DRIVR

FIA zegt: “Controversiële F1-diffusers mogen blijven”

On-voor-stelbaar. Het nieuwe F1-seizoen is nauwelijks twee races oud of er is al meer gebeurd dan de laatste vijf jaar gecumuleerd. En dat komt grotendeels door een aërodynamisch snufje dat de teams Brawn, Toyota en Williams een duidelijk voordeel geeft: de dubbeldeks-diffuser. In die mate zelfs dat Brawn (de door Ferrarista Ross Brawn geredde Honda-stal met Mercedes-motoren) vandaag overtuigend op kop staat met twee overwinningen door underdog Jenson Button. Tot grote nijd van de vroegere topteams trouwens, want die hebben de controversiële bodemspoiler dan maar voor de autorechtbank gedaagd hebben. Zonder succes.

De Fédération Internationale de l’Automobile heeft vanmiddag namelijk beslist dat de diffuser conform de nieuwe regels is, al vermeldt ze er wel bij dat de bepalingen dienaangaande volgend jaar herzien worden. De rest van het veld kan dus op zoek naar een gelijkaardige oplossing, want de luchtgeleider zoals gebruikt door Brawn, Toyota en Williams is nu al goed voor een gemiddelde tijdswinst van een halve seconde per ronde. Renault zou er zelfs al een op stock hebben (nog niet gebruikt wegens angst voor represailles) terwijl BMW alle verlofaanvragen ingetrokken heeft.

diffuser1

Indrukwekkend spul dus, maar hoe werkt het eigenlijk? F1.com aan het woord:

The controversy goes beyond the external shape and dimensions of the diffusers. More important is the fact that all three designs use a ‘window’ or hole (red arrow) to feed the diffuser. That hole is horizontal in the case of the Williams, vertical for the other two teams, and is located where the floor’s step plane meets the reference plane (black arrow). Rivals’ cars, such as Ferrari’s on the right, feature no such hole at this point. This difference stems from the question of whether the diffuser’s three channels can be considered as separate entities, or whether they must be considered as one (enclosed) whole.

En dan het antwoord van de almachtige FIA:

The FIA International Court of Appeal has decided to deny the appeals submitted against decisions numbered 16 to 24 taken by the Panel of the Stewards on 26 March at the 2009 Grand Prix of Australia and counting towards the 2009 FIA Formula One World Championship. Based on the arguments heard and evidence before it, the Court has concluded that the Stewards were correct to find that the cars in question comply with the applicable regulations.

Kenners voorspellen dat de overige teams tegen de GP van Spanje (op 10 mei) hun achterstand weggewerkt hebben. Hou de kalender dus in de gaten, want op Catalunya zou het wel eens harder kunnen stuiven dan ooit tevoren. En opnieuw: we zijn nog maar twee races ver. Afspraak nu zaterdag voor de kwalificaties van Shanghai, en zondagochtend vroeg voor de race!

[Illustratie & Quotes: F1.com – BBC Zendschema alhier]

Share Button

Leave a Reply