DRIVR

Het beste uit het Autosalon van Genève 2009 (3)

In Genève zijn, na tien dagen octaanplezier, net de deuren dicht getrokken van de jaarlijkse Motor Show  – traditioneel hét premièresalon bij uitstek, met dit jaar opvallend veel aandacht voor rasechte DRIVR’s cars. Beschouwen we enkel de wagens die volop rijplezier prediken, dan nog krijgen we ze onmogelijk in één artikel gepropt. Daarom naar goede gewoonte een episodisch beursverslag, als leidraad bij het zoeken van dat spreekwoordelijke bos. Klik door voor deel 3 (K tot N).

KOENIGSEGG

> Quant

Het gerucht dat ook Koenigsegg een vierzitter plande, deed al langer de ronde, maar dit had niemand verwacht: een elektrische supercar op zonne-energie. De carrosserie van de Quant is bedekt met een folie van onzichbare zonnecellen, die de accu’s te allen tijde opladen. Snelladen kan via het stopcontact in slechts 20 minuten, waarna de wagen 500 km autonoom kan rondbollen. Zonder evenwel het volledige potentieel van 500 pk te benutten of de sprinttijd naar honderd van 5,2 seconden en de top van 275 km/h te verifiëren, allicht. En dan nog het gekste nieuws: Koenigsegg wil dit futuristische concept effectief in productie brengen.

Koenigsegg Quant

Koenigsegg Quant

KTM

> X-Bow

Crossmotorbouwer KTM verbaasde vorig jaar vriend en vijand met een 790 kg licht trackdayspeeltje met 240 pk-Audikrachtbron achterin. Een uiterst amusante combinatie, goed voor een flitsende nul tot honderd in 3,9 seconden. Die versie gaat voortaan door het leven als X-Bow Street; in Genève werden immers vier nieuwe uitvoeringen voorgesteld. De Clubsport is (nog) meer gefocust op het circuit, met een zelfsper, zespuntsgordels en een verstevigde monocoque. Daar bovenop krijgt de Superlight-variant nog lichtere racewielen en meer koolstofvezel voor extra gewichtsbesparing. De GT4 is zelfs (uitsluitend) gehomologeerd voor het officiële FIA-racewerk terwijl de ROC-versie speciaal voor de Race of Champions ontwikkeld werd. Wij zijn echter vooral benieuwd of KTM de stoere AX Concept – een ultralichte offroadbuggy – ooit in productie zal nemen.

KTM X-Bow ROC

KTM AX Concept

LAMBORGHINI

> Murciélago LP 670-4 SuperVeloce

Het achtervoegsel ‘SV’ gaat terug tot de legendarische Miura uit 1971, die in deze uitvoering de snelste productiewagen ter wereld was. Lamborghini kan dus maar beter met iets speciaals op de proppen komen als het de benaming SuperVeloce uit de kast haalt. Maar wees gerust: daarin zijn de Italianen geslaagd. Ten opzichte van de LP 560-4 is de eveneens vierwielaangedreven LP 670-4 SV 20 pk sterker en 100 kg lichter geworden. Resultaat: een nóg snellere spurt (0-100 km/h in 3,2 s) en een topsnelheid van 342 km/h. De gigantische achterspoiler, enorme uitlaat en agressieve luchthappers laten geen twijfel bestaan: zoals het een echte Lambo betaamt, steekt de LP 670-4 zijn potentieel niet onder stoelen of banken.

Lamborghini LP670-4 SuperVeloce

Lamborghini LP670-4 SuperVeloce

> Murciélago LP 650-4 Roadster

Ondertussen bevestigde Lamborghini ook de komst van een topless variant van de LP 650-4. De roadster behoudt de bekende 6,5 liter-V12 met 650 pk en dus ook de saillante cijfers: 0 tot 100 km/h in 3,4 seconden en 330 km/h voluit. De opvallende introductielivrei heet Grigio Lelesto.

Lamborghini LP650-4 Roadster

Lamborghini LP650-4 Roadster

LANCIA

> Delta 1.8 Di Turbo

Op de Lanciastand is het een en al Delta-nieuws. Enkele nieuwe kleuren, waaronder een knappe matzwarte uitvoering (Hard Black) en een wit-zwarte ‘Angels & Demons’-versie, en een extra luxueze Executive-uitvoering. Maar het belangrijkste voor DRIVRs is de introductie van de 200 pk sterke 1.8 Di Turbo-motor, waarmee ons favoriete designicoon in 7,4 seconden naar de honderd knalt en doorgaat tot een stijlvolle 230 km/h.

Lancia Delta Hard Black

Lancia Delta Executive

MAZDA

> 3 MPS

De vorige Mazda 3 MPS was een van de krachtigste hot hatches van zijn generatie, maar werd desondanks wat over het hoofd gezien door de consument. Misschien is het daarom dat de Japanners de nieuwe generatie veel agressiever aangekleed hebben. Met zijn grote luchthapper in de motorkap, achterspoiler en vijfdeurslayout heeft hij zelfs wat weg van de Impreza STi. En dankzij zijn 2,3 liter-viercilinder met 260 pk moet hij qua pure power ook niet al te veel prijsgeven op Subaru’s snelste. Een geduchte concurrent voor de Focus RS en de Mégane R26.R? We weten het je binnenkort te vertellen.

Mazda 3 MPS

Mazda 3 MPS

MITSUBISHI

> iMiEV Sport Air Concept

De elektrische iMiEV maakte op het afgelopen Autosalon van Brussel al indruk op de verzamelde autopers, maar dat wil niet zeggen dat Mitsubishi in tussentijd heeft stilgezeten. In Genève presenteren ze een iets sportievere versie van het groene stadsautootje, al is dat met 80 pk aan boord een relatief begrip. Dankzij de elektromotor staat er echter wel 230 Nm koppel van bij de start ter beschikking, wat op zijn minst voor vlotte acceleraties moet zorgen, terwijl de extreem aërodynamische druppelvorm de efficiëntie (en dus het rijbereik) helpt te vergroten.

Mitsubishi iMiEV Sport Air Concept

NISSAN

> GT-R SpecV

De Nissan GT-R lapte op de Nürburgring en daarbuiten al alle wetten van de fysica aan zijn laars, de nieuwe SpecV moet daar nog een schepje bovenop doen. Het vermogen bleef gelijk (480 pk), maar er werd 60 kg bespaard door de achterbank overboord te gooien en ultralichte racewielen te monteren. Samen met een stijvere vering en gesneden slicks moet dat goed zijn voor de zeven seconden die de GT-R scheiden van de allersnelste Nordschleife-rondetijd voor productiewagens. En dan het slechte nieuws: de SpecV komt waarschijnlijk niet of in zeer beperkte mate naar Europa en kost (in Japan) bijna dubbel zo veel als een standaard GT-R…

Nissan GT-R SpecV

Nissan GT-R SpecV

- Lees ook: deel 1 (A – B), deel 2 (C – I) & deel 4 (P – S) -

Share Button

4 Responses

  1. Mee says:

    Lancia jullie favoriete designicoon?

    Dat valt tegen ;).

  2. Pieter Fret says:

    Nja, da’s natuurlijk overdreven, maar ik vind het wel een knappe auto. Gedurfd design in ieder geval.

  3. STxN says:

    Toch de eerste Lancia sinds lang die het nakijken weer waard is.

  4. PieterA says:

    Mooi zo’n Delta, maar dat vind ik van de Thesis ook.

Leave a Reply