DRIVR

Het beste uit het Autosalon van Detroit 2009 (1)

Van 17 tot en met 25 januari opent de North American International Auto Show in Detroit zijn deuren voor het grote publiek. De pers kreeg de voorbije dagen al de kans om het nieuwste metaal van dichtbij te bezichtigen. Een indrukwekkende verzameling aan snelle, groene en/of praktische wagens, waarvan we de belangrijkste in een handig alfabetisch overzicht hebben gegoten. Deel 1: A tot C na de sprong.

Audi A7 Sportback Concept

Zoals Audi’s A5 eigenlijk een coupéversie van de A4 is, wordt de A7 een iets sierlijker A6. Opzienbarender nieuws vinden we onder de motorkap. Daar ligt immers een gloednieuwe 3 liter-V6 diesel, die ondanks zijn 225 pk en 550 Nm koppel gemiddeld slechts 5,9 liter per honderd kilometer verbruikt. In combinatie met de S-Tronic-zevenbak spurt de vierdeurs coupé in zeven seconden naar 100 km/h en ligt een top van 245 binnen handbereik. Toch valt de A7 Sportback netjes binnen de EU6-emissienorm, die pas in 2014 van kracht wordt. Knap vooruit gedacht van de Duitsers.

Audi R8 5.2 FSI Quattro

Het hoeft echter niet altijd groen te zijn bij Audi. Terwijl druk verder gesleuteld wordt aan een GT3-raceversie en een V12-diesel voor de R8, is de V10-variant inmiddels zo goed als klaar. Het vermogen ging met zo’n 100 pk omhoog naar 525 stuks, goed voor nul tot honderd in 3,9 seconden en een topsnelheid van 316 km/h. Prijskaartje: 150.000 euro. De indrukwekkende soundtrack krijg je er gelukkig gratis bij.

Bentley Continental GTC Speed

Bentleys Continental heeft inmiddels even veel achternamen gekregen als Albert II; dat vraagt om enige verduidelijking. Oorspronkelijk stond de wagen bekend als Continental GT – zoals de naam doet vermoeden: een tweedeurs GT-wagen. Onlangs kreeg hij het achtervoegsel Speed, dat logischerwijs duidt op de opgevoerde prestaties die uit een 6 liter-W12 met 610 pk gepuurd worden. De C ten slotte staat voor Cabrio, en dat maakt de GTC Speed meteen de snelste dakloze Bentley ooit. Nul tot honderd vliegt voorbij in 4,8 seconden en met het canvasdak dicht is 322 km/h mogelijk. En dat alles natuurlijk badend in een kalme oceaan van overdadige luxe.

BMW Z4

Dan lijkt een roadster als de BMW Z4 plots een karig sportkarretje. Nochtans is de nieuwe Z4 groter, ruimer en comfortabel dan zijn voorganger, terwijl ook de motoren een trapje hoger werden gepositioneerd. Voorlopig zijn er enkel zescilinders beschikbaar, gaande van 204 tot 306 pk. Een fiscaal vriendelijkere 2 liter-vierpitter zou nog volgen, een coupéversie waarschijnlijk niet. De roadster is voortaan immers standaard voorzien van een stalen plooidak.

Cadillac Converj

De noodlijdende Amerikaanse autoindustrie grijpt zich als een drenkeling vast aan de laatste reddingsboei: groene wagens. De markt vraagt immers om lage-emissievoertuigen, niet meer om dorstige sleeën en pickups. Een tijdje terug introduceerde General Motors de Volt, een hybride die Chevrolet van de ondergang moet gaan redden. Dat trucje wil het moederbedrijf nu herhalen voor Cadillac, dat met de Converj – geen typo – van dezelfde Voltec-aandrijflijn gebruik maakt. Een elektromotor staat in voor de aandrijving van de voorwielen, terwijl een kleine benzinemotor in geval van nood kan bijspringen door de accu tijdens het rijden op te laden. En dat zal nodig zijn, want op elektrische kracht alleen geraakt de Converj maar 64 km ver.

Chrysler 200C EV Concept

Precies hetzelfde concept vinden we terug bij Chrysler, dat andere probleemkind van de Amerikaanse autoindustrie. De elektromotor levert hier wel een pak meer vermogen (268 pk om precies te zijn), maar heeft ook maar een autonomie van zo’n 60 kilometer. De verbrandingsmotor/generator trekt dat cijfer echter omhoog tot een zeer acceptabele 640 km, terwijl ook de remenergieherlading zijn duit in het zakje doet. Of de 200C EV Chrysler nog kan redden, valt echter nog af te wachten…

– Lees verder: deel 2: D-J, deel 3: K-M en deel 4: N-Z

Share Button

3 Responses

  1. Djivy says:

    Ben ik de enige die in de achterpartij en architectuur van de A7 meer dan een tikkeltje Lamborghini Estoque ziet?

  2. Carmeleon says:

    Ik vind hem – vooral in profiel – erg op de Aston Martin Rapide lijken. Maar ja, het zijn dan ook alle drie vierdeurs coupés 🙂

  3. Pieterjan says:

    Die A7 lijkt met zijn achterkant een beetje op de Lamborghini Estoque indd. Wat ik alleen maar positief vind.

Leave a Reply