DRIVR

Drie nieuwe hypercars: hoezo crisis?

Terwijl Honda de centen vretende Formule 1 vaarwel zegt, Suzuki en rallylegende Subaru hetzelfde doen met het WRC en het noodlijdende Chrysler net beslist heeft om minstens een maand haar volledige productie stil te leggen, lijken sommige autoproducenten zich van geen kwaad bewust. Welke crisis? Hoezo klimaatprobleem? Volgens het Duitse 9ff, het Amerikaanse SSC en het Deense Zenvo is wat de wereld nu vooral nodig heeft enkele gloednieuwe hypercars met vermogens rond de 1000 pk en een topsnelheid van ruwweg 400 km/h. The right cars at the wrong time? Ontdek ze alledrie na de sprong.

9ff GTT900

Porsches ter ziele gegane Carrera GT wordt door tuningspecialist 9ff nieuw leven in geblazen. En hoe! Van de uiterlijke aanpassingen zijn we geen fan, wel van de 900 pk die de 5,7 liter-V10 nu uitbraakt. Die power upgrade van maar liefst 30 procent zorgt voor fenomenale acceleratietijden: 0 tot 100 km/h in 3,2 seconden, 0 tot 200 in 8,5 en 0 tot 300 in 17. Daarna gaat de GTT900 nog door tot 390 km/h, dan vindt de elektronische begrenzer het welletjes geweest. Prijs: 452.000 euro exclusief taksen. Koopje, toch?

Zenvo ST1

De prijs voor mooiste hypercar gaat zonder twijfel naar debutant Zenvo. Maar hun agressief gestylede ST1 moet het zeker niet alleen van zijn looks hebben. Zijn 7 liter-V8 met zowel een mechanische als een turbocompressor stuurt 1104 pk en 1430 Nm koppel naar de achterwielen. Monteer dat in een wagen die met 1376 kg een echt pluimgewicht is in deze klasse en je krijgt een specifiek vermogen van 800 pk per ton. Eat that, Bugatti! Desondanks kunnen de prestaties net niet tippen aan die van de Veyron, al blijft nul tot honderd in drie seconden en een begrensde top van 375 km/h meer dan respectabel.

SSC Ultimate Aero

Dé hypercar aller hypercars blijft echter de Ultimate Aero van SSC. Vorig jaar snoepten de Amerikanen met een recordrun van 412 km/h de titel van snelste productiewagen af van de meesterlijke Bugatti Veyron. Binnenkort krijgt die echter een GT-versie met 1350 pk, die naar verluidt 425 km/h zou moeten halen. Dus anticiperen de jongens van SSC gewoon met een update voor hun eigen wagen, die dankzij een boost naar 1287 pk en een nieuw aërodynamicapakket nu 432 km/h zou kunnen aantikken. Het blijft echter wachten op bevestiging in een officiële speed run. Hoe dan ook zijn al deze wagens in staat tot snelheden ver boven wat ik persoonlijk zou aandurven op vier wielen. Benieuwd hoe ver deze pk- en snelheidsoorlog ons nog zal leiden…

Share Button

3 Responses

  1. Djivy says:

    “… lijken sommige autoproducenten zich van geen kwaad bewust. Welke crisis? Hoezo klimaatprobleem?”

    Simpel:
    – 9ff’s cliënteel bestaat exclusief uit oliesjeiken
    – van de Zenvo komt gegarandeerd (maar spijtig genoeg) niets
    – SCC heeft gewoon de druk van zijn supercharger wederom opgevijzeld

    Imposante cijfers dus, maar het blijven ‘foliekes’.

  2. Carmeleon says:

    Tuurlijk, maar het blijft toch frappant dat net nu drie van die 1000 pk-monsters worden aangekondigd, terwijl de hele wereld (ook de rijken) in geldnood of toch tenminste met vrees daarvoor zit.

  3. Djivy says:

    Hmm – ik denk dat het cliënteel van dit soort bolides het woord ‘geldnood’ niet kent;)

Leave a Reply