DRIVR

Lost in Personalization

Net bij de Mini-dealer geweest. Een offerte laten opmaken. Ja hoor, ik meen het serieus met die Cooper S. Ik wil hem vooral voor z’n sublieme wegligging, hyperalerte reacties en heftige turbo, maar extra leuk aan een nieuwe Mini is de ridicule mate waarin je het karretje kan personaliseren. Al zie je de hippe kleintjes op elke straathoek, geen twee zijn identiek. Daar waar het bij de meeste auto’s stopt bij een kleurtje en velgen kiezen, begint de pret bij een Mini pas. Chromen randjes, witte spiegels of een logo op het dak? Komt in orde. Binnenin liever afwerking in hout, pianolak of gepolijst aluminium? Geen probleem. Stripings op de motorkap, rallylampjes op de bumper of zelfs een aerodynamische bodykit? Whatever you say.

Mini Cooper S John Cooper Works

Voor ik hier verdacht wordt van sluikreclame: al dat lekkers heeft zijn prijs. Bij Mini betaal je sowieso al wat meer – premium, weet je wel – maar de kassa gaat pas echt aan het rinkelen als je ietwat onbezonnen de optielijst afschuimt. Een nieuwe Cooper S kost tegenwoordig zo’n 24.500 euro; vink alle extraatjes aan en je mag zowat het dubbele rekenen. De gemiddelde Belgische koper spendeert maar liefst 3000 euro aan het uitdossen van zijn Mini. En heeft dus een fenomenale zelfbeheersing, want zelfs als ik alleen het strikt noodzakelijke selecteer – kleurtje hier en daar, mooie velgen, zelfsper: primaire levensbehoeften met andere woorden – geraak ik niet onder dat bedrag. En als je dan eindelijk jouw perfecte wagen samengesteld hebt, merk je dat er onder het optiefoldertje nog een lijvig boek ligt. Met daarin hopen en hopen accessoires, waarmee je meteen na levering je Mini kan beginnen uitbreiden.

Noem het tuning voor dummies, ik noem het briljante marketing. Moederhuis BMW heeft het modificeren van auto’s toegankelijk gemaakt voor mensen zoals ik. Mensen die niet eens geïnteresséérd zijn in het modificeren van auto’s. Zet het op een optielijst, verkoop het onder de noemer ‘personalisering’ en zelfs de braafste huisvrouw zal diep in haar portefeuille tasten om haar naam verlicht in de deurdrempel getattoeëerd te zien. Mini bewijst dat het werkt.

Renault Twingo

En zoals dat gewoonlijk gaat, volgen er dan anderen in het kielzog. De Cinquecento en de Mito verhullen nauwelijks hun bedoelingen als Mini-rivaal – hun begeerlijke vormen vloeiden zelfs uit dezelfde pen – en pronken met gelijkaardige bestickerings- en verchromingsopties. Maar recenter is deze trend ook doorgedrongen tot modellen die zich minder up-market situeren. De Kia Soul is leverbaar met spoilersets, stripings en heuse body graphics. En zelfs budgetbak Renault Twingo, met een startprijs van 8700 euro goedkoper dan menige Mini-uitrusting, kan je tegenwoordig volkladden met fleurige tekeningen en accentjes. Dat je daarin ook te ver kan gaan, tonen Renaults promofoto’s aan… Onder het motto Twingo Total Perso kan je het zelf al eens online uitproberen, en daarna is het woord aan jou. Is de personaliseringstrend een goede evolutie of niets meer dan de hype van het moment? Gebakken lucht of het laatste woord in individualistisch autodesign? En vooral: zou jij geld uitgeven om je auto net dat tikkeltje anders te maken?

Share Button

6 Responses

  1. STxN says:

    Zolang het “standaard” uit de optielijst of accessoireboekje komt, maak ik daar geen enkel probleem van. En toch vraag ik me soms af waarom je je Skoda Fabia of Suzuki Swift diesel van een wit dakje zou willen voorzien :S

  2. Andries says:

    Vergeet de zilveren tank dop niet…

  3. ElmoTheElk says:

    Zilveren tankdop ala. Maar een bijna vierkante grijze sticker op je tankklpje dat gaat mij te ver.

    Zoals ik op carmeleon al eens heb laten blijken, ben ik mij ook al eens te buiten gegaan aan alle opties die op de Mini mogleijk zijn. Eerst online, daarna nog eens uitgebreid met de brochures. (Ik heb een excuus want had er bijna een gekocht.) En alhoewel de buitenstaander je voor gek verklaart zou ik meteen tekenen voor die streepjes op de motorkap en witte velgen. En verstralers voorop. En vlag op het dak. En… goed, daar gaan we al.

  4. ElmoTheElk says:

    Heb trouwens nog geen Mini’s gezien met Belgische of Nederlandse vlag, terwijl die echt te krijgen zijn! Wel de Britse en Canadese (!). De Vlaamse vlag kun je volgens mij niet standaard bij de dealer bestellen. 😉

  5. dieter says:

    Hoi Makkers,

    tegenover de dikke prijs die Mini vraagt voor z’n karretjes, staat natuurlijk een restwaardepercentage dat onovertrefbaar is, zolang je geen foute opties/kleur neemt tenminste…
    ;o)

  6. Tom says:

    Personalisering bestaat al langer in de classic car scene. Probeer eens twee dezelfde (oude) minis, MGBs of Fiat Spiders tegen te komen?

Leave a Reply