DRIVR

Het beste uit het Autosalon van Detroit 2009 (2)

(Lees eerst deel 1: A-C)

Van 17 tot en met 25 januari opent de North American International Auto Show in Detroit zijn deuren voor het grote publiek. De pers kreeg de voorbije dagen al de kans om het nieuwste metaal van dichtbij te bezichtigen. Een indrukwekkende verzameling aan snelle, groene en/of praktische wagens, waarvan we de belangrijkste in een handig alfabetisch overzicht hebben gegoten. Vandaag is deel 2 (D tot J) aan de beurt.

Dodge Circuit EV

Sinds de laatste keer dat de elektrische Dodge hier passeerde, heeft hij een grondige facelift ondergaan. Al zal de kenner achter die opvallende bodykit en Dodge-grille nog steeds de Lotus Europa-donorwagen herkennen. Het ding heeft nu ook een naam gekregen: Circuit EV. Dat slaat zowel op de racegenen als op het kloppend hart van deze sportwagen, die volledig elektrisch aangedreven wordt. Omgerekend heeft zijn krachtcentrale 268 pk in huis, goed voor een geruisloze spurt naar 100 km/h in vijf seconden. Het rijbereik zou zo’n 240 à 320 km bedragen. En ik zeg bewust ‘zou’, want het is weinig waarschijnlijk dat de Circuit EV ooit in productie gaat. Dodge wil er vooral de te varen koers mee uitzetten en in tussentijd voldoende kennis over elektrische aandrijving mee verzamelen.

Fisker Karma

Tegelijk met de productierijpe Karma stelt Fisker in Detroit ook de Karma S (aka Sunset) voor, een tweedeurs cabrioversie van de op zich al behoorlijk hete plug-in hybride. Onder de motorkap ligt de 2.0 Ecotec uit de Opel GT, die hier echter alleen dienst doet als elektriciteitsgenerator. Twee elektromotoren van gezamenlijk 408 pk nemen immers de aandrijving van de achterwielen voor hun rekening. Nog meer leuke cijfertjes: 0 tot 100 km/h in 5,8 seconden, een top  van 200 km/h en een volledig elektrisch rijbereik van 80 km – daarna springt de conventionele krachtbron bij.

Ford Mustang Shelby GT500

Hoewel de wijzigingen pas ingaan vanaf 2010, stelde Ford enkele maanden geleden al haar opgefriste paradepaardje voor. Het nog brutere GT500-topmodel is nu aan de beurt. De uiterlijke verschillen met de huidige variant zijn quasi onzichtbaar voor het ongeoefende oog, maar Ford belooft dat het in ieder geval de krachtigste Mustang ooit wordt. Met 540 briesende pony’s gehuisvest in een 5,4 liter-V8 met supercharger moet dat volgens ons wel lukken.

Honda Insight

Zowat alles aan de Honda Insight is oersaai. De 1.3 i-VTEC gaat samen met een elektromotor van, jawel, 14 pk voor slaapverwekkende acceleraties zorgen, het rechtstreeks van de Toyota Prius gepikte design is amper het vermelden waard en een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100km doet me ook niet meteen naar de Kleenex grijpen. Waarom staat de Insight dan in dit overzicht? Omdat het de goedkoopste hybride ter wereld wordt en niets minder wil dan de autoritaire Prius van zijn troon stoten. En als er iets is dat die laatste bewezen heeft, dan is het wel dat saaiheid en succes hand in hand kunnen gaan.

Jaguar XFR & XKR

Twee zeer gelijkaardige wagens op de stand van Jaguar: de gefacelifte XKR en de gloednieuwe XFR. Ook al is de ene een tweedeurs en de andere een vierdeurs coupé, beiden hebben wel dezelfde 5 liter-V8 met compressor in het vooronder liggen. Hoewel de XKR die 510 pk’tjes iets efficiënter op weg zet en daardoor 0,1 seconde sneller de 100 km/h bereikt (in 4,8s), is de XFR wel de snelste. Als je de elektronische begrenzing tot 250 km/h wegneemt en wat aan de aërodynamica en het motormanagement sleutelt, tenminste. Met een run van 360 km/h op de Bonneville Salt Flats is het zelfs officieel de allersnelste Jaguar ooit, een rol die hij overneemt van de inmiddels zeventien jaar oude XJ220. Volgens de laatste geruchten zou die trouwens binnenkort wel eens opgevolgd kunnen worden door een nieuwe supercar met middenmotor…

– Lees verder: deel 1: A-C, deel 3: K-M en deel 4: N-Z

Share Button

Leave a Reply