DRIVR

Het beste uit het Autosalon van Genève 2009 (4)

In Genève zijn, na tien dagen octaanplezier, net de deuren dicht getrokken van de jaarlijkse Motor Show  – traditioneel hét premièresalon bij uitstek, met dit jaar opvallend veel aandacht voor rasechte DRIVR’s cars. Beschouwen we enkel de wagens die volop rijplezier prediken, dan nog krijgen we ze onmogelijk in één artikel gepropt. Daarom naar goede gewoonte een episodisch beursverslag, als leidraad bij het zoeken van dat spreekwoordelijke bos. Het vierde en laatste deel (P tot S) is vandaag aan de beurt.

PAGANI

> Zonda R

Terwijl landgenoot Ferrari even verderop pronkte met een track-only 599XX, haalde Pagani de nog extremere Zonda R, de racevariant van de flamboyante supercar, naar Genève. De oude 7,3 liter-twaalfcilinder heeft plaats gemaakt voor de 6 liter-AMG-V12 uit de Mercedes CLK-GTR, dankzij twee knoerten van turbo’s goed voor 750 pk. Dat beperkt de nul-tot-honderdtijd van dit carbonmonster tot 3,2 seconden; de top ligt ergens rond de 400 km/h. Dat alles voor 1,4 miljoen euro, inclusief rijverbod op de openbare weg…

Pagani Zonda R

Pagani Zonda R

Pagani Zonda R

> Zonda F Cinque

Daar vormt de Zonda Cinque dan weer de oplossing voor, want dit is de straatlegale versie van de R. Het motorvermogen is dicht geknepen tot 678 pk, maar daarmee moet hij amper onderdoen voor de indrukwekkende cijfers van grote broer. In Genève was enkel een geconverteerde Zonda F (het vorige topmodel) te zien, omdat de echte Cinque’s nog gebouwd moeten worden – een proces dat maar liefst een jaar in beslag neemt.

Pagani Zonda Cinque

PERANA

> Z-One

Er is veel kans dat je nog nooit van sportwagenconstructeur Perana hebt gehoord en dat valt je niet te verwijten; het Zuid-Afrikaanse merk deed ook bij ons niet meteen een belletje rinkelen. De jongens ontwikkelen momenteel echter het koopje van de eeuw: een rasechte supercar met 6,2 liter-V8 in de neus (446 pk, 583 Nm), die minder dan 50.000 euro moet gaan kosten. Oh ja, en gemodelleerd is door Zagato. Waar teken ik?

Perana Z-One

Perana Z-One

PORSCHE

> 911 GT3

Zoek de 3 verschillen: Porsche heeft de GT3 vernieuwd met hertekende bumpers en een nieuwe achterspoiler. Had jij het gezien? Ik ook niet. Belangrijker is dat hij 20 pk extra heeft meegekregen, wat het totaal op 435 stuks brengt. En een aangepast Stability Management-systeem – de motor hangt immers nog steeds het evenwicht te verstoren achter de achterwielen. Maar snel, dat is hij zeker. Nul tot honderd in 4,1 seconden en 312 km/h voluit, om precies te zijn.

Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

PROTOSCAR

> Lampo

Geen Lambo, maar een Lampo op de stand van het Zwitserse Protoscar. Een heuse elektrische sportwagen met vierwielaandrijving en degelijke cijfers (0-100 in 5 s, 200 km/h max, 200 km autonomie). En de zoveelste roadster op het populaire Kappa-platform van de Pontiac Solstice/Saturn Sky/Opel GT/Breckland Beira.

Protoscar Lampo

Protoscar Lampo

RENAULT

> Mégane RS

Wat RenaultSport met de vaak doorsnee Renault-producten weet te doen, is ronduit verbluffend. Met de Twingo RS, Clio RS en Mégane R26(.R) zijn ze in elk segment toonaangevend, wat niet altijd van de donorwagens kan gezegd worden. Benieuwd of de nieuwe generatie Mégane RS (250 pk, 340 Nm) opnieuw weet te verbazen. Leuk is alvast dat veel stijlelementen van de radicale Mégane Trophy zijn overgenomen in het productiemodel.

Renault Mégane RS

Renault Mégane RS

RINSPEED

> E2

Drijvende of duikende auto’s, futuristische driezitters, … Rinspeed zit doorgaans niet verlegen om een excentriek concept. De E2 verrast dan ook vooral door zijn intelligente eenvoud. In wezen is hij niets meer dan een Abarth 500 Esseesse voorzien van een energiebesparende modus. In files en stadsverkeer kan je met een druk op de knop switchen naar 60 pk om je uitstoot te beperken, terwijl de rest van de tijd gewoon de volle 160 pk ter beschikking hebt. Geen nodeloos ingewikkelde motorsturingssystemen dus, maar gewoon de beslissing bij de bestuurder, zoals het hoort. De gouden lak moet je er wel bijnemen.

Rinspeed E2

> iChange

Van futuristische driezitters gesproken: dit is er zo een. Tenminste, indien je dat wilt. Zit je alleen in de wagen, dan verlaagt het dak zich om een meer gestroomlijnde vorm aan te nemen en het (elektrische) verbruik te milderen. Dat is meteen hét stokpaardje van deze auto, die ondanks een potente elektromotor, accupakket en zesbak toch maar 1050 kg weegt. Knap werk, al is daar weer die verdraaide gouden lak…

Rinspeed iChange

Rinspeed iChange

SPYKER

> C8 Aileron

De eer om deze specialreeks af te sluiten valt te beurt aan onze Noorderburen. Vorig jaar nam Spyker al een conceptversie van de C8 Aileron mee naar Genève, dit jaar stond hij er in zijn definitieve vorm. De Aileron is zo’n 15 cm langer dan de huidige C8-Spykers en staat dan ook op een gloednieuw platform. De ophanging werd samen met Lotus ontwikkeld, de V8 met 400 pk komt van Audi. Het belangrijkste selling point is echter nog steeds de weldadige retrostyling, geïnspireerd op Spykers verleden als vliegtuigbouwer. Maar voor al die bling moet ook dik betaald worden: bijna 200.000 euro (excl. belastingen).

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

Spyker C8 Aileron

– Lees ook: deel 1 (A – B), deel 2 (C – I) & deel 3 (K – N)

Share Button

One Response

  1. Mee says:

    Die Zonda’s hè, ongelooflijk…

Leave a Reply