DRIVR

Column: De Essentie van Top Gear

Het zal je ongetwijfeld al zijn opgevallen dat ik een groot Top Gear-adept ben. Toen de serie in 2002 hervat werd met een nieuw format, sloeg de unieke combinatie van auto’s, humor en sensatie in als een door Jeremy Clarkson opgeblazen bus. Sindsdien werd elk seizoen nog spectaculairder (en duurder) dan het vorige, en dat was fantastisch voor de kijker. Tot men op een bepaald moment de pedalen leek kwijt te raken. Nadat de jongens een Reliant Robin als space shuttle in een baan om de aarde hadden trachten te lanceren, leek het toppunt bereikt. De originele ideeën raakten stilaan uitgeput en de show werd meer en meer een aaneenschakeling van weliswaar erg knap gemonteerde, maar vaak vrij voorspelbare en ingestudeerde scenario’s.

In mijn ogen onderschat deze aanpak de intelligentie van het publiek, alsof dat niet zou door hebben dat bepaalde zaken – ik denk bijvoorbeeld aan Jeremy’s brandende vrachtwagen – in scène gezet zijn. Dat doet afbreuk aan het concept van de show, dat voor mij rond het spontane van de interactie tussen de drie presentatoren draait. De grote aantrekkingskracht van Top Gear zijn niet de stunts, de explosies of het motorengebrul; het is de heilige drievuldigheid die ze aan elkaar praat.

En dat brengt me bij het clipje dat ik wilde tonen: een deleted scene uit het nieuws van de voorlaatste aflevering van seizoen 12. Maar liefst twaalf minuten aan onuitgezonden beelden zonder enige vorm van spektakel, die voor mij echter de essentie van de show perfect weergeven. Een hese Jeremy, James met een ooginfectie en een spottende Richard (met verhuld puistje) babbelen, lachen en amuseren zich met elkaar als drie hechte vrienden. Vroeger zond men dat gewoon uit, nu worden deze spontane momenten er meer en meer uit geknipt om plaats te maken voor het zoveelste optreden van ‘Top Gear Stuntman’ of een demonstratie van een V8-schommelstoel. Producer Andy Willman, ga alsjeblieft niet voor het goedkope vertier en breng de spontaniteit terug! Want het is dat wat Top Gear Top Gear maakt.

Share Button

3 Responses

  1. Djivy says:

    Absoluut – ‘t is de interactie die het hem doet. Maar als ze dit integraal uitzenden, dan zapt de helft van de 500 miljoen kijkers weg.

    Gulden middenweg: zet de clipjes online zoals vandaag dus gebeurt.

  2. Pieterjan says:

    Inderdaad, heel spijtig, dat deze dingen minder en minder worden uitgezonden 🙁

  3. PieterA says:

    Gelukkig kunnen de ‘die hards’ deze content in de huidige tijden terugvinden op hun website. Top Gear lijkt mij slachtoffer te zijn van zijn eigen succes en de commercialisatie er rond. Clarkson heeft daarover nog een interessant bericht geschreven welk ik onlangs ben tegengekomen:

    “Anyway, although we won’t chase figures, we still have to give the audience something you want and like. Which means we should make Top Gear an entertainment show featuring cars, rather than a car show, that isn’t as boring as your wife and kids feared.”

    Het volledige verhaal lees je hier:
    http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarkson/2007-05-clarkson-on-top-gear-content

Leave a Reply