DRIVR

Gezocht: Vergeten Auto-Accessoires

3300km op zes dagen, dat zet een mens aan het denken. In die mate zelfs dat ik bij het zien van een Lada met Splash-sticker begon terug te mijmeren naar accessoires die auto’s vroeger te pas en te onpas sierden. Te pas als in een matzwarte motorkap om reflecties te vermijden of verstralers om donkere wegen te verlichten. Maar – gelukkig voor onze lachspieren – ook te onpas zoals de rubberen sleepstrip tegen statische elektriciteit, of achterruitspoiler met horizontale lamellen. Klaar om met verenigde gedachten een lijstje vergeten auto-addenda te compileren?

vergetenautoaccessoires

Om in de sfeer te komen, zocht en vond ik een oud beeld waarop een coupeetje met antenne-achtige hulpstukken achter de achterbanden te zien is. Geen communicatiemiddel voor buitenaardse wezens, maar volgens een bezoeker van het Autowereld-forum eerder een vergeten hulpmiddel om de afstand tot en hoogte van borduren in te schatten. Iets waar parkeersensoren vandaag nog altijd niet aan toekomen, ook al zijn ze toch wat discreter geworden…

Nu hoeven de door jullie geponeerde accessoires lang niet zo exotisch te zijn (al mag dat natuurlijk wel). Van hangers voor achteruitkijkspiegels tot nietszeggende Splash-stickers, anything goes – zolang ze maar uit het straatbeeld verdwenen zijn. Kortom: plunder je langetermijngeheugen naar alles wat je willens nillens verdrongen had en zwier het als de razende bliksem in de comments. Het nageslacht zal je dankbaar zijn.

Share Button

33 Responses

  1. de vlaeminck says:

    Motorisch zijn er veel vergeten autoaccessoires! Maar deels omdat ze gewoon niet meer kunnen, het is zo moeilijk om een hedendaagse auto op te voeren zonder professioneel materiaal… Ik weet nog dat mijn vader als eerste auto een BMW 2002 had. Op zich al niet mis, maar dan zette hij er nog eens 4 carburateurs op, een spaghetti-uitlaat, verstralers en nog wat optisch spul uit die tijd. Tot op vandaag wil hij nog steeds niet zeggen hoeveel kracht die 2 liter nu had met die tuning. 😛 Kunnen jullie me enige helderheid verschaffen? 😀
    Btw die sleuven in de achterruit hebben toch wel een zeer goed nut: ipv turbulentie wegens een abrupt einde van de achterkant van de auto, wordt de lucht vastgehouden en geleid door de sleuven en gaat de auto dus vlugger, heeft hij meer downforce en een betere cw-waarde. 🙂

    Die uitlaat was overigens een Abarth uitlaat, mijn vader werkte bij Fiat/Alfa/Lancia toen die tijd. 🙂

  2. Charlo says:

    Vossestaarten aan de spiegels (Manta), kattepoot-stickers, van die marginale “The … Touch” stickers op de achterruit.

  3. Ken Divjak says:

    @Charlo:
    Je brengt me op ideeën. DRIVR-Touch sticker iemand?;)

  4. Charlo says:

    @Ken Divjak: als het schoon Drivr-stickers zijn, bijvoorbeeld van die half-doorzichtige voor op de zij-achterruit, zou ik het overwegen van er te kleven ja.

  5. Die vroegere tekstjes onderaan de spiegel die je vooral bij Jeep en Daewoo tegenkwam vond ik wel grappig. 🙂

  6. BART! says:

    Van die zwarte rubberen windgeleiders aan beide zijden van de motorkap. Foeilelijk!!

  7. ElmoTheElk says:

    Mijn vader schijnt ooit eens zijn auto gemodificeerd te hebben met een zeer hippe versnellingspookVERLENGING. Helaas kan ik hier niets over op het internet terug vinden. Is waarschijnlijk een hele snelle dood gestorven…

  8. J.R.Booij says:

    Brian Luff, voormalig Chief Engineer bij Lotus, begon in 1969 voor zichzelf. Ook toen was het niet heel eenvoudig om het hoofd als kleine zelfstandige autofabrikant boven water te houden en – creatief als hij was – verzon hij allerlei accessoires om de cashflow op gang te houden. Een daarvan betrof zijn ‘Rusties’: stickers met roestblazen die je bijvoorbeeld aan de onderzijde van je portieren kon plakken. Luff adverteerde met: ‘Users of company cars trying to keep low profiles, and even owners of plastic cars, can now all enjoy rust!’.

  9. dieter says:

    “TURBO”-sticker! En dan hopen dat je bolide in één klap 2km/u rapper ging! :opp

  10. Milly says:

    Laten we ook vooral de langzaam in de verdrukking rakende zonneband niet vergeet bovenaan de voorruit, liefst in het groen, very eigties Opel Ascona style.

  11. AR says:

    de zeer lange antenne, al dan niet als boog over het dak gespannen; de stuurhoes van namaakbont, de luchtgeleiders voor aan de zijramen; de kleine brede go-cartactiche wielen/banden (vaak op golfjes);…

  12. ElmoTheElk says:

    Van sommige accessesoires hoopte je echter dat ze verdwenen waren maar nog steeds te krijgen bij de Halfords: http://tr.im/ha3t Online beschikbaar voor uw vermaeck! De knikkende hond, de stoplichtkijker en stuurknop zijn nog beschikbaar!

  13. Ritsuke says:

    Die fake bullet (kogel) stickers?

  14. Wout says:

    Mijn bompa had in-den-tijd in zijne Citroen CX altijd ne goedekope thermometer op dashboard staan. En van die houten kralen in zijn zetels

    Een meer recenter en vooral in US populair Bullsballs

  15. Wout says:

    Nog 2… een wegenkaart en een ‘choke’.

  16. saab 9000 turbo says:

    “NO FEAR ” stickers ;), ruiten tinten met blazen eronder,achterlichten donker maken very 90′, ga maar door

  17. dieter says:

    @ Wout: de “choke” is wel een groot gemis voor de bomma’s…makkelijk om de sjakosh aan te hangen! ;o)

  18. Ken Divjak says:

    Schieten me nog tebinnen:

    – oprolgordijntjes voor de achterruit
    – de CB met bijhorende XL-antenne
    – het uitgesneden klapdak met bijhorende spoiler
    – extra belettering voor de type-aanduiding
    – het religieuze vis-symbool
    – …

  19. (db) says:

    – Geelgelakte koplampen
    – Opplak-dodehoekspiegeltje
    – Meertonige klaxon
    – Wollen zetelhoezen
    – Opbouwspeakers
    – Optionele rechterspiegel
    – Extra (ronde) richtingaanwijzertjes langs de zijkant
    – Kerstboompje in december
    – Verstralers met Hella-kapjes

  20. (db) says:

    – los cassettedeckje

  21. dieter says:

    Heerlijk zacht schapenvelletje rond ‘t stuur.
    Schijnt fijn in de hand te liggen bij -20° ;op

  22. Pieter Fret says:

    Daarnet nog gespot: een Renault Twingo (eerste generatie) met ‘booskijkers’ op de koplampen 🙂

  23. Die kleine ruitenwissertjes aan de koplampen (vooral bij Mercedes) zie je nu ook niet vaak meer. 🙂
    http://www.500sec.com/images/560%20(1).jpg

  24. PieterA says:

    Gisteren nog zo’n mongool gezien met “Tuning is nog a crime”. Tjah…

  25. Woef says:

    – Een tennisbal op de trekhaakkogel!
    – Reflectoren op de zijkant van de deuren.
    – Een cd bungelend aan de binnenspiegel. “Dan kan je niet geflitst worden”.
    – Windgeleiders op de ruitenwissers
    – Een zetelhoes die bestaat uit houten parels “voor het masserende effect”.
    – “Bitte ein Bit”-stickers ;o)

  26. Pieter Fret says:

    Nog zoiets: koplampen die een warmgeel ipv wit licht verspreiden, vooral te zien op Franse auto’s uit de jaren tachtig. Voor zover ik weet kwamen die zo uit de fabriek, weet iemand de reden?

  27. Ken Divjak says:

    Hier nog eentje om heel snel te vergeten: de Turbo Whistler…

  28. Casper says:

    Pieter Fret: Het zou beter zicht geven bij mist. Maar dat schijnt een fabeltje te zijn hoorde ik laatst, van iemand die beweerde dat het te maken had met de oorlog. De Fransen stelden de gele verlichting verplicht opdat men bij de grens direct kon zien aan de witte verlichting dat de vijand in aantocht was.

    Ik weet de waarheid niet, maar wellicht kan iemand anders dit aanvullen?

  29. Paul says:

    Fiat Panda met luchthapper en koeienvanger.

    Reaktie op vraag “gele lampen in franse auto’s?” -> Ik geloof dat het was omdat de reflectoren van aluminium zonder laagje zilver waren gemaakt en normale witte lampen daardoor verblindend zouden zijn.

    Iets waar die maloten met hun xenon ombouwsetjes niet om lijken te geven 🙂

  30. Renny says:

    Ik kwam ooit op een oude Audi 80 volgende sticker tegen:

    160086783v5_225x225_front

  31. Pieter Fret says:

    Nooit de trend gesnapt om naast merk- en modelnaam ook een of andere technologie op de achterbumper te zetten. Vooral Mercedes bezondigde zich daaraan. Hebben die dan nooit nagedacht over de absurditeit van de situatie dat diezelfde wagens vijftien jaar later nog steeds vol trots met de aanwezigheid van ‘ESP’ of zelfs ‘ABS’ blijven pronken?

  32. Ken Divjak says:

    Op een A-Klasse was dat destijds toch interessante info…;)

  33. anton ascona says:

    nou ik heb laatst een opel ascona b gekocht uit ’78
    en ik wou radio inbouwen en tot mijn stomme verbazing
    kon ik nergens een antennekabel of iets dergelijks vinden.
    was vroeger niet standaart zeker:*

Leave a Reply