DRIVR

Nieuwe Mustang, Camaro of Challenger?

Top Gear produceerde totnogtoe twee Amerika-specials. Met de eerste haalden ze de woede van de Rednecks op hun – err – nek, terwijl ze in de tweede met een trio muscle cars door de prairie trokken. Kwalitatief entertainment, daar zal niemand over discussiëren – maar geldt dat ook voor de gekozen wagens? Een 650pk sterke Corvette tegen een vierdeurs Cadilllac en retro Dodge zetten mag dan wel kleurrijke televisie opleveren, een onderbouwde test is het (zoals wel vaker) niet. Daarom hadden ze er mijns inziens beter aan gedaan om die tweede special uit te stellen tot volgende drie scheurijzers beschikbaar zijn: de tweede generatie Ford Mustang, voor 2010 geplande Chevrolet Camaro en net gelanceerde Dodge Challenger. Tijd voor wat burn-outs.

En die duren ongetwijfeld het langs in de opgefriste Ford Mustang. Uiterlijk werd de pony-car nog atletischer maar onderhuids veranderde er bar weinig wat de Shelby-versies tot regelrechte moordwapens promoveert – zeker op de smalle Europese wegen waarop je de Mustang zelden of nooit zal ontmoeten. De tweede generatie komt immers evenmin naar ons, tenzij via speciale importeurs.

Eenzelfde lot is de Chevy Camaro beschoren. Erger nog: als de Amerikaanse auto-industrie niet snel een financiële injectie krijgt, dan zouden de productieplannen voor deze retrocoupé wel eens opgeborgen kunnen worden. Anders verschijnt hij deze lente (en ik hoop dat u goed neerzit) voor 23.000$ met een 420pk sterke V8 in overweging.

Aan pk’s ontbreekt het de Dodge Challenger evenmin. De SRT-10-versie maakt immers aanspraak op de 8.4l grote V10 van de uitgestorven Viper die zelfs postuum nog 600 pk en 759 Nm koppel produceert. Dat de achteras veel gelijkenissen met die van een postkoets vertoont, doet dan nog weinig ter zake. En niemand ziet je toch om de bocht gaan met de hoeveelheid bandenrook die dit projectiel vanuit stilstand produceert…

En daarmee zijn we aan de hamvraag toe: mocht u – net als ik – een vreemdsoortige fetish voor deze retrosprinters ontwikkeld hebben, welke zou u dan laten overkomen om de Belgische slaapsteden op het ritme van de Motown te laten ronken? Want je weet wat ze zeggen: “There’s no replacement for displacement”.

Share Button

13 Responses

  1. beebeeporsche says:

    De Chevy Camaro zou het, denk ik, voorzichtig winnen van de dodge. En de spaarcenten die ik owv de lage dollarkoerst dan niet hoef uit te geven, kan ik dan achteraf alsnog uitgeven aan alles wat eraan kapot gaat.

    It’s all about cubic inches.

  2. PieterA says:

    “Anders verschijnt hij deze lEnte …”

    Anderzijds vond ik de test van Top Gear wel enigszins relevant. De auto’s pasten gewoon goed bij elk van de presentatoren. Met als gevolg drie relevante opinies op elk van hun zeg maar ‘specialiteiten’.

    Met de Camaro loopt het dacht ik goed, het aantal pre-orders is ongelofelijk hoog.

  3. Kristof says:

    Plymouth Hemi Cuda


    Hemi CudaFor more amazing video clips, click here

    Boooooom, shaft zie ik er zo in wegrijden.

  4. Djivy says:

    Goed – als we zo gaan beginnen, moet je zeker deze nog eens (her)bekijken:

    En ja, dat is op de openbare weg in Zweden tijdens de Birka Cup…

  5. filip says:

    ‘t is vooral de mustang die de achteras van een postkoets heeft. Mustang met v6 = cheap rental car… Hoop dat ze het interieur stevig onderhanden genomen hebben voor deze versie.

    De challenger srt8 heb ik al een paar keer gezien, ziet er niet slecht uit en de motor is goed. (maar Dodge, problemen zijn er meestal met de “wiring”, electrische ruiten die het ineens niet meer doen na enkele maanden enzo..)

    De camaro heeft de persoonlijke voorkeur. In de SS/RS versie natuurlijk :) Corvette v8, Holden platform.

  6. filip says:

    O ja de camaro versie voor 23k$, is de versie met v6. Als je de v8 wilt begint het aan 31k$.

    Dat betekent dat een goed uitgeruste v8 toch dicht naar de 40k$ kan gaan.

  7. oveRRide says:

    Mijn voorkeur gaat uit naar de challenger. Ik zie zeer regelmatig een paar Pony’s (al dan niet in Shelby uitvoering) en ik geraak er zo stilaan wat op uitgekeken. Wat me vooral opvalt is dat ze veel te hoog op hun poten staan en dat de afwerking toch hier en daar wat te wensen overlaat.

  8. Djivy says:

    Daar volg ik je graag in, oveRRide – zowel wat de Challenger (eveneens mijn favoriet) als de Mustang betreft.

    Strafste vanal: beide exemplaren zijn dagelijks in verschillende versies te begapen op het industriepark ‘De Vunt’ te Holsbeek waar ik ‘s ochtends langskom – tot en met de heftige Roush-versies die er van de Mustang circuleren.

    DRINGEND eens binnenspringen bij die importeur…

  9. Ruth says:

    En dat leverde gisteren op Canvas vooral “quit entertaining television” op! ‘k Heb ervan genoten, maar dat is dan weer een high heels opinion… ;-)

  10. Rolv says:

    Doe mij ook maar de Challenger. De achterkant doet me een beetje denken aan de Ford 021C van Marc Newson.

    http://www.conceptcar.co.uk/concept-cars/concept-car-59.php

  11. Rolv says:

    Hmmmm…ik kom me net te realiseren dat ik gedaald ben tot het niveau van de vergelijkingssletten ;-). Joehoe!

  12. Djivy says:

    “Als de Amerikaanse auto-industrie niet snel een financiële injectie krijgt, dan zouden de productieplannen voor de Camaro wel eens opgeborgen kunnen worden…”

    Scratch that – de eerste productiebeelden zijn er!

    http://www.autoblog.com/photos/detroit-2009-2010-chevrolet-camaro-ss/1290399/

  13. sjoerd says:

    Als we dan toch in deze categorie gaan shoppen, dan kan er hier eigenlijk maar een de winnaar zijn.

    de Mustang natuurlijk. Het icoon.
    De Chevy en Dodge staan daarbij toch enigzins in de schaduw. Qua looks wint de Mustang het ook wat mij betreft. En gezien we het hier niet over een Corvette ZR1 of gelijke daarin hebben, zijn wat mij betreft de rijeigenschappen en prestaties iets minder van belang.

    Iconische waarde telt dan des te meer.

    Mustang… :)

Leave a Reply