DRIVR

Waarom Aston Martin de Cygnet bouwt

Gaan we ervan uit dat Autovisie (NL) en Autogids (B) de meest gerenommeerde bronnen in de Nederlandstalige autojournalistiek zijn, dan slagen ze er beide in om de belangrijkste bestaansreden van Aston Martin’s geplande stadmus over het hoofd te zien. Hoog tijd dus om de aap uit de mouw te halen en het genie van Ulrich Bez onomfloerst te vieren – want hij is de eerst ooit om Aston Martin winstgevend te maken.

astoncygnet1

Officieel gaat het verhaal als volgt. Aston-baas Bez leerde Akio Toyoda, huidig CEO van de Toyota Motor Company, kennen tijdens de 24-uurs race op de Nürburgring in 2006. Daar deelde Aston een pitbox met Lexus en hoorde Bez voor het eerst van de Smart-rivaliserende iQ. Beide Gentlemen Racers hielden op en naast het circuit contact om elkaar eind 2008 opnieuw te ontmoeten in het Britse Gaydon waar Bez zijn plannen voor een 25.000 euro dure stadmus op tafel zwierde – enkel te koop voor (aspirant-)Aston-bezitters en (op wat esthetische aanpassingen na) identiek aan de onderliggende Toyota iQ. Punt aan de lijn aldus de verzamelde autopers.

astoncygnet2

Maar dat is natuurlijk maar de helft van de waarheid. Want in feite zit Aston met een Brussels probleem van formaat: de snoeharde Euro-6 normen die in 2014 ingaan. Normen die Bez met een vloot V8’en en 12’s nooit zal kunnen halen, tenzij hij een noodplan inzet om zijn gemiddelde CO2-uitstoot van 340 g/km naar 290 te verlagen. En dat is exact wat de geplande Cygnet-jaarproductie van 2.000 exemplaren voor Aston zal doen. Dat hij op elk exemplaar nog eens 10.000 euro winst maakt, is mooi meegenomen en misschien wel de cleverste autobeslissing van het afgelopen jaar.

Share Button

9 Responses

  1. BART! says:

    Ik kan er alleen maar voor applaudiseren!!

  2. de vlaeminck says:

    Pff… Als er geen andere weg is om die Euro 6 normen… 🙁 Wat moet, dat moet!

  3. elcaminokid says:

    Is wel het bewijs van wat voor’n absurde maatregel die gemiddeldes soms kunnen zijn…de uitstoot kan bij Aston dus enkel nar beneden door meer auto’s te maken, en dus ook meer uit te stoten…

  4. Milly says:

    @Djivy

    hoe gaan vb Porsche en Ferrari dit oplossen?

  5. Ken Divjak says:

    Een constructeur heeft verschillende opties om zijn algemene CO2-uitstoot te verlagen.

    Dat kan bijvoorbeeld door:

    – een submerk in te lijven zoals BMW deed met Mini
    – motoren te downsizen (van V8’s naar V6’en turbo’s, viercilinder naar driecilinder etc)
    – onderin nieuwe modellen te introduceren etc.

    Ferrari van zijn kant probeert het merk groener te maken door middel van efficiëntere krachtbronnen (directe injectie) en gewichtsverlaging zoals beloofd door het Mille Chili concept.

    Porsche doet hetzelfde met directe injectie maar komt waarschijnlijk ook met een viercilindermodel onder de Boxster (op gedeelde basis met de VW BlueSport Roadster) om te cijfers echt te doen kantelen. Ook moderne diesels in de Cayenne (en waarschijnlijk ook de Panamera) helpen daarbij.

  6. Frexy says:

    En als er nog bijkomt dat VW Porsche gaat ‘opslokken’, of toch op z’n minst samenvloeien, dan hoeft Porsche zich al helemaal geen zorgen te maken, niet?

    En werkt het zo dan ook niet met Ferrari en Fiat? Of zijn deze merken nog te onafhankelijk dat zo’n systeem niet telt?
    Ik snap soms toch maar weinig van die merken en submerken..

  7. Ken Divjak says:

    Binnen dezelfde groep horen is niet voldoende om een gezamelijke uitstootberekening te hebben. Want zo zou het iets te gemakkelijk worden voor pakweg Lamborghini om zijn CO2-cijfers binnen de VAG-groep te halen. Of Ferrari onder de vleugels van FIAT etc.

    Neen; om samen berekend te worden moet de merken echt één entiteit vormen en dat ook duidelijk communiceren én tonen zoals BMW Mini doet met zijn gedeelde showrooms.

  8. Frexy says:

    @ Ken Divjak:
    Thanks voor het antwoord 🙂

    Ik vraag me zoieso af hoe dat zit met die overnames, groepen en overkoepelende organisaties bij automerken. Werken de merken onder de koepel nog altijd onafhankelijk, of toch nauw samen (zoals ik soms hoor met gebruik van elkaars motor/chassis/…), hoe zit dat met winsten/verliezen enzovoorts..

    En zit er wel eenheid in de systemen van de verschillende moedermerken?
    Misschien dat dit wel stof is voor een artikel… Though it could be a boring read 🙂
    Al heb ik ooit ergens op t net een leuke foto gezien van de ‘VW family’, met alle merken en bijhorende foto’s in een stamboom. Is nice!

  9. Pieter Fret says:

    Frexy, hier heb je zo’n overzicht van het volledige autolandschap (hoewel dit inmiddels ook al outdated is). Klikken voor giganormisch formaat.

    automotivefamilytree

Leave a Reply