DRIVR

De Teloorgang van de Nordschleife

Ik ben een pluralist in’t diepst van mijn gedachten. Altijd al geweest. Ik geloof dat iedereen recht heeft op zijn eigen meningen en smaken, hoe verschillend die ook mogen zijn van de mijne. Het is belangrijk die natuurlijke diversiteit niet alleen te respecteren in anderen, maar ook in jezelf. Opportunisten die hun standpunt aanpassen aan de grootste gemene deler doen afbreuk aan hun eigen persoonlijkheid. Idem voor het omgekeerde fenomeen: nonconformisten die hun smaken overboord gooien van zodra die door de massa worden opgepikt. Je kent ze ongetwijfeld wel, fans van alternatieve rockbands die hun favoriete groep na de grote doorbraak de rug toekeren. “Te commercieel geworden”, klinkt het dan. Nooit heb ik ze begrepen, tot vandaag. Want terwijl de Nordschleife, sinds jaar en dag het toevluchtsoord van menig amateur-racepiloot, populairder wordt dan ooit, lijkt de ondergang van de legendarische omloop zienderogen dichterbij te komen.

Nordschleife 1

Het begon allemaal in 1927, toen de vers aangelegde Nürburgring voor het eerst het Formule 1-circus ontving. Maar liefst 23 kilometer aan omloop slingerde zich als een slang doorheen het Eifelgebergte. Weet dan ook nog dat het circuit lange rechte stukken combineert met verraderlijk smalle bochten en een hobbelig wegdek, en je beseft dat dit niet meteen de veiligste racepiste ter wereld is. Dat mocht toenmalig wereldkampioen Niki Lauda in 1976 aan den lijve ondervinden, toen hij na een crash op het nippertje uit het brandende wrak van zijn Ferrari kon gesleept worden door enkele behulpzame collega-piloten. Lauda hield een coma en tekenende brandwonden over aan het ongeval, maar had hij op de Duitse hulpdiensten moeten wachten, was hij wellicht ter plekke overleden. De klaarstaande ambulances konden onmogelijk op tijd op de meer afgelegen plaatsen van het uitgestrekte circuit arriveren.

De FIA schrapte de Nürburgring van de kalender, om pas tien jaar later terug te keren, wanneer er naast het originele parcours een F1-waardige piste was aangelegd. En de oude omloop? Die zogenaamde ‘Nordschleife’ bleef, zoals al van bij het prille begin het geval was, opengesteld voor Touristenfahrten oftewel rondjes door particulieren. Volledig legaal overigens, dankzij een achterpoortje in de Duitse verkeerswetgeving. De Nordschleife is officieel een openbare eenrichtingsstraat, waar geen snelheidslimiet geldt maar wel tol geheven wordt – zoals bijvoorbeeld ook op de autobahn het geval is. Het gevolg is dat je tegen betaling van 21 euro met je eigen wagen zo hard je wil de 73 (officiële) bochten mag proberen te bedwingen – 175 als je elke knik meetelt. Een unieke formule die van over de hele wereld snelheidsfreaks aantrekt, al snel verslaafd aan hun zoektocht naar die extra seconde van hun persoonlijke ronderecord.

Nordschleife 2

Omdat de Nordschleife zo’n grote variëteit aan bochten, hoogteverschillen en baanoppervlakken omvat en voor het materiaal een ware uitputtingsslag betekent, werd het uitdagende circuit al snel de favoriete testlocatie van (voornamelijk) Duitse autoconstructeurs. Maar naargelang de publieke aandacht voor de Ring groeide, verschoof hun focus meer en meer van kwaliteitstesten naar het vanuit marketingstandpunt veel interessantere klokken van de snelst mogelijke rondetijd. Autoliefhebbers slikten het als zoete koek en ook buitenlandse merken zakten naar de Eifel af om de snelheid van hun producten te kwantificeren. De Ringtijd werd een internationaal benchmark en een regelrechte rondetijdenoorlog ontstond. Die kent een voorlopig culminatiepunt in de clash tussen thuisrijder Porsche en de Nissan GT-R, die de veel duurdere producten van de Duitse concurrent op een hoopje reed – met een kinderachtig gebekvecht tussen beide constructeurs als gevolg.

Behoorlijk absurd, want op geen enkele manier is de Nordschleife een algemene graadmeter voor goed rijgedrag. De snelle omloop bevoordeelt vooral bolides met veel pk’s en een hoge topsnelheid. Een ander circuit zou ongetwijfeld een andere hiërarchie blootleggen, maar het kan nu eenmaal niemand schelen hoe snel een wagen rond Donington Park scheurt. Dus doen de Nissans en Porsches van deze wereld er alles aan om hun supercars te laten scoren in de Eifel. Nog even en auto’s worden specifiek voor de Nürburgring ontwikkeld. Laten we vooral niet vergeten dat het nog steeds gaat om straatlegale productiewagens, die vooral in het dagelijkse gebruik en op de achterbaantjes moeten uitblinken. Op autosnelwegen en in de onvermijdelijke files. Geen rondetijd ter wereld die daar een potentiële koper van zal kunnen overtuigen.

Nordschleife 3

Maar de Ring is er weer wat bekender door geworden en inmiddels staat de braafste huisvader in zijn Delhaizemobiel ieder weekend aan de tolhuisjes aan te schuiven. Als je een Meriva met Nürburgringsticker – die je daar kan verkrijgen als bewijs van je mannelijkheid – spot in het Belgische verkeer, dan weet je dat het laatste restje geloofwaardigheid stilaan door de mazen van het net aan het glippen is. En er vervolgens finaal en bruut wordt doorgeslagen door het nieuws dat we ongeveer een jaartje terug te horen kregen: om de Ring gezinsvriendelijker te maken (lees: meer volk te lokken), wordt ernaast een heus pretpark gebouwd. Inclusief luxehotel, appartementsblok en autoshowrooms. De commercie heeft de Nordschleife blijkbaar in haar vizier, klaar om de trekker over te halen.

Natuurlijk besef ik dat de Ring Racer, ’s werelds snelste rollercoaster die in slechts 2,5 seconden naar 217 km/h accelereert, een ongelooflijke ervaring gaat worden. En dat het hele project minstens het vooropgestelde half miljoen extra jaarlijkse bezoekers warm zal maken voor een dagje Nürburgring. Maar met een groezelige uitvalsbasis voor een handvol diehard petrolheads heeft dit al lang niets meer te maken. Erg spijtig, want waar anders kan je tegenwoordig nog voor een zacht prijsje circuitervaring opdoen? Om precies die reden zullen we steeds naar onze oude liefde terugkeren. Al zal dat voortaan schoorvoetend zijn, alsof de passie doorheen de jaren stilaan uitgedoofd is.

Nordschleife 4

[Foto’s: Anthony Soete]

Share Button

23 Responses

  1. Wally says:

    Groot gelijk, net zoals alles tegenwoordig word uitgemolken zal ook de ‘Ring (zwaar) tenonder gaan en verzuipen in z’n eigen succes.

    Waar is de tijd (10 jaar geleden) dat ik op een zondagnamiddag in Juni met een 30 tal andere auto’s kon rijden…

    Tegenwoordig moet je om 05.00u opstaan om nog snel voor de middagellende één of twee goeie ronden te scoren…

    Om nog maar te zwijgen (no offence) over die ganse horde straathoeren en asfaltteven die daar met een 3.2MP GSM of fototoestel overal liggen tussenkruipn op-rond-langs de baan om toch maar zoveel mogelijk fotokes te trekken van auto’s die iedereen al 500.000 keer gezien heeft …

    Ik voelde me net zoals Prinses D vorige zomer toen ik over de ‘Ring ging…. 🙁

    Spijtig, spijtig, spijtig

  2. Charlo says:

    Tijd om een ander, minder bekend circuit te beginnen hypen?

  3. Ken Divjak says:

    Mijn inzending: Brustem Airbase nabij Sint-Truiden.

    SkyLimitEvents begint er stilaan gebruik van te maken, en ik zou de oude luchtmachtbasis wat graag omgevormd zien tot een Niederrhein Sprintcircuit.

    Laat de Brustem-hype dus maar komen!

  4. Charlo says:

    Mja, en Sint-Truiden is in België wat natuurlijk ook een plus is.
    Misschien eens gaan horen naar prijzen om zelf toerkes te rijden en/of stages te organiseren? Just a thought…

  5. Peter says:

    Niet helemaal eens met jou! Ik rij op de ‘Ring al sinds 1974 (ok, mijn vader zat toen achter het stuur, maar allez), en er zijn altijd bussen en kevers en stationswagons geweest (ik heb zelf een camping car ooit moeten inhalen… maar die ging wel hard hoor!)… het is idd moeilijker om “rustig” een rondje te doen, maar de grote aantallen fantastiche autos die daar komen is ook een kleine compensatie. En geef toe, het is toch plezanter om wat “concurrentie” te hebben, dan helemaal alleen rondrijden…

  6. PieterA says:

    Met andere woorden, er is toch sprake van enig non-conformisme? Het is zoals met alles, eens het gehypet wordt gaat het met de beleving achteruit. Details gaan verloren en er blijft enkel nog een vage, mainstream identiteit over. Al mogen we ook gewoon blij zijn dat dit nog bestaat de dag van vandaag.

  7. saab 9000 turbo says:

    Ik heb al op brustem gereden tijdens trackday van skylimitevents, buiten het beton dat je banden opvreet kun je er van maken wat je wilt, snelheid, bochten zelf uit te kiezen, kijk eens op http://www.skylimitevents.be 😉

  8. Beste,
    Als ik het goed heb (het gebeurt wel eens dat mijn herinneringen niet meer je dat zijn) meen ik dat Niki Lauda aan de vuurdood ontsnapte op de Sudschleife (aan de basis van het huidige circuit) en dat vooral de Japanse constructeurs weg zijn van de Nürburgring Nordschleife (met wel enkele vestigingen van o.m. Audi en Aston Martin e.a.).
    Overigens proficiat met de website.
    André, automotive journalist

  9. Ken Divjak says:

    Dank voor je reacties, André.
    Het is een eer en genoegen je op DRIVR te mogen verwelkomen.

    Lauda’s inferno vond plaats op de Nordschleife tussen Exmühle en Bergwerk:

    Ondanks de bemoeienissen loopt het tijdens de Duitse GP van ‘76 opnieuw grondig mis. Niki Lauda gaat in de sectie Bergwerk in de fout en verliest z’n helm bij de impact. Kostbare minuten vergaan vooraleer de hulpdiensten het inferno kunnen bereiken. Zelfs de meest fanatieke ‘Ringfans kunnen niet meer ontkennen dat de oude Nordschleife te gevaarlijk is voor de high-tech-Formule1-bolides – en vice versa. De PK-monsters verhuizen noodgedwongen naar Hockenheim en laten het legendarische bergcircuit verweesd achter. [Origineel Artikel]

    Dat Lauda er twintig jaar later zelf om kon lachen, bewijst onderstaande anekdote:

    Twee decennia na zijn ongeval van 1976 bezoekt Lauda samen met een paar vrienden de crashsite tussen Exmühle en Bergwerk. Passanten herkennen Lauda niet meteen en vragen wat hij daar eigenlijk aan het uitspoken is. “Errr – we zijn op zoek naar Niki Lauda’s oor” luidt het cynische antwoord… De daaropvolgende hilariteit zou uitvoerig beklonken zijn in een naburig café. [Origineel Artikel]

  10. Steven Boone says:

    Het wordt inderdaad zeer hectisch op de Ring, vooral met de crazy motards erbij is het vaak too much, maar de rijsensaties tijdens 1 ‘goede ronde’ is toch op geen enkel circuit te evenaren! Zelfs Francorchamps komt niet aan de hielen… En zeker Zolder of Sint-Truiden niet!

  11. saab 9000 turbo says:

    Dit is een filmpje van Sint-Truiden, is eigenlijk met geen één circuit te vergelijken en is zeker is plezant voor te rijden. Banden waren op na 2 uur rijden op beton, was nog met men porsche 924S

  12. AudiA4 says:

    Hallo

    Ik kan alleen maar akkoord gaan met wat je hier zegt maar in mijn ogen geld dit alleen voor weekends en vakantie dagen want als je de kans hebt om is in de week te gaan valt dit allemaal wel mee. ik heb er zelf al verschillende keren gaan rijden ( moto en auto in totaal al zeker 100ronden) en voormij is dit toch steeds weer de oneindig genieten en hier in Belgie kan er niets aan tippen zelfs spa niet.
    Over st-truiden kan ik maar een ding zeggen, ik mis hier een uitdaging in voor mij zijn dit een paar rechte stukken met en paar bochten in. en dan nogmaar te zwijgen over de beton.

  13. BlackVolvo says:

    Het is inderdaad zo dat het er enorm druk kan zijn. Als je dan net met een minder snel voertuig (dan hou ik het bewust algemeen) dan zal je inderdaad veel voorbijgereden worden.
    So what? Ik ben vorige week voor het eerst met men Volvo V40 (aangepast vermogen, remmen aangepast, veerpootbrug etc) op de NS geweest. Onder begeleiding van een ervaren NS-rijder heb ik héél rustig over de Ring gereden en werd ik langs alle kanten voorbij gereden. Volgende keer zal het sneller gaan omdat dit men eerste beleving van het circuit was en ik niet als een gek erop (of erover/ervan) wilde vliegen.
    Maar nu heb ik tenminste wel een idee hoe het is voor de tragere wagens. Never the less, blijft het spannend, ook al rij je trager. Je moet je steeds blijven concentreren. Zelfs al rijdt je “traag”, maak je een fout, is de kans heel reeel dat je er zonder pardon afgaat. Met alle mogelijk gevolgen vandien.

    Daargaat het mij gewoon om, voor de beleving van op dat circuit te rijden en er in 1 geheel ook af te komen. Of dat de ene keer in 10 min en de andere keer in 9min is, maakt mij geen zier uit!

    Dat er bussen en campers rondrijden, ja ok… Die zijn wel ronduit gevaarlijk, niet omdat ze trager rijden. Maar omdat ze van de ene kant naar de andere kant van de baan rijden en daarbij een serieuze hinder voor andere rijders kunnen zijn. Zeker als ze vlak achter een bocht rijden of dergelijke. Van mijn part mogen ze die bussen eraf flikkeren en alleen nog normale personenwagen en moto’s toelaten.

  14. der otto says:

    De Ring wordt inderdaad sterk gecommercialiseerd.
    Maar laat ons de discussie eens omdraaien:
    Zou er uberhaupt nog sprake zijn van een Nordschleife als er in het weekend maar een handvol echte petrolheads opdagen.
    Maw zou het financieel haalbaar zijn om de Nordschleife te onderhouden, beveiligen, runnen etc met de fondsen die een door een niche gegenereerd worden.
    Uiteraard zijn er ook races die er gehouden worden, maar deze zijn dikwijls gratis voor het publiek.
    Ook de constructeurs betalen om te testen tijdens de dagen die ze de “industry pool” dagen noemen.
    Zonder de hype zouden er natuurlijk niet veel van deze dagen nodig zijn.
    En voor echte liefhebbers zijn er nog altijd de weekavonden en enkele weekdagen waarop het veel rustiger is.
    Bottom line: het zou waarschijnlijk niet mogelijk zijn de Ring in zijn huidige vorm te behouden zonder de commercialisering ervan.
    En ik verkies een een drukke Nordschleife boven geen Nordschleife.

  15. Andy Jaenen says:

    Leuk dit artikel van anderhalf jaar geleden… In Brustem kan met al niet meer terecht wegens de politiek en het feit dat het grootste deel nu van de stad is en niet meer van de militairen…

    Wel hebben we afgelopen vrijdag onze eerste Skylimit dag gehad op de Nordschleife. We waren met ruim 140 wagens voor een hele dag plezier op de ring. Voor volgend jaar gaan er zeker nog 1 of 2 exclusieve dagen op de Ring volgen via ons. Op die manier moet je geen rekening houden met motards, bussen en andere voertuigen die een trackday voor wagens gevaarlijk maken. Wel heb je natuurlijk de limieten van de Ring die onverbiddelijk is bij teveel risico’s.

    Hier een link naar onze site waarop we een klein verslagje maakte van die dag.
    http://www.skylimitevents.com/blog/post/1289734756/SKYLIMIT-TRACKDAY-@-NÜRBURGRING-NORDSCHLEIFE–NOV-12.html

    en hier een filmpje van één van de rijders:

    • Thijs says:

      wow! “Need for Speed in real life” :-p Knap hoe die zijn wagen onder controle houdt!

  16. Laaco says:

    Leuk filmpje, maar hij haalt wel vaak in langs rechts, hetgeen niet mag…

  17. Stijn says:

    Fijn artikel, dat ik nu pas voor ogen krijg.
    Een opmerking toch, in 1927 was er geen sprake van Formule 1. Grand Prix’s bestonden evenwel wel…
    Bovendien zijn er nog genoeg uitwijkmogelijkheden. Hoeveel kleinere maar bijzonder leuke Franse circuits zijn er wel niet die je via een of andere clubdag kan meepikken. Zelfde geldt voor ons eigen Spa, dat per circuitdag niet duurder gaat zijn dan de Nordschleife met zijn hoge ticketprijzen.

    • Thijs says:

      Een circuit als de NS vergt wel heel wat meer onderhoud dan gelijk welk ander (Belgisch) parcours. (en het is gewoon een hype geworden)

  18. Pieter Fret says:

    Een andere kijk op de zaak, gefocust op veiligheid en mismanagement (klik op de foto):

    Gelukkig zijn er alternatieven in de maak…

    [Met dank aan tipgever Duckie’RS]

  19. […] was een kwestie van tijd vooraleer de huidige beheersstructuur van de Ring in vervelende papieren zou geraken. Iets wat dit weekend nog maar eens […]

  20. […] was een kwestie van tijd vooraleer de huidige beheersstructuur van de ‘Ring in vervelende papieren zou geraken. Iets wat dit weekend nog […]

Leave a Reply