DRIVR

Mercedes SLR Stirling Moss & SLC Gullwing

Oud is in, zoveel is duidelijk. Na enkele gecamoufleerde spyshots en al dan niet door Mercedes zelf verspreide “amateurfilmpjes” kreeg de wereld vandaag voor het eerst de Mercedes McLaren SLR Speedster in volle glorie te zien. Of SLR Stirling Moss, moet ik eigenlijk zeggen, want dat is de officiële naam geworden van de dakloze supercar. Een eerbetoon aan de gevierde Britse racepiloot die in 1955 geschiedenis schreef door met zijn 300SLR de legendarische Mille Miglia-uithoudingsrace te winnen in een recordtijd van 10 uur, 7 minuten en 48 seconden, oftewel aan een gemiddelde snelheid van bijna 160 km/h. Pas onlangs bekende “the greatest driver never to win the F1 World Championship” dat niet alleen de aanwijzingen van zijn copiloot, maar ook (toen legale) amfetamines hem hadden recht gehouden tijdens de slopende race over openbare wegen.

In 2006 lanceerde Mercedes al een hardcore variant van de SLR onder de naam ‘722’, een hommage aan het startnummer (en tevens het startuur, 7:22) van de 300SLR van Moss in die beruchte Mille Miglia. De nieuwe SLR Stirling Moss gaat echter een stapje verder dan alleen een naam. De langgerekte snuit, de afwezigheid van dak en voorruit, de koelopeningen en dubbele uitlaat in de flank; in vele opzichten verwijst het ontwerp van de SLR Stirling Moss naar de succesvolle racewagen van weleer.

Het belang van deze auto overstijgt echter die historische symboliek. De 75 exemplaren die Mercedes en McLaren gaan bouwen, zullen de allerlaatste SLR’s worden. Het betekent een passend einde – in stijl – van een technologisch meesterwerk. Van de bolide die (bijna) net zo snel was als rivalen Ferrari Enzo en Porsche Carrera GT, met ‘slechts’ een V8 in de neus, een gerobotiseerde vijfbak en meer comfort en luxe dan de twee voorgenoemde exoten samen. De SLR Stirling Moss, die dezelfde technische basis behoudt en dus ook mag pronken met een sprintje naar honderd in drie seconden en een top van 350 km/h, is alleen verkocht aan eigenaars van de huidige SLR. En ondanks een prijskaartje van 750.000 euro (plus belastingen), zijn ze allemaal al de deur uit.

Beide constructeurs gaan zich nu opnieuw focussen op een eigen project. Volgens de laatste geruchten zouden de Britten werken aan een V8-concurrent voor de Ferrari F430 en een opvolger voor de illustere McLaren F1 uit 1992, die met zijn 372 km/h elf jaar lang de snelste productiewagen ter wereld is geweest. Ook Mercedes duikt opnieuw in de geschiedenisboeken. Sportafdeling AMG werd belast met het reïncarneren van de 300SL (1955), beter bekend als ‘Gullwing’ omwille van zijn karakteristieke, omhoog klappende deuren. Wie zei er ook weer dat retro hip was? Volgens de eerste spyshots zitten ze trouwens ook op de nieuwe supercar, die de naam SLC zou gaan dragen en waarschijnlijk uitgerust wordt met een 6,2 liter-V8 die 579 pk produceert. De topsporter zou daardoor qua prestaties – maar ook qua prijs – een stukje onder de SLR blijven. Maar die vleugeldeuren maken veel goed.

Share Button

2 Responses

  1. PieterA says:

    Wat een vreselijk druk en ongebalanceert ontwerp is me dat. Hier had ik toch wel veel meer van verwacht. In vergelijking met het origineel verdwijnt deze in het niets. En dan heb ik het voornamelijk over de achterkant van de wagen. De lichtblokken lijken mij een knipoog te zijn naar die van de nieuwe E-klassie.

    Wat doet die automaat er trouwens nog in? Nu hadden ze wel degelijk een goed excuus om de overtollige kilo’s overboord te gooien. Nee, het is opnieuw gewoon goedkoper om de bestaande versnellingsbakken te gebruiken.

    Het lijkt me duidelijk dat ze nog snel 75 (overpricete) chassis’ de deur wouden uit jagen. Het is algemeen geweten dat het met de verkoop van de SLR niet loopt zoals ze verwacht hadden.

  2. Carmeleon says:

    That front is busier than a bishop’s hat, zou Jeremy zeggen 😉

Leave a Reply