DRIVR

Formule 1 in 2009: Circuits & Kalender

Velen voelen zich geroepen, maar het is weinigen gegeven: alleen de beste circuits ter wereld worden geselecteerd als Grand Prix-locatie. Dat de eigenaars daar vaak veel voor over hebben, is enkele jaren geleden nog gebleken uit de heisa rond ons eigenste Spa-Francorchamps, dat in 2006 zelfs voor het eerst in twintig jaar van de kalender geschrapt werd. Veel geld en een grote vernieuwingsoperatie later mocht onze nationale trots echter opnieuw het hele circus ontvangen – net als zestien andere gelukkigen, waaronder één gloednieuwe omloop en enkele oude bekenden. Een overzicht van alle F1-circuits anno 2009.

1| 29/03 – Albert Park

Albert ParkLocatie: Melbourne, Australië
Lengte: 5.303 km
Aantal rondes: 58
Totale race-afstand: 307.574 km
Ronderecord: 1:24.125 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2008: Lewis Hamilton

Dit circuit werd speciaal voor de Formule 1 aangelegd rond het grote meer in Albert Park, midden in Melbourne. Het maakt gedeeltelijk gebruik van afgesloten publieke straten – vandaar de typerende wegmarkeringen op het asfalt. Sinds 1996 vormt Australiës meest zuidelijke metropool de achtergrond voor de seizoensopener. Zonder meer een van de mooiste F1-omlopen op de kalender.

Albert Park layout

2| 05/04 – Sepang International Circuit

Sepang International CircuitLocatie: Kuala Lumpur, Maleisië
Lengte: 5.543 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 310.408 km
Ronderecord: 1:34.223 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2008: Kimi Räikkönen

Zoals zovele nieuwe circuits (vooral in het Midden-Oosten), vloeiden de lijnen van Sepang uit de pen van de vermaarde architect Hermann Tilke. Het resultaat is een van de meest technische omlopen die de F1 dit jaar aandoet. Kenmerkend zijn de twee lange rechte stukken, die gelinkt door een van de vier haarspelden vlak naast elkaar liggen. Ertussen staat de hoofdtribune, aan het uiteinde overdekt door een constructie die het best als een gigantische parasol kan omschreven worden.

Sepang layout

3| 19/04 – Shanghai International Circuit

Shanghai International CircuitLocatie: Shanghai, China
Lengte: 5.451 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 305.066 km
Ronderecord: 1:32.238 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2008: Lewis Hamilton

Nog een design van Hermann Tilke, en eveneens een erg technisch parcours vol bochtencombinaties en scherpe haarspelden, afgewisseld met brede rechte lijnen om inhalen te vergemakkelijken. De vorm van het circuit zou gebaseerd zijn op het Chinese symbool ‘shang’, wat staat voor ‘hoog’ of ‘boven’. Niet ten onrechte, want vanop de enorme hoofdtribune (capaciteit: 29.000!) heb je een overzicht over 80 procent van de omloop.

Shanghai layout

4| 26/04 – Bahrein International Circuit

Bahrein International CircuitLocatie: Sakhir, Bahrein
Lengte: 5.412 km
Aantal rondes: 57
Totale race-afstand: 308.238 km
Ronderecord: 1:30.252 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2008: Felipe Massa

Dit ontwerp van Hermann Tilke – de man heeft de afgelopen jaren niet stil gezeten – ontving in 2004 de allereerste Grand Prix in het Midden-Oosten. Het ligt midden in het woestijngebied van het kleine vorstendom Bahrein, wat soms haast buitenaardse beelden oplevert van F1-bolides tussen kilometers zand.

Bahrein layout

5| 10/05 – Circuit de Catalunya

Circuit de CatalunyaLocatie: Barcelona, Spanje
Lengte: 4.655 km
Aantal rondes: 66
Totale race-afstand: 307.104 km
Ronderecord: 1:21.670 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2008: Kimi Räikkönen

De eerste GP op het Oude Continent vindt plaats in Spanje, op het vertrouwde Circuit de Catalunya. Buiten het seizoen wordt hier veel getest, omdat de omloop met zijn ruwe en hobbelige asfalt en grote variëteit aan bochten moordend kan zijn voor banden en wagen. Veel inhaalmogelijkheden zijn er echter niet, zodat de race zelf soms behoorlijk saai kan uitvallen.

Circuit de Catalunya layout

6| 24/05 – Circuit de Monaco

Circuit de MonacoLocatie: Monte Carlo, Monaco
Lengte: 3.340 km
Aantal rondes: 78
Totale race-afstand: 260.520 km
Ronderecord: 1:14.439 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2008: Lewis Hamilton

De meest legendarische race van het seizoen vindt al sinds 1955 – nagenoeg ongewijzigd – plaats in de straten van Monte Carlo. Harde vangrails bakenen de smalle rijbaan af, zodat er op deze trage en complexe omloop absoluut geen ruimte is voor foutjes. Voor de bezoekers komt het spektakel dan ook vooral van de frequente crashes en het mooie celebrityvolk langs de omloop, want inhaalmanouvres zijn in Monaco even zeldzaam als sneeuwval. Toch blijft de race met de traagste bocht van het seizoen, de lange tunnel en de drijvende luxejachten-annex-tribunes zeker het bekijken waard.

Monaco layout

7| 07/06 – Istanbul Park

Istanbul ParkLocatie: Istanbul, Turkije
Lengte: 5.338 km
Aantal rondes: 58
Totale race-afstand: 309.396 km
Ronderecord: 1:24.770 – Juan-Pablo Montoya (2005)
Winnaar 2008: Felipe Massa

Samen met Interlagos en het nieuwe Yas Marina Circuit is de Turkse omloop in Istanbul de enige waarop tegen wijzerzin in gereden wordt – een uitdaging voor de piloten, wiens nekspieren vooral laterale G-krachten in de andere richting gewend zijn. Verder wordt dit Tilke-ontwerp vooral gekenmerkt door de grote hoogteverschillen en de enorme toeschouwercapaciteit van 130.000.

Istanbul Park layout

8| 21/06 – Silverstone Circuit

Silverstone CircuitLocatie: Silverstone, Verenigd Koninkrijk
Lengte: 5.141 km
Aantal rondes: 60
Totale race-afstand: 308.355 km
Ronderecord: 1:18.739 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2008: Lewis Hamilton

Wat tijdens Wereldoorlog II een luchtmachtbasis was, werd na de oorlog al snel gebruikt voor autoraces. Met landings- en taxibanen werd een circuit geïmproviseerd, dat in 1950 de allereerste Formule 1-race ontving. Na een afwisselingsdeal met eerst Aintree en later Brands Hatch heeft Silverstone inmiddels al vele jaren de Britse GP voor zich. Maar dat zou binnenkort wel eens kunnen veranderen (zie onder)…

Silverstone layout

9| 12/07 – Nürburgring

NürburgringLocatie: Nürburg, Duitsland
Lengte: 5.148 km
Aantal rondes: 60
Totale race-afstand: 308.863 km
Ronderecord: 1:29.468 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2008: n.v.t.

Aanvankelijk scheurden er ook F1-wagens over de befaamde Nordschleife (23 km, 175 bochten), maar na Niki Lauda’s bijna-fatale ongeval in 1976 werd de gevaarlijke omloop van de kalender geschrapt. In het Duitse Eifelgebergte bleef men echter niet bij de pakken neerzitten. Naast het historische traject werd een gloednieuw GP-circuit gebouwd, zodat de Nürburgring sinds medio jaren negentig opnieuw een vaste stop werd voor het Formule 1-circus.

Nürburgring layout

10| 26/07 – Hungaroring

HungaroringLocatie: Boedapest, Hongarije
Lengte: 4.381 km
Aantal rondes: 70
Totale race-afstand: 306.630 km
Ronderecord: 1:19.071 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2008: Heikki Kovalainen

Deze smalle omloop in een glooiende Hongaarse vallei staat vooral bekend om zijn gebrek aan inhaalmogelijkheden. Niet meteen de opwindendste race van het seizoen dus, al was het wel hier dat onze landgenoot Thierry Boutsen zijn derde en laatste F1-overwinning boekte – met 0,3 seconden voorsprong op een zekere Ayrton Senna…

Hungaroring layout

11| 23/08 – Valencia Street Circuit

Valencia Street CircuitLocatie: Valencia, Spanje
Lengte: 5.419 km
Aantal rondes: 57
Totale race-afstand: 308.883 km
Ronderecord: 1:38.708 – Felipe Massa (2008)
Winnaar 2008: Felipe Massa

Het gloednieuwe stratencircuit in de haven van Valencia is dit jaar aan zijn twee Grote Prijs toe. Hoewel het parcours maar liefst 25 bochten telt, halen de wagens er een gemiddelde snelheid van 200 km/h en een top boven de 300. Niet echt een tweede Monaco dus, al is de vergelijking snel gemaakt, omdat de baan voor een groot stuk vlak langs het water loopt. Of er zelfs over, want de bolides steken via een speciaal aangelegde brug het kanaal over.

Valencia layout

12| 30/08 – Circuit de Spa-Francorchamps

Circuit de Spa-FrancorchampsLocatie: Francorchamps, België
Lengte: 7.004 km
Aantal rondes: 44
Totale race-afstand: 308.052 km
Ronderecord: 1:45.108 – Kimi Räikkönen (2004)
Winnaar 2008: Felipe Massa

De oudste GP-omloop op de kalender en favoriet van vele piloten. Al in 1924 werd in Spa een Grand Prix gereden, toen nog op een stratencircuit van bijna 15 kilometer. Inmiddels telt het parcours nog maar een dikke 7 kilometer, maar het blijft desalniettemin de langste omloop van het seizoen. Bekend om zijn heuvelachtige, bosrijke omgeving en het glooiende G-krachtenfestijn dat ook wel Raidillon wordt genoemd.

Spa-Francorchamps layout

13| 13/09 – Autodromo Nazionale di Monza

Autodromo Nazionale di MonzaLocatie: Monza, Italië
Lengte: 5.793 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 306.720 km
Ronderecord: 1:21.046 – Rubens Barrichello (2004)
Winnaar 2008: Sebastian Vettel

De thuisbasis van de Tifosi was in de jaren twintig een van de allereerste permanente racecircuits ter wereld, toen nog tien kilometer lang. Inmiddels staat Monza vooral bekend als de snelste omloop van het jaar en een waar feest voor Ferrarifans.

Monza layout

14| 27/09 – Marina Bay Circuit Park

Marina Bay Circuit ParkLocatie: Singapore City, Singapore
Lengte: 5.067 km
Aantal rondes: 61
Totale race-afstand: 308.950 km
Ronderecord: 1:45.599 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2008: Fernando Alonso

Na meer dan vier maanden toeren in Europa verhuist het hele circus terug naar Zuid-Oost-Azië, waar in Singapore voor de tweede keer op rij een unieke nachtrace gehouden wordt. Een stratencircuit dwars door de stad, verlicht door honderden krachtige lampen, vormt een spectaculair en wondermooi schouwspel voor het live publiek én de tv-kijkers in Europa, die de race gewoon overdag kunnen volgen. Om die reden mogen we in de nabije toekomst meer F1-nachtraces in het verre Oosten verwachten.

Singapore Marina Bay layout

15| 04/10 – Suzuka International Racing Course

Suzuka International Racing CourseLocatie: Suzuka, Japan
Lengte: 5.807 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 307.573 km
Ronderecord: 1:31.540 – Kimi Räikkönen (2005)
Winnaar 2008: n.v.t.

Het circuit in Suzuka werd in de vroege jaren zestig door Honda gebouwd als testparcours. Het resultaat is een lange en veelzijdige omloop, die door de piloten erg geäpprecieerd wordt. Typerend is het pretpark, inclusief imposant reuzenrad, vlak naast het circuit en de achtvorm – uniek in de Formule 1.

Suzuka layout

16| 18/10 – Autodrome Carlos Pace (Interlagos)

Autodrome Carlos Pace (Interlagos)Locatie: Sao Paulo, Brazilië
Lengte: 4.309 km
Aantal rondes: 71
Totale race-afstand: 305.909 km
Ronderecord: 1:11.473 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2008: Felipe Massa

In Sao Paulo, de geboorteplaats van wijlen Ayrton Senna, ligt een racecircuit omgeven door huizen. Een betere metafoor voor de motorsportgekte die hier tijdens de hoogdagen van de drievoudige wereldkampioen ontstond, bestaat er niet. Formule 1 zit in het hart van de Brazilianen en zo ook Interlagos, een linksdraaiende omloop met veel hoogteverschillen, waar thuisrijders altijd iets meer lijken te kunnen…

Interlagos layout

17| 01/11 – Yas Marina Circuit

Yas Marina CircuitLocatie: Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Lengte: 5.554 km
Aantal rondes: 55
Totale race-afstand: 305.470 km
Ronderecord: n.v.t.
Winnaar 2008: n.v.t.

Gloednieuw en al meteen seizoensafsluiter: dan moet je iets in huis hebben. Geld in ieder geval, want het oliestaatje Abu Dhabi heeft een verlaten eilandje omgetoverd tot luxe-racecircuit (alweer een design van Tilke), inclusief jachthaven, uitkijktoren en vijfsterrenhotel – de wagens rijden er zelfs elke ronde even onderdoor! Als de Arabieren hun zin krijgen, moet dit een tweede Monaco worden. Maar dan exclusiever.

Abu Dhabi Yas Marina Circuit layout

Om voornamelijk commerciële en financiële redenen zien we dus een duidelijke verhuis naar het Oosten, maar dat betekent niet dat Europa’s enorme F1-fanbasis vergeten wordt. Wel zijn er veranderingen op til op het Oude Continent. Zo wordt het Engelse Donington Park momenteel klaargestoomd om vanaf 2010 de Britse GP over te nemen van Silverstone, dat de nodige fondsen niet kon opbrengen om het circuit en zijn faciliteiten aan te passen aan de steeds strengere eisen van de Formule 1. In Duitsland wordt voorlopig afgewisseld tussen de Nürburgring en de Hockenheimring, maar die laatste zou, net als Silverstone, wel eens van de kalender kunnen verdwijnen als het nodige geld voor de verdere uitbouw niet gevonden wordt. Frankrijk zit na het schrappen van Magnycours zelfs zonder Grote Prijs dit seizoen, maar er wordt al luidop gesproken van een nieuw circuit in Disneyland (Parijs), dat vanwege zijn centrale ligging en overvloedige hotelaccomodatie de gedroomde locatie is om het evenement verder te zetten. En in Moskou is men inmiddels al gestart met de bouw van een gloednieuwe omloop, de Moscow Raceway, die volgend jaar al op de kalender moet prijken. We sluiten deze driedelige Formule 1-special af met (virtuele) beelden van het nieuwe circuit.

(Lees ook: F1 2009: Nieuwe regels, nieuwe wetten en F1 2009: Teams & Piloten)

Share Button

6 Responses

  1. STxN says:

    Nuttige samenvatting, een plezier om te lezen 🙂

    En ondanks het politieke gezever, ben ik toch een beetje trots op die 7km Belgisch asfalt.

  2. Pieter Fret says:

    Terecht 😉 Toch een van de weinige plaatsen waar 7 km onafbegroken vlak asfalt ligt 😀

  3. stijn says:

    Is het wel nog 7 km dit jaar? Ik had gehoord (en heb ondertussen ook de werken gezien) dat voor de F1 de omloop ingekort ging worden dmv een rechte lijn tussen Pouhon en Blanchimont.
    De oude omloop blijft wel behouden voor andere evenementen maar de F1 zou geklaagd hebben dat toeschouwers omwille van de lange omloop geen waar voor hun geld kregen.

  4. Mee says:

    Daar is sprake van geweest, maar dat gaat gelukkig niet door.

  5. de vlaeminck says:

    Inderdaad zeer goed overzicht, ik denk dat ik nog vaak dit artikel zal consulteren! 🙂

  6. Maxim says:

    @ stijn hoe stom zou dat wel zijn? En ik weet ondertussen al dat dat dit jaar al niet doorgaat. En trouwens zou je een link kunnen geven naar die foto’s van de werken dan?

Leave a Reply