DRIVR

Honda CR-Z Type-R: Opvolger van de Integra?

Ik ben eens aan het tellen geslaan (niet goed, ik weet het – maar eens de dertig voorbij zit er niets anders meer op), en het moet 1997 geweest zijn toen ik voor het eerst van VTEC en Type-R hoorde. De nieuwsbron? Top Gear natuurlijk. Het item? Een hagelwitte Integra Type-R die vakkundig door Tiff Needell gedissecteerd werd met de oneliner “below 5800 revs it’s a 130 horsepower shopping engine, over 5800 revs it’s a 190 horsepower rocketship!”. Met een beetje geluk mag de charismatische presentator die scene binnenkort overdoen, want volgens insiders zouden de stofjassen van Honda stiekem aan een opvolger sleutelen.

“Wacht eens even”, hoor ik de Japanologen al mopperen, “de Integra DC2 had toch al een successor in de DC5 die van 2002 tot 2007 geproduceerd werd?”. Volledig correct natuurlijk. Met de kanttekening dat die laatste niet naar Europa kwam en de toekomstige Type-R geen Integra maar een CR-Z is. U weet wel, de CRX-achtige coupé die vorig jaar in Londen onthuld werd en dit jaar misschien al in productie gaat. Als geitenwollensokken hybride-variant.

crztyper

Dat was tenminste de consensus eind vorig jaar. Drie maanden later citeren heel wat media Mark Turner, Hoofd van Productplanning voor Honda Engeland, die beweert dat de CR-Z – mits voldoende vraag – ook een Type-R-versie met tweeliter VTEC zou krijgen. En niet zomaar één: de K20-viercilinder die in zowat alle sportieve Honda’s sinds mensenheugnis figureerde en tegenwoordig gemakkelijk 200pk+ produceert.

Blijft alleen het feit dat dit soort berichten door mensen als u en ik gepromoot worden. Octaanliefhebbers die de orginele Integra Type-R nog altijd bewierroken als beste voorwielaandrijver aller tijden, en terloops lamenteren dat Honda het Europese vasteland consequent overslaat als het om klassieke VTECs gaat – in de hoogtoerige betekenis van het woord. Maar als het dit soort berichten zijn die Honda kunnen overtuigen om de CR-Z Type-R mee naar het Salon van Tokio te nemen, dan schrijf ik er graag nog tien bij. Dat het maar snel 21 oktober is.

Share Button

3 Responses

  1. PieterA says:

    Ik hoop het mee met je. En dan maar hopen dat het succes gelijk volgt. (maar dat zou geen probleem mogen zijn, toch?)

  2. JDM says:

    DC2 it is, not DC4. Welcome to the world of chassis codes.

  3. Ken Divjak says:

    I stand corrected

    DC2 voor VTEC-modellen (waaronder de ITR)
    DC4 voor niet-VTEKKIES (die we van dat type Integra hier niet hadden)

Leave a Reply