DRIVR

Shootout:
Renault Twingo RS vs. Ford Fiesta 1.6 Sport

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta1

“Beggars can’t be choosers” zeggen ze in het Engels, en dat geldt ook voor autojournalisten. Oorspronkelijk zouden we de Twingo RS immers tegen de Suzuki Swift Sport en Cinquecento Abarth testen, maar dat bleek praktisch onmogelijk. Bovendien was de RenaultSport aan zijn laatste uitleenbeurt toe wat sommigen op de redactie al naar de bijbel deed grijpen. En maar goed ook. Want tijdens ons gepuzzel met data en beschikbaarheid liepen de eerste berichten over de nieuwe Fiesta binnen; gerenommeerde verdicten die de Sport-versie op hetzelfde schavot plaatsten als de kleine Renault. Of hoe een logistieke nachtmerrie tot een geschenk uit de hemel promoveerde.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta2

Sla de specificaties erop na en het wordt nog interessanter; de Fiesta Sport produceert 120pk voor 970kg, de Twingo RS 133pk voor 1045kg. Beide doen beroep op een atmosferische 1.6, beide staan op laagprofiel-zeventienduimers en beide genieten een ijzersterke reputatie als het op rijplezier aankomt. Dat de Ford officieel een maatje groter is, doet dan nog weinig terzake – temeer daar DRIVR in de eerste plaats stuurgenot beschrijft beter dan koffervolumes te meten. Voorzien van het optionele Cup-chassis (waarmee ‘onze’ RS uitgerust is) komt de Twingo trouwens dicht in de buurt van de 17.000 euro die Ford voor de Fiesta Sport wil.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta3kopie

Dat ze die centen bij Renault niet aan het interieur verspillen, is van meet af aan duidelijk. Want ondanks verlaagde voorstoelen blijft de rijhouding van de Twingo gecompromitteerd. Verantwoordelijk is het stuur dat niet in de diepte verstelbaar is waardoor de rugleuning extreem rechtop moet om met gebogen armen te kunnen sturen. “Een kostenkwestie” aldus Renault, “want zo’n verstelling ontwikkelen kost handenvol geld”. Nog een geluk dat de stoelen schitterend zitten, net als de exemplaren van Ford die traditioneel een perfecte zitpositie inleiden. Al laat de Blauwe Ovaal zich hier op twee schoonheidsfoutjes betrappen: om een extra ster in de NCAP-crashtests te bemachtigen, staat de bestuurdersstoel een paar centimeter te ver naar het midden. Dat en ruitenwissers die te weinig bovenaan wissen (vooral aan passagierszijde) wat grotere chauffeurs benadeelt. Toegegeven – het zijn eerder muggen dan wespen, maar als je het over de beste exponenten uit het mini-segment hebt, dan tellen alle punten.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta4

Minder begrijpelijk is de acceleratietijd die Ford voor de Sport citeert: 9,9 seconden. Nu ben ik geen wiskundige, maar 120pk voor 970kg komt neer op 8 kilo per paardekracht oftewel 0,15 kg meer dan de Twingo die dezelfde oefening een dikke seconde sneller klaart. Navraag bij Ford leert dat het gewicht van een Fiesta met opties kan oplopen tot 1170 kilo (voice-control iemand?), en dan komen er nog geen inzittenden aan te pas. Doe er nog een lineaire krachtbron bij en de sprintkroon gaat resoluut naar de RS – op voorwaarde dat je de Twingo naar het hiernamaals draait. Eenmaal daar verschijnen er net geen 72 maagden maar wel een groen motivatielampje en een inductiegeluid om voor te sterven. Spijtig dat de lagere toeren het met een doordeweeks Twingo-gezoem moeten doen.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta5

Wissel het circuit voor de stad en de Fiesta herwint terrein. Enerzijds omdat zijn chassisafstelling veel toleranter is dan die van de Cup, anderzijds omdat de langere wielbasis minder last heeft van het pogoënde gedrag dat de RS op Belgische wegen kenmerkt. Of de Twingo sans Cup in die setting beter presteert, hebben we nog niet uitgevogeld. Al blijkt die (op zestienduimers en iets zachtere veren) minder vinnig te sturen dan de kart-achtige Cup. Erop toegeven is aan de essentie van de RenaultSport raken, en die is hardcore tot in de kist. De ietwat komische looks van de Twingo neem je er op een verlaten droomweg graag bij – want daar is de Cup een echte rel op wielen.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta6

Bekijk de Ford vanop afstand en je ziet een hypermoderne stadsmus. Van de gestileerde voorlichten over de krachtige pose tot het innoverende interieur, de Fiesta blijft trouw aan de gewaagde looks van het Verve Concept dat anno 2007 op gekwijl onthaald werd. Rijdynamisch is de Sport – in tegenstelling tot de Twingo RS – ook lang geen ultieme incarnatie maar de voorbode van een eventuele ST. Om maar te zeggen dat 120pk net (niet?) genoeg is om zijn briljante chassis uit te spelen zoals de Cup dat meesterlijk doet. De mannen van Renault hebben de remkrachtverdeling zelfs bijgesteld – om het kontje te laten meesturen – en remmen van de Mégane gemonteerd terwijl de Fiesta achteraan nog trommels inzet; voldoende voor 80% van de tijd, maar kantje-boordje in een wagen die quasi 200km/h haalt.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta7

Aan het eind van de shoot doen de foto’s hun eigen verhaal: de Twingo RS is een opgefokte hooligan, de Fiesta Sport een klassevolle allesdoener. Maar ondanks het feit dat beide het mini-segment op hun manier revolutioneren, komen ze voor DRIVR een fractie tekort; de Twingo door zijn compromisloze inborst en de Fiesta door het gecompromitteerde vermogen. Mocht ik met andere woorden 17.000€ aan een nieuwe hatchback spenderen, dan zouden die toch naar de Suzuki Swift Sport of exclusieve Cinquecento Abarth gaan. En dan maar hopen dat mijn eega een Fiesta 1.6 Sport bestelt.

shootoutrenaulttwingovsfordfiesta8

[Foto's: Jeroen Peeters - Meer info op Renault.be & Ford.be]

Share Button

5 Responses

  1. Ben says:

    Awwriiiight, gelijk de handjes vuil maken met de nieuwe kleine :-)

    Prachtig artikel trouwens,

    Gratz!!

  2. bAAx says:

    “een fractie tekort; de Twingo door zijn compromisloze inborst”

    >>> ??? -does not compute

    ik dacht dat drivr driver-oriented was? ;-)

    fijne artikels, veel “schwoeng” in de schrijfstijl, maar ik smacht naar meer sappige beschrijvingen van hoe de wagens RIJDEN.. Hoe snel is het stuur? Is er zwam rond de rechtdoor? Hoe mechanisch-bevredigend is de bak? Is linksremmen een optie of wordt dat de kop ingedrukt door de ESP? zijn de remmen scherp of moet je doorheen een azijnspons voor je aan de serieuze beet komt?

    Dat soort gezever.. Wat denken jullie?

  3. Ken Divjak says:

    Nog zo’n voordeel van een webzine:
    een commentaarfunctie voor uitbreidingen & diepgang.

    Zowel het stuur van de Fiesta als dat van de Twingo zijn elektro-hydraulische exemplaren (om het verbruik van een klassieke servopomp te omzeilen). Beide zijn van de beste in hun soort, sturen aangenaam direct en bieden een aanvaardbare dosis feedback. Vraag me om er een favoriet uit te kiezen, en ik ga voor dat van de Ford. Met de kanttekening dat ze nog altijd niet aan een klassieke opstelling kunnen tippen.

    Over de bak van de Fiesta kunnen we kort zijn: die is goed. Had de vijfde versnelling iets dichter bij de bestuurder gezeten, dan kreeg hij een gouden pluim. Die van de Twingo is vooralsnog een mysterie; alle foto’s die ervan circuleren, tonen een andere pook en afwerking dan wij in de ‘onze’ hadden. De actie is trouwens zo hard als de vering met een onvermijdelijke klonk tussen verzetten. Maar in dat opzicht past hij wel bij de Cup: compromisloos tot in de kist en zo snel als je arm getraind is.

    De ESP-verhoudingen zijn ook duidelijk: dat van de Twingo kan volledig uit (eens je het knopje onder de stuurkolom gevonden hebt), dat van de Fiesta is optioneel (zelfs op de Sport-versie). Beide testwagens waren ermee voorzien, maar bij geen van beide vonden we het op de openbare weg storen. De Fiesta blijft sowieso hondstrouw terwijl de Cup zonder elektronisch vangnet tegen je been gaat rijden.

    Nemen we volgende zin er nog even bij… “De mannen van RenaultSport hebben de remkrachtverdeling zelfs bijgesteld – om het kontje te laten meesturen – en remmen van de Mégane gemonteerd terwijl de Fiesta achteraan nog trommels inzet; voldoende voor 80% van de tijd, maar kantje-boordje in een wagen die quasi 200km/h haalt.” … En ook je laatste vraag heeft een antwoord – zij het met de kanttekening dat de Twingo-remmen niet alleen beter maar ook fijner te doseren zijn, vooral bovenaan de aanslag.

    Voor de goede orde zwier ik nog een metafoor tegen aan: de Twingo RS Cup is een vriendin die haar handen niet uit je broek kan houden, de Fiesta één die alleen maar wil knuffelen. En eigenlijk wil je er één die beide beheerst.

  4. bAAx says:

    “Uitgetekend” zouden onze oosterburen zeggen ;-) dankuvriendelijk!

  5. unzip says:

    “Voor de goede orde zwier ik nog een metafoor tegen aan: de Twingo RS Cup is een vriendin die haar handen niet uit je broek kan houden, de Fiesta één die alleen maar wil knuffelen. En eigenlijk wil je er één die beide beheerst.”

    dit moet zowat de meest “spot-on” uitleg zijn die ik ooit op een webzine heb gelezen =)

    Anyway qua looks mag de kleine Ford er zeker en vast wezen, al voelt Ford’s exterieur design, vind ik persoonlijk, over z’n hele gamma nog steeds een beetje “tijdelijk modieus” aan. Nu helemaal “hot” maar een jaartje later al een beetje démodé…

    Hoe dan ook bijzonder interessant leesvoer, dit hier!

Leave a Reply