DRIVR

Crisis in F1: Acht grootste teams stappen niet op

Na lange rellen rond de budgetlimiet voor volgend jaar leek gisteren eindelijk een compromis bereikt in het Formule 1-wereldje. De FIA verhoogde de grens van 45 miljoen naar 100 miljoen euro per renstal en ook de technische reglementen werden versoepeld. “Uitstel van executie”, vinden de teams, want in 2011 moet nog steeds naar de oorspronkelijk vooropgestelde norm gestreefd worden. Dat is voor velen onaanvaardbaar, want het raakt aan de status van de F1 als koninginneklasse van de autosport. En dus gebeurde wat niemand echt had zien aankomen: de acht teams verenigd in de FOTA hebben besloten vanaf volgend jaar met hun eigen kampioenschap te starten.

FOTA

Concreet gaat het om Brawn GP, BMW-Sauber, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Toro Rosso en Toyota die eruit trekken. Hun nieuwe WK zal naar eigen zeggen beter de waarden van de deelnemers en hun partners reflecteren en bovendien luisteren naar de fans – ticketprijzen moeten bijvoorbeeld overal omlaag. Kostenbesparing verdwijnt niet van de agenda, alleen zal die verlopen volgens de wensen en noden van de teams. De bedoeling blijft echter om open te staan voor deelname van nieuwe spelers.

Blijft de vraag nog wat er zal gebeuren met de Formule 1. De populairste motorsport ter wereld blijft zonder zijn kopstukken onthoofd achter; alleen Williams en Force India hebben zich ingeschreven voor het komende seizoen. Daarnaast staan (stonden?) er wel al enkele nieuwe teams te springen om mee te doen, waarvan waarschijnlijk enkel US F1, Campos en Manor al in 2010 klaar kunnen zijn. Maar een kampioenschap met slechts vijf teams, waarvan meer dan de helft onervaren nieuwkomers, dat kan je toch nog moeilijk Formule 1 noemen? Mosley en Ecclestone maken maar beter hun borst nat.

Wat vind jij van de beslissing van de FOTA? Een wijs besluit of het begin van het einde? Is het menens of gewoon het zoveelste dreigement om de tegenpartij onder druk te zetten in de onderhandelingen? Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Share Button

5 Responses

  1. PieterA says:

    Ik sta niet meteen negatief tegenover de beslissing. Straf dat ze voet bij stuk houden afhaken, al zochten ze misschien evengoed een excuus om de sport te verlaten. Ook straf van de FIA dat ze niet zijn gezwicht want het was veel makkelijker geweest om wel toe te geven. De nieuwe teams die nu aan bod kunnen komen in de F1 kunnen de sport een nieuw elan geven. Eindelijk misschien weer wat zuurstof in de F1. Op deze manier kunnen legendarische merken eventueel de stap terugzetten naar de koninginneklasse. Ondertussen kunnen we nog afstemmen op de races van het nieuwe kampioenschap. Win win situatie. 😉

  2. Casper says:

    Ach, men speelt wel vaker hard ball in de F1. Ik denk dat men eigenwijs genoeg is om het door te zetten overigens, zeker onder leiding van het veel te ijdele Ferrari. En vervolgens komt men er na een jaar achter dat het niet werkt, net zoals in de US gebeurde met de IRL.

  3. BertR. says:

    Als het inderdaad lukt om met deze acht teams een kampioenschap op te richten en daarbij ook de ticketprijzen verlaagd worden, denk ik dat het populairder kan worden dan F1. Maar zo ver moet het eerst nog wel komen.

  4. Stijn says:

    Blijkbaar alles weer in orde:

    De Internationale Automobielfederatie (FIA) en de teams (verenigd in FOTA) hebben de plooien gladgestreken. Er komt volgend jaar geen alternatief WK. “Er is weer vrede nu”, zegt FIA-baas Max Mosley, die wel zijn job moet opgeven.

    Bron: http://www.sporza.be/cm/sporza/auto_motor/F1/090624_F1_crisis_bezworen

  5. Ken Divjak says:

    “Well spank me and call me a nazi” schreef een Jalopnik-commentator gevat…
    Wie geraakt hier nog wijs uit!?

Leave a Reply