DRIVR

Rijtest: Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 110 FAP

Ik rijd graag. In een Lotus Elise om maar wat hedendaags te noemen. Maar daarin past het gezin plus bagage niet. De combinatie fun en voldoende ruimte ligt nu eenmaal niet voor de hand. En omdat ik – totnogtoe – het enige DRIVR-redactielid met kids ben, wil ik absoluut een keertje gewapend met huis-, tuin- en keuken-mindset op zoek naar een gezinswagen. Bijna onvermijdelijk om dan niet op de monovolumemode te stuiten. Of op Citroën.

rijtestcitroenc3picasso1

Nu, ik hou niet van monovolumes. Ik snap het concept niet. Hun stijl vergelijk ik met een kartonnen doos. En tenzij je vier kids of meer hebt, zijn ze niet praktischer dan een gewone auto. Ze bieden enkel meer ruimte in de hoogte – voor wie graag hoog zit (ik niet). Toegegeven, ze maken het in- en uitladen van kroostlief in de kinderzitjes een stuk makkelijker. “Zonder dat je je hoofd stoot” snappen de mama’s en papa’s. Voor hen is er nu de Citroën C3 Picasso. Hij was me spontaan opgevallen bij de lancering eerder dit jaar. Praktisch en niet beschamend om mee gezien te worden? De C3 Picasso is sowieso wennen voor mij: geen klassieker, geen achterwielaandrijving. Ik moet hem leren plaatsen in zijn genre. Ergo: niet op bochtige, landelijke wegen.

rijtestcitroenc3picasso2

Ook al ben ik niet streng, sportief is de C3 Picasso niet. De versnellingspook lijkt te verdwalen als je schakelt. Bovendien gaat het wisselen van versnelling gepaard met brute geluiden uit de vijfbak. Anderzijds veert de wagen zacht op z’n Frans maar laat toch een hard kantje voelen bij dwarshindernissen in de weg. Een smeuïg koekje met krokante bodem waarop je tanden kan stukbijten als je niet oplet? De vertrouwde 1.6 HDi met 110 pk en 240 Nm koppel staat niet te springen voor vlotte hernemingen op de snelweg, maar is voor het overige heel aangenaam en een troef voor de C3 Picasso; het koppel zit immers onderin, wat een prettige rijervaring geeft.

rijtestcitroenc3picasso4

In een stadssetting voelt Picasso zich beter thuis dan op open, uitnodigende wegen. Bovendien heeft Citroën aan veel gedacht voor het jonge gezin; de achterbank is verstelbaar voor extra kofferruimte, de koffer heeft een handige, dubbele bodem terwijl airbags en isofixhechtingen instaan voor de veiligheid van de kids wiens drankje fris blijft in het gekoelde handschoenvakje. Zelfs zonder het panormische open dak en met geblindeerde ruiten valt er voldoende licht binnen in het interieur. Súperhandig is ook het nanny-spiegeltje onder de achteruitkijkspiegel om de achterbank in de gaten te houden. Al is de afwerking van die spiegel in ons exemplaar onder alle niveau. Maar hey, de C3 Picasso is zo gewiekst dat er zelfs een ingebouwde luchtverfrisser is om de nare geurtjes te verdrijven nadat zoon of dochter wagenziek zijn geworden!

rijtestcitroenc3picasso3

Ons testexemplaar is de Exclusive-versie en heeft dus het hoogste afwerkingsniveau. Elektronische airco, parkeerhulp, fancy velgen en een hippe bekleding – het zit er allemaal op. We genieten ook van het grote, glazen dak over gans de lengte. Heel leuk allemaal, maar het maakt onze testwagen wel erg duur: 24.000 EUR rond. Maar wat precies maakt de C3 Picasso dan zo prijzig? Niet het gebruik van hard plastic op sommige plaatsen in het interieur. De bekleding van het dashboard oogt en voelt dan weer wél aangenaam. De zitpositie was dat eerst niet; in het begin van de testweek zette ik de zetel op z’n laagst zoals ik in elke andere wagen zou doen. Laat dat echter niet werken in de C3 Picasso – onder meer omdat de pedalen opgesteld lijken zoals bij een piano. Ik heb ondertussen het truukje gevonden en de zetel hoger gezet. Op die manier zit je een stuk beter met een stel langere benen. Het stuur had ook nog meer in de diepte mogen schuiven – en wat informatie over de vooras mogen doorspelen. Maar hoe dan ook: als geheel ademt het interieur een soort grootstedelijk loungy sfeertje uit. En da’s best knap voor jonge gezinnen.

rijtestcitroenc3picasso8

Dé grote test voor een familiewagen is het weekendje zee. Doe ik dus. Puur wetenschappelijk laad ik eerst de Volvo break van mijn wederhelft helemaal vol met bagage en kinderen. Het past. Zelfde procedure bij de guitige C3 Picasso en wat is het resultaat? Het past niet. Zelfs met de achterbank van de Citroën helemaal tot aan de voorzetels geschoven, lukt het me niet om alle spullen uit de Volvo in de C3 te stouwen. Geen weekendje zee dus. En daarmee scoort de Citroën C3 Picasso niet helemaal waar hij zou moeten scoren. Met als gevolg dat hij niet zonder meer geschikt als enige familiewagen in het gezin, maar wel zonder twijfel de hipste urban box op de markt is. Mijn vrouw is er weg van.

rijtestcitroenc3picasso6

[Foto’s: Laurent Nivalle – Alle info op Citroën.be]

Plus Min
+ stijlvolste urban box in zijn genre
+ gezinsvriendelijke features
+ aangenaam koppel op lage toeren
– geen spacebox
– afwerking kan beter
– vaag stuur- en schakelgevoel

Weggecijferd

Motor 1.6 HDi
Aandrijving voorwielen
Vermogen 109 pk
Koppel 240 Nm
Gewicht 1408 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,4 s
Topsnelheid 183 km/u
Gem. testverbruik 5,8 l/100 km
Basisprijs 22.200 EUR
Fiscale PK 9

Verdict

5 op 10

Share Button

18 Responses

  1. Milly says:

    Het ziet er inderdaad een leuk wagentje uit maar Clarckson laat er in zijn review op Times Online geen spaander van heel. Voor (sportief) rijplezier moet je niet bij Citroën zijn (ik zeg niks over comfort hé), en al zeker niet bij hun monovolumes.
    Ik heb een C4 Grand Picasso 1.6 HDI als vervangwagen gehad en al zullen sommige mensen die auto fantastisch vinden (net zoals de meeste autojournalisten maar bon), voor mij was het een verschrikkelijke opgave om elke dag in die zielloze plastieken rammeldoos te stappen en nog veel erger om ermee te rijden (lees vooruitslepen).

    Waar kan je dan wel monovolumes vinden die echt fijn rijden (en dan bedoel ik: rijhouding als in een berline, lekker schakelende bak, goede motors en goed (en verstelbaar)stuur: Ford.

    Ik heb er al over liggen zagen op Drivr (een mens moet ergens zijn ei kwijt) maar mijn vrouw heeft een C-Max 2.0 TDCI en ik heb een S-Max 2.0 TDCI en als octaanliefhebber raad ik beide wagens warmpjes aan. Of je ze mooi moet vinden laat ik in het midden (zeker een C-Max da’s nu niet bepaald een stijlicoon) maar ze rijden écht goed. En value for money. T’is maar een tip maar voor evenveel geld als deze Citroën koop je wel een C-Max en die is misschien minder trendy maar rijdt véél beter.

  2. Fantaflesdopke says:

    Voor de prijs alleen al zou ik dit vehikel langs de kant laten staan. Vergelijk eens met een Ford C-Max of Renault Scenic, die zijn beide een stukje groter, zonder dat je daar echt veel meer voor moet neertellen.

    En toch zal het verkopen zeker … ?

  3. Frexy says:

    Als kind uit een gezin met 4 kinderen heb ik mijn gamma van monovolumes wel gezien door de jaren (hoera voor bedrijfswagens! In dat opzicht dan toch).

    Nu moet ik zeggen dat de prettigste auto’s om met 6 in te zitten de 3×3 zetelrij auto’s zijn. 3 zetels van voor dus. Lange tijd hebben we dus een Multipla gehad (6 jaar), en tot vorig jaar een Honda FRV. En deze laatste was ook zeer plezant om mee te rijden. Ik denk dat ik hem plaats boven al de andere monovolumes. Er gaat gewoon niets boven 3×3 zetelrijen. Kwestie van niet uitgesloten te zijn als je op de ‘verloren’ laatste rij zit in de conventionele monovolume.
    Nog een voordeel is trouwens dat ze ook nog een giga kofferruimte hebben, ook als je er met 6 in zit.
    Jammer alleen dat Honda de FRV gaat schrappen. Blijft weer alleen de Multipla over..

    Ik hou er trouwens van hoe architectuur gebruikt wordt voor het promoten van wagens. Schitterende foto’s!

  4. Svenius says:

    De Multipla lijkt me stilletjes uit de catalogus te zijn geslopen, en is het niet 2×3 zetels? 😉
    Ik vond de FR-V ook best wel goed rijden, vooral omdat die direct ook goed zijn uitgerust.
    De C3 zou ik lavast eerder zien als de vervanger van de Golf van mevrouw ofzo. Qua kofferruimte hadden we evenveel plaats als onze Kalos.Mijn dochter vond de tafeltjes achteraan alvast fantastisch, net als de zonneschermen.
    Denk je dat de 110pk een ‘meerwaarde’ heeft tov de 90pk? voor het rijplezier hoef je het niet te doen, denk ik.

  5. Frexy says:

    Haha, juist Svenius. Niet opgelet. Oftewel 2×3 zetels, of 3+3 zetels. Netjes zo.

    Het toffe aan die C3 Picasso is zeker wel het uiterlijk. Funky tot en met. Dat hebben veel monovolumes niet. Begint wel meer en meer trend te worden.

    Trouwens, hoe zit dat eigenlijk met de naam ‘Picasso’? Wanneer gebruikt Citroen die? Als het om monovolumes gaat? Want je hebt ook gewone C3’s en C4’s (naast ook een C4 Picasso), niet?

  6. Ken Divjak says:

    Picasso est un terme qui dans la gamme Citroën désigne les minispaces et les monospace compacts. Il y a eu jusqu’à présent trois véhicules portant ce nom:

    * Citroën Xsara Picasso (1998 – 2006)
    * Citroën C4 Picasso (2006 – )
    * Citroën C3 Picasso (2009 – )

  7. Frexy says:

    Yesh, just as I thought then. Vind eigenlijk wel dat ze dan de namen van verschillende vroeg 20-eeuwse Franse kunstenaars kunnen doortrekken naar andere modellen. Gaugin (voor sporty versie), Toulouse-Lautrec (kleine stadswagens), Manet (sedans), enzovoorts. Dan klopt het totaalbeeld toch iets beter.

  8. vdsmichiel says:

    Als PLUS noemt Jeroen Thys het aangename koppel bij lage toeren. Ik heb tijdens een dienstuitstap met de C3 Picasso ondervonden dat de passagiers dit niet zo ervaren: in de stad worden hun magen al snel op de proef gesteld door die hoge koppelwaardes, die zo iets voor de 2.000 o/m steeds weer als een golf tegen een dijk beuken. Zelfs als je voorzichtig met het gas omspringt. Ik mis sowieso bij veel dieselmotoren geleidelijkheid.
    Verder heeft Milly volledig gelijk wanneer hij stelt dat rijplezier niet echt hoog op de agenda van Citroëns SpaceBox staat: veel te weinig sensaties! Of is dat wat ze bedoelen met een hoog comfortniveau?

  9. Jeroen Thys says:

    @Svenius: denk heuvel in de Ardennen met kids op de achterbank, hun spullen in de koffer en volgens mij zijn de 110 pk dan nodig.

    @vdsmichiel: ik had eerder de indruk dat de zachte ophanging voor wat ongemakken kan zorgen bij de inzittenden. ‘Op koppel rijden’ met de C3 – en vroeg schakelen – kon de nodige efficiëntie brengen bij voldoende comfort, meen ik. Mijn eigen daily driver is ook een diesel, maar die vraagt dan weer een andere rijstijl.

  10. ElmoTheElk says:

    Een hoop RRRR voor de Citroen. En dat terwijl er te weinig in past, de afwerking matig is, er geen rijplezier valt te bekennen en de prijs tegen valt? Uiterlijk is niet alles, toch?

    De foto’s zouden trouwens zo als brochure kunnen worden gebruikt.

  11. Jeroen Thys says:

    @ElmoTheElk: In zijn genre scoort de Citroën inderdaad hoog. Zie het verdict ‘als monovolume’ 🙂

  12. Cedric says:

    Milly:
    Een Seat Altea (xl) rijdt ook best fijn. Vanuit mijn mpv-ervaringen dan toch. De S-Max 1.8 TDCI 125 waar ik ooit eens mee reed, vond ik een enorm turbogat hebben, wat dan weer geen afbreuk doet aan z’n wegligging.

  13. Milly says:

    @Cedric: dat geloof ik best wat die Seat betreft. Maar nog nooit mee gereden….
    Ik heb ook eens met een 1.8 TDCI gereden en die hebben effectief een turbogat. Ik heb de 2.0 en die is veel beter.

  14. PieterA says:

    Dit zijn nog eens foto’s om jaloers op te zijn. Chapeau!

    ot: De Spacebox mag dan best een hippe, praktische, franse doos wezen maar vier R’en lijken mij teveel van het goede te zijn. Want een dRivers-auto is het allerminst.

  15. Pieter says:

    Zeer leuke review, geschreven vanuit het praktische oogpunt, maar toch wordt de benzine die door de aders van vele jonge papa’s stroomt niet verloochend. Doe zo verder; ik heb er alleszins weer een bookmark bij.

    Over de C3: ik ben echt weg van zijn looks. Zéér knappe, compacte, monovolume. En met dat voorlaatste woordje zeg ik het: compact. Hem vergelijken met een uit de kluiten gewassen volvo break vind ik toch een beetje kort door de bocht. Dan kan je ook de zitruimte uit een Golf vergelijken met die in een 7.

  16. Jeroen Thys says:

    @PieterA: zie de R’en echt in zijn genre, PieterA – niet als driver’s car, maar als monovolume. Want anders had ik misschien een probleem 😉

    @Pieter: V40, zeker niet de grootste 🙂

  17. ElmoTheElk says:

    Tuurlijk, binnen het monospace genre heb je andere R’en te verdelen. Maar toch, je schreef zelf dat hij wel erg duur was, verrassend weinig ruimte heeft en de afwerking niet je van het is. Misschien is de standaard in het monospacesegment aan de lage kant?

    Onwijs goede test overigens, laat dat ook gezegd zijn.

  18. ikke says:

    Wat Milly niet weet dat hij met zijn ford’s met een Citroen motor rijdt, een geluk dat PSA nog bestaat om Ford, Volvo van motoren te voorzien.Heb een C5 gehad , 225000km op 5 jaar zonder problemen, heb nu een C3 picasso echt een fantastische wagen in Exclusive uitvoering alles erop en eraan.
    Maar ja Milly kent niet veel van wagens heeft een 2.0 en da trekt mijn man, zeker als vadertje staat ieder jaar langs komt.Leve Ford en leve Milly.

Leave a Reply