DRIVR

Rijtest: Opel Corsa 1.6 T GSI

Een Siberische hoogvlakte, daar hadden de Lage Landen enkele weken geleden even wat van weg. In één klap werd ons grijze landschap van steen en staal omgetoverd in een winters wonderland. Zacht voor het oog, hard voor de auto. En terwijl de boordthermometer me op een nacht vertelde dat het buiten zeventien onder nul vroor, schoot het me te binnen. Klagen over het gebrek aan droog asfalt heeft geen zin, dus waarom niet dankbaar gebruik maken van deze uitzonderlijke speling der elementen? Ziehier het resultaat: DRIVR’s allereerste sneeuwtest.

Opel Corsa GSI 1

Bij Opel was men zo vriendelijk geweest een knalrode Corsa GSI klaar te zetten. In dit weer heeft die ongeveer hetzelfde effect als een vuurtoren tijdens een maanloze nacht. Her en der begonnen andere automobilisten zich op mijn brulboei te oriënteren om veilig van sneeuwbui naar mistbank te navigeren. Of had die grote schare volgelingen misschien iets te maken met het sportieve pakje van de GSI? Het op zich al knappe design van de driedeurs is voor deze 150 pk-variant subtiel getuned met een bodykit, spoilertje, sportuitlaat en 17-duimsvelgen. Wie goed naar de foto’s kijkt, merkt dat ons exemplaar het met een maatje kleiner moest doen, wegens het monteren van een setje zeer welgekomen winterbanden. Hoewel duur, maken die in deze glibberige omstandigheden het verschil tussen een geslaagde drift en een telefoontje naar de wegenhulp.

Opel Corsa GSI 2

Het moet gezegd: deze sportieve uitdossing staat de Corsa als gegoten. Het zet zijn spieren in de verf zonder smakeloos te worden, iets waar de snellere OPC-variant – die binnenkort op DRIVR aan bod komt – wel tegen zondigt. Iets minder omzichtig is men te werk gegaan binnenin, waar de sportstoelen werden aangekleed met rode zetelranden en zelfs rode veiligheidsgordels. Steun bieden de zitjes genoeg, maar ze staan helaas nogal hoog in de cabine. Een erfziekte van moeder Corsa, net als de positionering van de pedalen. Die zitten wat te ver naar rechts, zodat je linkerknie bijna een zijwaartse hoek moet maken om aan het ontkoppelingspedaal te kunnen.

Opel Corsa GSI 3

Dan heeft het bovenlichaam het gemakkelijker in de GSI. Vooraan tenminste, waar er voldoende hoofdruimte voorzien is om zelfs de gemiddelde Ken Divjak te huisvesten. Op de achterbank kampen zowel benen als hoofd echter met een nijpend gebrek aan plaats, wegens de knappe maar onpraktisch aflopende daklijn. Die mondt bovendien uit in een erg dikke C-stijl, die de bestuurder het zicht schuin achteruit grotendeels ontneemt. Irritant bij het parkeren, ronduit gevaarlijk wanneer zelfs na het checken van de dode hoek een onzichtbare wagen schuin achter je blijkt te rijden. Omdat de (deelbare) achterbank uit noodzaak relatief ver naar voren geplaatst is, kan de Corsa wel pronken met een voor dit segment relatief ruime koffer. Die is voorzien van een uitneembare dubbele bodem die de hefdrempel bij het uitladen elimineert.

Opel Corsa GSI 4

Op het dashboard vinden we nog meer nuttige snufjes, zoals een optionele zetel- en stuurverwarming (Winter Pack, 275 euro) om in dit kille seizoen vastgevroren konten en handjes tegen te gaan. Voor wie op pad gaat in de vrieskou zijn ook de automatische airco (500 euro) en de Quick Heat (220 euro) aan te raden opties. Verwarmbare buitenspiegels en bochtverlichting zitten standaard op de GSI. Hoewel alle voorzieningen er consequent in slagen ons leven weer wat op te vrolijken in deze sombere dagen, laten hun bedieningstoetsen soms nog wat te wensen over. Opel claimt topkwaliteit in haar brochure, maar aan de afwerking van het dashboard valt dat toch niet te merken. Sommige knopjes lijken er bij de eerste hobbel uit te gaan vallen of registreren je selecties niet meteen. Het Pioneer-infotainmentsysteem, een onderdeel van het Touch Pack (999 euro), weigerde zelfs helemaal te functioneren. Na rondvraag bleek dit geen uitzondering in de Corsa…

Opel Corsa GSI 5

Maar wie dit soort auto koopt, is natuurlijk vooral geïnteresseerd in rijdynamiek. Voor hen heb ik goed nieuws: het vinnige 1.6-turboblokje is een van de sterkste punten van de Corsa GSI. Het maximale koppel van 210 Nm is volledig beschikbaar tussen de 1850 en de 5000 toeren per minuut, zodat de GSI in zowat elke denkbare situatie genoeg punch in huis heeft voor hooliganeske acceleraties en hernemingen. Omdat het drooggewicht beperkt bleef tot slechts 1100 kg heeft hij aan 150 pk genoeg om tot 100 km/h te spurten in 8,1 seconden, terwijl de motor een lekker sportieve grom ten ore brengt. Enige stoorzender voor de perfecte sprint is het hypergevoelige gaspedaal, dat elke input lijkt te vermenigvuldigen met drie alvorens hem door te geven aan de gasklep. Correct doseren wordt daardoor wel erg moeilijk. Combineer dat met een op volle toeren draaiende turbo en de gastoevoer blijft na lift-off in eerste vaak nog even doorgaan, zodat de motor niet voldoende in toeren kan zakken vóór de volgende versnelling geselecteerd wordt. Een catastrofe is dat allerminst, maar het kost de GSI ongetwijfeld een fractie aan acceleratie. In een wereld waarin stoplichtsprintjes het imago van bestuurder én wagen maken of kraken, kan dat van levensbelang zijn.

Opel Corsa GSI 7

Maar het terrein waarop iedere hete of lauwwarme hatch écht zijn strepen moet verdienen, is het krappe bochtenwerk. Dat begint bij de ophanging, die in de Corsa GSI best wel van gezond verstand getuigd. Hoewel strak afgeveerd om de koets zo horizontaal mogelijk te houden, staat hij niet zo hard op zijn veren dat een Belgische kasseistrook onverteerbaar wordt. Dat je af en toe toch een flink pak rammel krijgt, heeft meer te maken met de erg korte wielbasis van de Corsa, die de stabiliteit in snellere bochten wel eens parten durft spelen. Gelukkig blijft het weggedrag ten allen tijde amusant. Zelfs in gladde omstandigheden laat het ESP voldoende speelruimte voor het occassionele zijstapje achteraan. De combinatie met de grip van de winterbanden maakt de kleine speelvogel een feest om mee te ravotten in de sneeuw. Tandje terugschakelen, even van het gas, strak insturen en de kont volgt de voortrein vanop een zijspoor. Tenminste, wanneer je eerst het aangeboren onderstuur van de voorwieltrekker weet te counteren.

Opel Corsa GSI 8

Ook van dat andere typische FWD-kwaaltje heeft de GSI wel eens last. In het stuur zijn koppelreacties merkbaar, maar die komen zo zoetjes op dat het nooit onvoorspelbaar of gevaarlijk wordt. Ze geven tenminste het gevoel dat de wagen onder je leeft, iets wat je tijdens het rijden anders wel eens zou kunnen vergeten. Want hoewel het variabel bekrachtigde stuur erg direct zijn werk doet, is het ongeveer even communicatief als een kartuizische monnik met zwijgplicht. Hetzelfde verhaal bij de remmen: stopkracht zat, maar zo gevoelig dat ze meer dan eens gordelstriemen in de hals opleveren – vooral bij nietsvermoedende passagiers, die in één beweging ook hun drankje via hun neus aan een tweede leven zien beginnen. Ook de versnellingsbak laat ons met een dubbel gevoel achter. Ondanks de korte spreiding haalt die, dankzij een als snelwegversnelling fungerende zesde, een beschaafde 3000 toeren aan 120 km/h. Een mooi compromis. Dat hadden we liever ook gezien in de bakbediening zelf, die kampt met onsportief aanvoelende, lange schakelwegen.

Opel Corsa GSI 6

Het laatste punt waarop een opgefokt winkelkarretje moet scoren, is het financiële aspect. Niet alleen de aankoopprijs, maar ook de gebruikskosten moeten het petroleumhoofd in tijden van crisis een sportief toevluchtsoord bieden. Bij het controleren van het gemiddelde testverbruik was het echter even slikken, al dient dat meteen genuanceerd te worden. 9,9 l/100 km lijkt enorm voor een 1.6 turbo in een wagen die maar net meer weegt dan een ton – en dat is het ook. Vergelijk het echter met andere hatchbacks die dezelfde prestaties leveren en je komt tot de conclusie dat de Opel zeker geen uitschieter is. Ook moet je ermee rekening houden dat de motor tijdens onze ijskoude testweek weliswaar vrijer kon ademen dan bij normale temperaturen, maar dat dit extra vermogen de pomprekening evenredig de hoogte in stuwt. Laten we dus stellen dat de Corsa GSI ergens midden in het pak terecht komt, een stelling die eigenlijk voor de gehele auto geldt. Ook de basisprijs van 19.774 euro is zeker niet overdreven voor het pretpakket dat je in de plaats krijgt, maar ergens in mijn achterhoofd blijft een stemmetje zeuren: voor slechts 2000 euro meer heb je een krachtigere, snellere en homogenere Renault Clio RS. En tegenover die Franse zonnekoning verbleekt zelfs het frivoolste ijskonijn.

Opel Corsa GSI 9

[Foto’s: Jeroen Peeters]

Plus Min
+ Gewillige turbomotor – Gas- en rempedaal moeilijk te doseren
+ Speels rijgedrag – Afwerkingsdetails interieur
+ Knap design – Hoofd- en beenruimte achteraan
+ Sportieve soundtrack – Zicht schuin achteruit

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 210 Nm
Gewicht 1100 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,1 s
Topsnelheid 210 km/h
Gem. testverbruik 9,9 l/100 km
Prijs 19.774 euro
Fiscale PK 9

Verdict

7 op 10

Share Button

4 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Beetje een gekke eend in de bijt, met z’n 150 pk. Niet echt een Cooper S of Clio RS concurrent (dat is de OPC meer) maar een stuk duurder dan een Swift Sport en dergelijke. Ik kan mij niet voorstellen dat je die 2000 euro voor de Clio er inderdaad niet bij legt.

  2. Ken Divjak says:

    Wel niet vergeten dat er voor de Clio RS nog 2.500€ belasting op inverkeerstelling bijkomt (tenminste in België), en voor de Corsa GSI slechts 870€…

  3. CorsaOPC says:

    Voor die 2000 euro zou ik voor de GSI met chipaanpassing gaan. Je komt dan ongeveer op 230 pk uit..

    Dan word het inene een concurrent voor de Clio RS/ Cooper S, als hij al niet sneller is dan!

  4. tom says:

    da denk ik er ook van heb deen corsa gsi origineel kom maar af

Leave a Reply