DRIVR

Felipe Massa’s Ferrari F60 vanuit helmet cam

Het is alweer tien jaar geleden dat ik mijn laatste – en enige – Formule 1-wedstrijd als live toeschouwer heb meegemaakt. Op een warme zomerdag in 1999 trok ik, met gratis kaartjes op zak, naar Franchorchamps om er de sfeer op te snuiven. En sfeer was er met hopen. Net als lawaai overigens. De hordes luidruchtige Nederlanders, dronken Duitsers en feestende Finnen werden gelukkig overstemd door het oorverdovende geraas van de ene V10 na de andere, die aan 18.000 toeren en 350 km/h richting Les Combes stoof. Een indrukwekkend spektakel.

Maar wat ik me die avond vooral afvroeg was: wie heeft er nu eigenlijk gewonnen? Hoe zagen de crashes eruit die aan de andere kant van het circuit hadden plaats gevonden en wat is de nieuwe stand in het kampioenschap? Voor de belangrijkste tribunes stonden wel grote schermen opgesteld, maar verblind door de felle middagzon had ik daar even veel aan als Paris Hilton aan de Kamasutra. Dan maar thuis de samenvattingen bekeken in het journaal en mezelf voorgenomen nooit mijn eigen spaarcentjes uit te geven aan dure F1-tickets. Want hoewel het een ervaring is die je zeker eens moet meegemaakt hebben, blijft de combinatie luie zetel-televisie onklopbaar wat de hoeveelheid informatie en actie betreft.

Werkelijk elk detail van de race wordt je getoond, eventueel in vijf herhalingen vanuit verschillende camerastandpunten. Maar wat ik het interessantst vind, is de mogelijkheid om via de on-board camera over de schouder van de piloot mee te kijken. Tot ik dit nieuwe filmpje zag, waarin Felipe Massa – in de nieuwe Ferrari F60 voor het seizoen 2009 – een helmet cam mee krijgt. Je ziet niet alleen de baan en de auto vanuit het perspectief van de rijder, maar kunt ook diens gezichtsveld volgen. Even naar het stuur kijken om een van de talloze instellingen bij te regelen, een snelle blik in de achteruitkijkspiegel bij het uitrijden van de pits en in de bocht het hoofd schuin houden om op te boksen tegen de massieve laterale G-krachten. Dichter bij de beleving van een F1-coureur zullen de meesten onder ons nooit komen. En nu maar hopen dat ze dit spectaculaire camerastandpunt ook introduceren in de live-uitzendingen.

Om af te sluiten nog enkele plaatjes van de nieuwe bolide, waarbij vooral de gewijzigde verhouding tussen voor- en achtervleugel – conform de nieuwe reglementeringen – opvalt. Designgewijs lijkt hij plots opnieuw een pak dichter te staan bij de wagens die ik tien jaar geleden in Spa zag rondscheuren. Of dat een goede of een slechte zaak is, laat ik aan jullie oordeel over.

Share Button

One Response

  1. KyRoo says:

    Ziet er verschrikkelijk lelijk uit…
    komt vooral die achterspoiler…

Leave a Reply