DRIVR

Nieuwe TVRs: 5000M & Scamander

Leef je als God in Frankrijk, dan zijn er twee opties: je spendeert je zakgeld aan een ongeïnspireerde supercar, of je laat er een op maat bouwen. Topjournalist Harris toonde al wat een lottobiljet met een 911 kan, maar zelfs die creatie moet schoorvoetend onderdoen voor de ongebreidelde fantasie van ex-TVR-eigenaar Peter Wheeler. Maak kennis met de TVR 5000M.

Sla er een encyclopedie op na en je komt bedrogen uit. Want nergens wordt er ook maar één woord gerept over een dergelijke TVR. 3000M’s met de vleet, en van 1975 tot 1979 zelfs talloze turbo’s met een geblazen V6. Maar 5000M’s? Nada/noppes. Tot je een obscuur document ontdekt dat gewag maakt van tien geëxporteerde 3000’s die naar de Canadese TVR-importeur John Wadman gingen om aldaar getransformeerd te worden tot Shelby Cobra-killers.

Om de gifitge tweezitters het hoofd te bieden, wisselde Wadman de Essex V6 voor een getunede V8; een recept waar Peter Wheeler als CEO van TVR altijd bij gezworen heeft. De unieke 5000M van hierboven gebruikt dan ook een 400pk sterke 4.7 achtpitter van Rover die gemakkelijk spel heeft met het drooggewicht van 1000 kilo. Of zoals Wheeler het in Evo Magazine verwoordt: “My skill-set lies in applying copious power along the straights, braking early, letting everyone catch up again through the corners, and then dissapearing again when another straight appears”. De onderkruiper.

Gebouwd door ex-TVR-mensen in de Bristol Avenue Factory te Blackpool (die nog altijd in het bezit is van Wheeler), wordt de 5000M nu al gebombardeerd tot laatste TVR ooit – maar dat is niet wat Wheeler in gedachten heeft. Die is immers druk bezig met een (zit u goed neer?) amfibivoertuig dat naar de naam Scamander luistert en zelfs interesse van het Britse leger solliciteert. Waar een pensioen al niet goed voor is.

[Photo, Quote & Video: Evo Magazine]

Waar een pensioen al niet goed voor is: de TVR Scamander:

Share Button

5 Responses

  1. Charlo says:

    Die Scamander is leuk bedacht, maar als ik het filmpje bekijk verliest hij heel wat voorwaartse snelheid doordat de schoepen op de wielen meer voor waterfonteinen zorgen dan voor waterverplaatsing.

  2. Djivy says:

    Met die wateraandrijving zijn ze inderdaad nog bezig.

    De lichtgewicht-freak die Wheeler is, wil hij natuurlijk geen extra propulsie voorzien (en al zeker geen zware vierwielaandrijving) – dus moet het via de achterwielen.

    De Ford Zetec 2.0 wordt binnenkort trouwens geruild voor een (rarara) Rover V8. en zelfs daarmee blijft het gewicht beperkt tot ongeveer 1000 kilo.

  3. Charlo says:

    Ik denk dat als ze schoepen/spaken van de velg nog wat anders vormgeven, dat het al heel wat gaat oplossen. Of anders die dingen extendable maken.

  4. PJ says:

    Spijtig genoeg heeft Peter Wheeler niet lang van zijn pensioen kunnen genieten: afgelopen weekend heeft hij de pijp aan Maarten moeten geven. Triest nieuws.

  5. Pieter Ameye says:

    Vier jaar later maakt de Scamander zijn EVO-videodebuut:

Leave a Reply