DRIVR

Bertone Mantide gaat voor ‘Ringrecord

Noem de naam ‘Bertone’ en wij denken meteen aan tijdloze autodesigns als de Lamborghini Miura, de Lancia Stratos en de Alfa Romeo GTA. Het stijlhuis tekende sinds zijn oprichting net na de Tweede Wereldoorlog tientallen inmiddels legendarische sportwagens voor verschillende (voornamelijk Italiaanse) merken. De laatste jaren was het echter stiller geworden in Grugliasco. Met de Alfa Romeo GT uit 2003 als laatste productiewapenfeit legde Stile Bertone zich vooral toe op stijlstudies – behalve de Alfa Romeo BAT-11 allen voor eigen rekening. Tot er Youtube- en Twitter-gewijs geruchten werden gedropt over wat niet minder dan de beste supercar ter wereld moest worden: een exclusieve Bertone, onder eigen naam geproduceerd en zeer beperkt te koop.

Bertone Mantide

De eerste Mantide is inmiddels al afgeleverd aan de Brit Dan Watkins, en die heeft er grootse plannen mee. Terwijl de meeste rijdende fortuinen – de Mantide heeft Watkins meer dan anderhalf miljoen euro gekost – meteen achter slot en grendel gaan, om de rest van hun leven als pronkstuk in een garage te slijten, heeft Watkins zijn zinnen gezet op het ronderecord van de Nürburgring.

En dat is niet eens zo’n gek idee. De Corvette ZR1, waarvan de Mantide het chassis en de 647 pk sterke V8 overneemt, heeft met een 7:26.4 een tijdlang het record op de 20,8 km lange Groene Hel in handen gehad – tot de Viper ACR roet in het eten kwam strooien. Alleen is Bertone’s creatie, dankzij veelvuldig gebruik van koolstofvezel in de carrosserie, het interieur en zelfs de wielen, ruim 100 kg lichter dan de donor-Corvette. En genereert het futuristische koetswerk tegelijk 25 procent minder luchtweerstand en 30 procent meer neerwaartse druk. Daar waar de ZR1 vanuit stilstand naar 100 km/h spurt in 3,5 seconden en zich gewonnen moet geven bij 330 km/h, gaat de Mantide na een eerste sprintje in 3,2 seconden door tot 351 km/h. Kort gezegd: in theorie is de Mantide inderdaad sneller.

Bertone Mantide

Om niets aan het toeval over te laten, hebben Watkins en Bertone maar meteen besloten het Duitse circuit enkele dagen af te huren en een professionele racer in te huren – testpiloot en ‘Ringdrifter Stefan Roser wordt zelfs al genoemd. Je begint je af te vragen of deze onderneming nog wel kan mislukken. En vooral: of het wel belang heeft. Met een productievolume dat op één hand geteld kan worden en een cliënteel dat de aankoop toch voornamelijk als een belegging ziet, heeft Bertone de reclame hoegenaamd niet nodig. En zeg nu zelf, een ontwerp zo mooi als dit staat toch boven mondaine zaken als die Ringtijdenhetze?

Share Button

One Response

  1. PieterA says:

    De relevantie van het hele project ontgaat mij ook. Zeker omdat de eigenaar het record met zijn nieuwe speeltje niet eens zelf zal vestigen. (wat ook niet onlogisch is natuurlijk)

    En het ontwerp mooi? Allesbehalve in mijn ogen, het is niet omdat het Italiaans, exclusief en afkomstig van Bertone is dat het daarom mooi moet zijn. Een geval van behoorlijk over-design. Al zijn de lijnen best interessant te noemen hier en daar.

    Hadden ze toch maar de B.A.T. 11 in beperkte productie genomen…

Leave a Reply