DRIVR

Het beste uit het Autosalon van Genève 2009 (2)

Momenteel draait in Genève de jaarlijkse Motor Show op volle toeren – traditioneel hét premièresalon bij uitstek, met dit jaar opvallend veel aandacht voor rasechte DRIVR’s cars. Beschouwen we enkel de wagens die volop rijplezier prediken, dan nog krijgen we ze onmogelijk in één artikel gepropt. Daarom naar goede gewoonte een episodisch beursverslag, als leidraad bij het zoeken van dat spreekwoordelijke bos. Deel 2 (C tot I) na de sprong.

CITRÖEN

> DS3

Met haar verkiezing als mooiste auto aller tijden ligt de DS – misschien wel Citroëns meest tijdloze design, en dat wil wat zeggen – weer fris in het collectieve geheugen. Perfecte timing met de herintroductie van de legendarische naam, dit keer niet als model maar als een heuse premiumreeks. De C3, C4 en C5 krijgen alledrie een meer luxueuze dan wel sportieve uitvoering, die haar pijlen op een hoger marktsegment richt. De DS3 die in Genève onthuld werd, gaat binnenkort de strijd aan met de Mini’s en Cinquecento’s van deze wereld. Qua classy uitstraling moet hij volgens ons alvast niet onderdoen.

Citroën DS3 Concept

Citroën DS3 Concept

Citroën DS3 Concept

> GT

De GTbyCitroën hebben we al verscheidene malen onder de aandacht gebracht, en toch doen we dat vandaag nog eens. Daar zijn immers twee goeie redenen voor: (1) het ontwerp blijft verbluffend mooi, hoe vaak je het ook bekijkt, en (2) Citroën heeft in Genève een hardnekkig gerucht bevestigd. Inderdaad, de knappe GT gaat wellicht in productie. Er wordt gesproken over een twintigtal exemplaren, waarschijnlijk uitgerust met een V8 van Amerikaanse makelij. Wij hebben wel eens slechter nieuws gehoord.

GTbyCitroën

GTbyCitroën

GTbyCitroën

EDAG

> Light Car

De naam van deze futuristische concept car mag je gerust letterlijk nemen. Niet alleen is de elektrisch aangedreven Light Car dankzij zijn carrosserie uit basaltvezel een pluimgewicht, hij is ook overladen met geavanceerde verlichtingstechnieken. Het is bijvoorbeeld de eerste auto met OLED-koplampen, een uiterst zuinige en modificeerbare lichttechnologie. Om dat laatste even toe te lichten: het is mogelijk om de vorm van de lampen en de plaatsing van de (digitale) instrumenten op het dashboard volledig vrij aan te passen. De achterruit wordt bovendien gebruikt als een soort van projectiescherm, waarop waarschuwingsboodschappen voor achterliggend verkeer getoond kunnen worden. Hoewel de Light Car de conceptfase nooit zal verlaten, mogen deze vooruitstrevende technologieën wat ons betreft gerust doorbreken naar de wereld der productiewagens. Al was het maar om wegpiraten de virtuele vinger te kunnen geven.

EDAG Light Car - Open Source

EDAG Light Car - Open Source

FERRARI

> 599 HGTE

In Genève stelt Ferrari het HGTE-pakket voor de 599 GTB Fiorano voor. Onder de noemer Handling GT Evoluzione vallen onder andere 20-inchwielen met hoogwaardig rubber erop, specifieke kuipstoelen, een vers rood lakje en de gebruikelijke karrenvracht aan koolstofvezel. Resultaat: een 599 die er waarschijnlijk vooral sneller zal uitzien. En klinken, want hoewel er aan de motor niet geraakt wordt, zou de uitlaat wat meer noten op zijn zang krijgen.

Ferrari 599 HGTE

> 599 XX

Interessanter is de 599 XX, die voor de 599 is wat de FXX voor de Enzo betekende. Met andere woorden: een enorm dure niet-straatlegale circuitversie, waarmee alleen onder toezicht van Ferrari mag gereden worden op specifieke testevenementen. Of: hoe je je klanten kan laten opdraaien voor je research- en ontwikkelingskosten. Maar Ferrari komt er toch maar weer mooi mee weg en het project – dat nu al gebruik maakt van de nieuwste F1-technologieën – zal ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen voor toekomstige modellen.

Ferrari 599XX

Ferrari 599XX

FIAT

> 500C

Voor wie een knalroze Cinquecento toch nét iets te gay vindt, heeft Fiat in Genève the next best thing voorgesteld: de 500 Cabrio. Met zijn tussen twee vaste dakstijlen wegschuivende canvasdak heeft hij wel iets van een sardinenblikje, maar dat zal de kleine charmeur er niet van weerhouden om binnen de kortste keren hét fashion statement bij uitstek te worden – in bepaalde kringen.

FIAT 500C

FIAT 500C

GIUGIARO

> Namir

De Italiaanse designstudio Giugiaro beweert met de Namir de snelste hybride ter wereld in handen te hebben. De cijfers liegen er niet om: 350 km/h en toch maar 50 gram CO2 per kilometer en een verbruik van 2 l/100km. Verantwoordelijk voor deze indrukwekkende waarden zijn vier elektromotoren (een voor elk wiel), die tezamen bijna 400 pk genereren. Voor noodgevallen is er ook een compacte 814cc-Wankelmotor voorzien, die de 1500 kg wegende bolide in optimale omstandigheden (lees: aan een slakkengangetje) 2500 km ver krijgt met zijn tank van 50 liter. Erg knap, maar zoals bij zovele wilde concepten geldt hier de regel: eerst bouwen, dan geloven.

Giugiaro Namir

Giugiaro Namir

GUMPERT

> Apollo Speed

De Gumpert Apollo voert momenteel Top Gear’s befaamde Power Laps-classificatie aan, maar voor sommigen is de snelste straatlegale circuitauto ter wereld gewoon niet snel genoeg. Dus presenteert de Duitse constructeur in Genève de Apollo Speed, die speciaal gebouwd is voor het betere dragwerk. Daartoe is de aërodynamica hertekend, het dak 1 cm verlaagd en de velgen afgedicht. Resultaat: 0-100 km/h in 3,0 s, 0-200 km/h in 8,9 s en een top boven de 360 km/h. En die cijfers gelden voor de 700 pk-versie; er komt ook nog een variant met 800 pk en 900 Nm koppel…

Gumpert Apollo Speed

Gumpert Apollo Speed

Gumpert Apollo Speed

HONDA

> S2000 Ultimate Edition

Na tien jaar trouwe dienst gaat de S2000 deze zomer op welverdiend pensioen. Een veel te vroeg brugpensioen wat ons betreft, te meer omdat er nog niet meteen een opvolger klaar staat voor het hoogtoerige driftbakje. Tenzij dan de OSM Concept, die met zijn voorwielaandrijving en (semi-)automaat menig liefhebber van Honda’s roadster regelrecht tegen de schenen schopt. Een reden te meer om met de in Genève voorgestelde Ultimate Edition nog snel een future classic in huis te halen. Alleen verkrijgbaar in Grand Prix White, met knappe vijfspaaksvelgen en een rood lederen interieur.

Honda S2000 Ultimate Edition

Honda S2000 Ultimate Edition

Honda S2000 Ultimate Edition

INFINITI

> Essence Concept

Misschien niet de állersnelste hybride, maar toch zeker de knapste, deze Essence van Nissans luxedochter Infiniti. Begrijp me niet verkeerd; met een 3,7 liter-V6 van 440 pk en een elektromotor die daar nog eens 160 pk bovenop doet, is dit concept allerminst traag te noemen. En in tegenstelling tot de Giugiaro Namir bestaat er tenminste een kansje dat hij daadwerkelijk in serieproductie gaat.

Infiniti Essence

Infiniti Essence

Infiniti Essence

– Lees ook: deel 1 (A – B), deel 3 (K – N) & deel 4 (P – S)

Share Button

One Response

  1. Bunker says:

    wow zeer mooie reeks

Leave a Reply