de Autoshow van Frankfurt voorgesteld als driedeurs vierzitter met een lengte van 3,45 meter. Later werd bekend dat er ook plannen op tafel lagen voor een cabrio, een SUV en een langere vijfdeurs versie (3,68 m). Klinkt bekend in de oren, niet?

Maar niet alleen Mini stond model voor de Up!, die overigens zeer waarschijnlijk gewoon als Lupo van de band zal rollen. V-dub is ook gaan kijken bij Smart en kondigde onlangs aan dat er een nóg kleinere tweezittervariant van de Up! staat aan te komen. Terwijl andere concurrenten – de Toyota iQ en de Nissan Nuvu met name – vooral van het aantal zitplaatsen een selling point willen maken, gooit Volkswagen het dus over een andere boeg. En wel een waarop de Fortwo moeilijk te kloppen lijkt: verbruik.

De 800cc-diesel van Smart heeft immers een muizendorst van 3,4 liter per honderd kilometer, wat resulteert in de laagste CO2-uitstoot op de markt (88 g/km). Volkswagen is ervan overtuigd dat de eveneens met een driepitter uitgeruste micro-Up! als eerste productiewagen de 2 l/100km zal halen. Bovendien werkt VW naar eigen zeggen aan een ander model dat slechts 1 liter moet gaan verbruiken en op op de LA Autoshow van vorig jaar zagen we al een zero-emissie waterstof-elektrohybrideversie van de Up!. Of hoe een economische crisis toch voordelig kan zijn voor de technologische ontwikkeling…

Share Button

Leave a Reply