DRIVR

Formule 1 in 2009: Nieuwe regels, nieuwe wetten

De motoren zijn gestart, de helmen opgeblonken. Na een korte maar turbulente winterstop maken de Formule 1-teams zich op voor het seizoen 2009. En terwijl de financiële crisis zijn dreigende schaduw over de paddock werpt, staat de sport voor de radicaalste reglementverandering in haar roemrijke geschiedenis. Een overzicht van alle nieuwe regels en hun impact op het racegebeuren.

Slicks

Na tien jaar eindelijk terug van weggeweest: slicks oftewel groefloze droogweerbanden. Het extra contactoppervlak is goed voor zo’n twintig procent meer mechanische grip. De piloten moeten wel nog steeds de zachte én de superzachte rubbersoort gebruiken tijdens elke race, zodat niemand de wedstrijd kan beëindigen zonder minstens één keer de pits op te zoeken.

Aërodynamica

De opvallendste wijziging aan de wagen is echter de hertekende aërodynamica. Terwijl de slicks voor meer mechanische grip zorgen, wordt het belang van downforce – neerwaartse luchtdruk – afgebouwd. Alle hulpstukken zoals vleugels, flapjes en vinnen die de voorbije jaren in steeds grotere getale op de carrosserie werden ingeplant, zijn vanaf dit seizoen verboden. Maar de belangrijkste ingreep situeert zich aan de voor- en achtervleugel. De voorspoiler is lager en breder en kan tijdens het rijden tot twee maal per ronde door de piloot aangepast worden – bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre. Achteraan werd de vleugel dan weer hoger en smaller, terwijl ook de diffuser onder de wagen minder zuigkracht genereert. Het resultaat is een auto die trager is in de snelle bochten, maar ook minder last ondervindt van de luchtstroom die door een voorligger gegenereerd wordt. Daardoor zouden we dit seizoen veel meer succesvolle inhaalbewegingen moeten zien dan de voorbije jaren.

BMW-Sauber 2009

BMW-Saubers F1.09 en F1.08

KERS

Een evolutie die nog versterkt moet worden door de introductie van KERS (Kinetic Energy Recovery System). Dit systeem recupereert remenergie en slaat het op in de accu, om de piloot bij een druk op de knop gedurende maximaal 6,7 seconden per ronde een boost van 81 pk te geven. Opsparen kan tot een maximum van 13,4 seconden. Ongetwijfeld een technologie die over winst en verlies kan beslissen, te meer omdat niet alle teams hem toepassen. Alleen McLaren-Mercedes en BMW-Sauber zijn al zeker, Ferrari, Williams en Renault twijfelen nog. Waarom? Eerst en voor al is er de relatief hoge kost van de batterijen, die slechts twee races meegaan. Maar nog belangrijker is het feit dat ze zo’n 40 kg wegen, ballast dat anders vrij verspreid kan worden over de auto om een ideale gewichtsverdeling te bekomen. McLaren en BMW bouwen de batterijen in de zijpontons in, zodat ze tenminste geen eigen koelsysteem nodig hebben – een besparing van zo’n 5 kg. Maar daar verstoren ze wel de optimale luchtstroom. Het valt dus nog af te wachten of KERS überhaupt wel enig voordeel oplevert.

KERS

KERS – Kinetic Energy Recovery System

Minder motoren

In deze onzekere tijden moeten ook in de F1 de kosten gedrukt worden en dat betekent in de eerste plaats besparen op het duurste onderdeel van de wagen: de motor. Elke rijder krijgt voortaan nog maar acht blokken ter beschikking voor het hele seizoen (plus vier voor testwerk), wat betekent dat een motor het soms drie races moet uithouden. Om die verhoogde betrouwbaarheid te faciliteren, wordt de begrenzer nu ingesteld op 18.000 in plaats van 19.000 toeren per minuut.

Teststop

Nog een grote kostenpost, het testwerk, wordt tijdens het raceseizoen verboden. Verdere ontwikkelingen aan de motor zijn dan ook niet meer toegelaten; testen met wagensetups kan enkel nog tijdens de vrije trainingen. Buiten het seizoen mag men nog maar 15.000 testkilometers rijden en ook het gebruik van de windtunnel wordt aan banden gelegd.

Personeel

Banden- en brandstofinformatie wordt voortaan door alle teams gedeeld, zodat niet elke renstal zijn eigen (dure) ingenieurs mee op raceweekend moet nemen. Daarnaast worden de fabrieken elk jaar gedurende zes weken stilgelegd.

Wat brengt de toekomst?

Na 2009 houden de besparingen niet op. Voor 2010 spreekt men al van goedkopere motoren van een externe leverancier voor klantenteams, enkele standaardonderdelen en goedkopere materialen in elk chassis en een standaardisering van de radio- en telemetriesystemen. Verder zou het gebruik van bandenwarmers wel eens verboden kunnen worden, net als het tanken tijdens pitstops. Tegen 2013 wil de FIA een nieuwe, efficiëntere aandrijflijn introduceren.

Compleet tegen de trend in wordt KERS vanaf 2010 verplicht. Bovendien zou het belang van het systeem stelselmatig vergroot worden, zodat de piloten in 2013 iedere ronde gedurende acht seconden een boost van 272 pk ter beschikking hebben. Een grote extra ontwikkelingskost, maar de Formule 1 wil nu eenmaal als groene motorsport aanzien worden. Dat KERS gezien het enorme verbruik van een F1-wagen eigenlijk dweilt met de kraan open, lijkt daarbij van ondergeschikt belang.

De afvallers

Heeft (gelukkig) de reglementen van 2009 niet gehaald: het voorstel van Bernie Ecclestone om alleen de eerste drie rijders in elke race te belonen met een medaille, zodat degene met het hoogste aantal overwinningen wereldkampioen wordt. Inhalen wordt dan misschien wel aangemoedigd, maar de kleinere teams mogen het dan wel helemaal vergeten. Bovendien lijkt Ecclestone te vergeten dat het probleem was dat de coureurs om technische redenen niet kónden inhalen, niet dat ze het niet wilden.

Even werd er ook gesproken over een vernieuwde kwalificatieformule, waarin alle wagens tegelijk met dezelfde lading benzine de baan op gaan om het rechtstreeks tegen elkaar op te nemen. Elke ronde valt de laatste af, zodat uiteindelijk de allersnelste op de pole belandt. Net als het idee om punten voor het kampioenschap aan de pole position te koppelen, werd dit voorstel echter afgevoerd. Zo verging het ook het plan om één standaardmotor te introduceren, waarmee de F1 gezien de financiële input van de motorleveranciers alleen maar in eigen vel zou snijden.

Gezond verstand?

In de Formule 1 is de laatste jaren wel vaker gegoocheld met reglementen en technische vereisten. Het grote verschil bij de aanvang van het seizoen 2009 ligt voor ons niet zozeer in de omvang van de ingrepen, maar vooral in de aard ervan. Eindelijk lijkt het gezond verstand te spreken aan de top van ‘s werelds populairste motorsport. Enkele ridicule evoluties zoals gegroefde banden en het stijgende belang van aërodynamica worden teruggeschroefd om plaats te maken voor een simpelere en minder kostelijke formule. Volgens sommigen je reinste blasfemie in de Koninginneklasse van de autosport, volgens anderen een terugkeer naar de gloriedagen aan het begin van de jaren negentig. Wij zien vooral een reeks maatregelen die, na wat al bij al een slaapverwekkend racedecennium is geweest, eindelijk het spektakelgehalte terug omhoog moeten stuwen en het talent en lef van de piloot laten primeren. En dat is uiteindelijk waar het allemaal om zou moeten draaien.

(Lees ook: F1 2009: Teams & Piloten en F1 2009: Circuits & Kalender)

Share Button

6 Responses

  1. bram says:

    Mooi overzichtsartikel.

    Eén opmerking: Is het gebruik van bandenwarmers niet al verboden dit seizoen? Ik meen van wel..

  2. bram says:

    Excuses, ik heb blijkbaar een (oud) nieuwtje gemist: http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-7507.html

  3. Jesse says:

    leuk en goed geschreven overzicht. Ik kijk vooral uit naar de terugkeer van de slicks

  4. Boss says:

    Goed overzicht, ik ben benieuwd hoe dit uitpakt…

  5. Pieter Fret says:

    De FIA heeft in extremis beslist om het puntensysteem toch aan te passen:

    “Formula One racing’s governing body, the FIA, has approved a change to the points systems for this year’s drivers’ championship, which will see the title awarded to the driver with the most race wins. The rest of the standings, from second to last place, will be decided by the current points system.

    If two or more drivers finish the season with the same number of wins, the title will be awarded to the driver with the most points, the allocation of points being based on the existing 10, 8, 6 etc. structure. The constructors’ championship is unaffected.”

    Hoewel het de races ongetwijfeld spannender en competitiever zal maken (genoegen nemen met een tweede plaats is er niet meer bij), zou het wereldkampioenschap wel eens veel sneller beslist kunnen zijn. Interessant detail: met deze regeling zou vorig jaar niet Hamilton, maar Massa wereldkampioen geworden zijn. Ik hoor de beschuldigingen over Ferrari-voortrekkerij alweer boven komen…

  6. Pieter Fret says:

    Na luid protest van zowat alle piloten en hun teams heeft de FIA inmiddels besloten om het invoeren van de regel toch maar een seizoen uit te stellen. Het is echter maar de vraag of hij er, zonder de steun van de F1-teams, ooit echt zal komen.

Leave a Reply