DRIVR

De vijf meest Onzinnige Auto-Opties

“Auto’s worden niet duurder” schreef ik in de vergelijkende test tussen een oldskool Impreza en zijn nieuwe tegenhanger – “alleen anders”. Bij nader inzicht hoort daar nog een kanttekening bij: auto’s worden inderdaad niet duurder, maar opties absoluut wel. Of zoals collega Pieter de overvloed aan peperdure extra’s omschreef: “Noem het tuning voor dummies, ik noem het briljante marketing”. Ook al zijn een heleboel van die opties nauwelijks briljant te noemen. Ziehier een overzicht van de vijf meest onzinnige accessoires zoals vandaag op een nieuwe wagen te krijgen.

5. Self-Parking

thumb_selfparkingEr is een heel goede reden waarom aspirant-chauffeurs eerst leren manoeuvreren en dan pas de baan op gaan: wie de dimensies van zijn voertuig niet kan inschatten, hoort niet sneller dan 3km/h te rijden. Maar toch zijn er blijkbaar mensen die hun rijbewijs gekocht/gekregen/gestolen hebben en een actieve parkeerassistent kunnen gebruiken; eentje die vaak nog niet op punt staat en bijwijlen meer schade dan de L-drager zelf aanricht…

4. Actieve Cruise-Control

thumb_actievecruisecontrolNet naast de prijzen maar al even onzinnig is de actieve cruise-control; een radarsysteem dat zich op de voorligger verankert om automatisch dezelfde snelheid (en tussenafstand) te hanteren – hoegenaamd om een nog rustgevendere rij-ervaring te creëren. Wat zoveel betekent als: je rijdt even onregelmatig als de ADHD’er voor je. Of je hebt de pech om Cedric in de Ardennen tegen te komen en de rollercoaster van je leven te beleven. Kotszakjes niet inbegrepen.

3. Verwarmd Stuurwiel

thumb_verwarmdstuurwielEen handpalm bevroren aan een metalen pookknop, dat hebben we ‘s winters al in de Peugeot 207RC voorgehad. Maar geklaagd over een stuur dat te koud zou zijn om vast te houden? In een breedgeschouderde 4×4 die bekend staat om zijn terreincapaciteiten? Dooslaggevend bewijs dat Range Rover het plot resoluut kwijt is en zich puur op een cliënteel van softies concentreert. Met onstilbare zweethanden dan nog.

2. Vingerafdruk-Herkenning

thumb_vingerafdrukherkenningNauwelijks ingevoerd en meteen weer afgevoerd: de vingerafdruk-herkenning zoals ontwikkeld voor Audi’s A8. Ongetwijfeld door de constatatie dat autodieven hun hand er niet voor omdraaien om er met de -err- hand van de eigenaar vandoor te gaan. En dat is een nieuwsbericht dat Audi liever niet op zijn naam had – ook al kwam het daar pas rijkelijk laat achter. Om niet te zeggen dat de technologie al klaar was toen iemand aan de alarmbel in Ingolstadt trok.

1. De Openometer

thumb_openometer1Met zo’n 1000 uren volle zon per Belgisch jaar, behoeft het geen uitleg dat de Openometer van Mini een gecompromitteerd idee is. Tenzij je natuurlijk vijf jaar na datum wil ontdekken dat het vooral regent in België, je nauwelijks 100 uur cabrio gereden hebt en die zuurverdiende centen beter in een Cooper S mét dak en koffer gestoken had dan in de meest onzinnige optie om ooit op een auto te verschijnen. Met (regen)stip.

Nog onzinnige opties? Aanvullingen meer dan welkom in de comments!

[Geïnspireerd op een stuk van Ben Oliver zoals recent verschenen in Car Magazine]

Share Button

10 Responses

  1. beebeeporsche says:

    100 uur cabrio per jaar, weet je wel hoeveel dat is? Dat is 6 à 7000km! Ik vind dat de moeite om een cabrio voor te kopen. Maar ge hebt gelijk, een optie om de uren effectief te meten is mijn centen niet waard.
    De Actieve Cruise-Control had ik wel graag gehad. Zowiezo wil ik nooit nog een auto zonder cruise control, maar ik kan het nog te weinig gebruiken. Al rijdt er maar 1 auto voor u aan min of meer dezelfde snelheid, is de cruisecontrol niet meer bruikbaar. Hij moet namelijk exact even hard rijden of iets sneller.

  2. Cedric says:

    always remember: cabrio rijden in de regen is perfect doenbaar, als je niet onder een bepaalde minimumsnelheid gedwongen wordt…

    Een open-o-meter gelinkt aan een regendagen tellende pluviometer is misschien meer rock ‘n roll, maar dan weer on-MINI.

  3. Pieter Fret says:

    Ik moet zeggen dat ik toch erg blij was met het verwarmde stuur van de Corsa GSI tijdens onze ondergesneeuwde rijtest. Bevroren vingers ontdooien lijkt mij dan ook heel wat nuttiger dan onvruchtbaar zaad kweken op een kontschroeiende zetelverwarming.

    Die Always-Open Timer van MINI is wel een leuk gadget om als extraatje aan te bieden bij de cabrio, maar ook niet meer dan dat. Flauw dus om daar een betalende optie van te maken, want wie gaat daar nu voor bijbetalen?

  4. lieven says:

    sjah, met die Mini-lovers weet je maar nooit 😉

  5. Wout says:

    De automatisch naar binnen draaiende spiegels van tegenwoordig? Ze hebben het plots allemaal.

  6. Renny says:

    Die ruitenwissers die je op een Peugeot 406 (sedan) zag (en vaak ook op andere Franse 4-deurs)…

    Altijd een raar zicht gevonden.

  7. PieterA says:

    @Wout: Klopt, vooral als je ze op de gevoelige sensor wilt leggen. 😉

    Zelf vind ik automatische ruitenwissers nogal overbodig, net als de elektronische handrem en de camera’s om ‘snachts de weg beter te kunnen zien op het interne display. Om nog maar te zwijgen van de vibrerende sturen en zetels wanneer je het baanvak verlaat zonder richting aan te wijzen. Of wat dacht je van gadgets die zogezegd zelf parkeren. Ronduit belachelijk en de helft van de keren werkt het niet of gewoonweg schabouwelijk. Er zijn er vast nog meer te vinden.

  8. Wout says:

    Nog een paar gevonden.

    – Koplamp sproeiers! Nooit begrepen die dingen.
    – Handschoenkastje als koelvak. Werkt toch alleen maar als je rijdt.

    – En met die kapstokken op de rug van zetels vraag ik me ook af of je dan niet Pamplona gewijs gespiest kan worden bij een accident.

  9. poepie says:

    Automatisch naar binnen draaiende spiegels , al eens gezien hoever ze ingedraaid nóg uitsteken ? Zal wel iéts schelen maar is bij *sommige* auto’s nutteloos …

  10. Jke says:

    Ik rij heel wat met actieve cruise-control, en vind het een zalige optie. Vult de gewone cruise-control perfect aan. Vooral als je elke dag zo een 50km harmonica-file moet doen.
    Voor het vrije-tijds rijden gaat het ding natuurlijk gewoon af.

Leave a Reply