DRIVR

Gastbijdrage: Rijtest – Toyota Prius III

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Met een CO2-uitstoot van slechts 89 g/km en een gemiddeld normverbruik van 3,9 l/100 km belooft Toyota waarden die normaal voorbehouden zijn voor mini-autootjes met een zelfontbrander onder de kap, en dat voor een gezinswagen! Zijn dit volledig van de pot gerukte cijfers die enkel in optimale laboratoriumomstandigheden gehaald kunnen worden of heeft de nieuwste Prius echt het potentieel om het op te nemen tegen de zuinigste mazoutstokers?

Van bij de eerste meters valt op dat Toyota’s nieuwste hybride in elk geval al oneindig veel beschaafder is dan bijna eender welke dieselauto: geen gekletter, geen gerammel, nergens getril. Natuurlijk niet, want vertrekken doet hij elektrisch, enkel bij een koudstart doet de 1.8-benzinemotor meteen mee. Ook op weg is het een en al ‘zen’ aan boord: je zet het blauwe high-tech pookje in ‘D’, kiest eventueel voor de Eco of de Power Mode en vervolgens hoef je niet meer te doen dan gas geven en sturen. In vergelijking hiermee doet een gewone dieselmiddenklasser onwillekeurig denken aan een ronkende tractor met weerbarstige pedalen en veel te veel versnellingspoken…

achterkant

Er is echter ook een keerzijde aan de medaille: door die uitermate rustgevende manier van rijden, is er een gebrek aan sensaties. Je hebt niet het gevoel echt actief te rijden. Het Hybrid Synergy Drive-systeem kiest voor jou het optimale toerental van verbrandingsmotor (73 kW, 142 Nm) en elektromotor (60 kW, 207 Nm) plus de best geschikte overbrengingsverhouding voor wat jij van de auto verlangt. Dat zorgt meteen ook voor de vreemde gewaarwording dat er niet langer een verband bestaat tussen het motortoerental en de snelheid. Soms gaat de benzinemotor hoog in de toeren loeien terwijl je simpelweg de bebouwde kom uitrijdt en 90 km/h wil halen. Maar presteren doet hij dan best wel.

De acceleraties mogen gerust als pittig bestempeld worden en de hernemingen zijn ronduit goed, wat voor een groot deel te danken is aan de continu variabele overbrengingsverhouding. Inhalen wordt een fluitje van een cent – goed inschatten wat de juiste versnelling zal zijn voor jouw manoeuvre hoeft niet meer – en het wordt een plezier om het hele veld achter je te laten wanneer de snelheidsbeperking van 90 km/h bij de wegenwerken op de snelweg eindelijk voorbij is. Duw de Power Mode-knop in en de Prius gaat zelfs nog alerter reageren op elke input van je rechtervoet. Ook stevige snelheden op diezelfde snelweg vormen geen probleem, mede dankzij de uitstekende stroomlijn. Het bewijs: op de grindweg waar ik normaal een kleine zandstorm veroorzaak, hing achter de Toyota Prius veel minder stof in de lucht!

koplamp

De Prius is echter niet bedoeld om te vlammen en te scheuren, neen, zet hem in zijn Eco Mode, houd die display waarop je kan zien waar de energie heen gaat goed in de gaten, kijk strak naar het balkje in je Head-Up Display dat toont of je kwistig bent met de kilowatturen of ze zuinig recupereert in het 27 kW NiMH-batterijpakket. Het is een andere manier van bewust rijden… Je kan zelfs nog verder gaan door te kiezen voor de EV-stand. Dan rijdt Toyota’s nieuwste hybride volledig elektrisch. Leuk voor in een parkeergarage of een overbevolkt stadscentrum, maar deze stand is wel heel beperkt in gebruik: tot ongeveer 30 km/h en voor zover de batterij zich nog lekker voelt. Maar het kan! Dankzij die elektrische aandrijving kan je bovendien haarfijn manoeuvreren en parkeren. Als je het pookje in ‘R’ zet, toont de centrale display het landschap achter de vierkante kont van de Prius en ergens diep onder het stuur zit zelfs een knop die hem automatisch achterwaarts zou laten inparkeren. Die heb ik niet geprobeerd, ik wil uiteindelijk nog iets zelf doen.

zijkant

En nu we het toch over knopjes en displays hebben: het zijn er te veel en ze staan overal. Je hebt de Head-Up Display (snelheid, energiestatus en navigatie-instructies), het eigenlijke instrumentenpaneel (snelheid, verbruik, tankinhoud, boordcomputer) en het grote aanraakscherm (voor de navigatie, multimedia en de achteruitrijcamera). Knoppen op het stuur, onder het stuur, naast het stuur, rond de versnellingspook en nog een dozijn naast het kleurenscherm. Sommige bestaan zelfs dubbel! Ook het navigatiesysteem blinkt niet echt uit door zijn gebruiksvriendelijkheid. Het duurde toch een tijdje tegen dat mijn vriendin – nochtans handig met pc’s, gsm’s en TomTom’s – gevonden had hoe je een bestemming invoert. Het navigatiescherm toont ook danig veel info dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

En dan de tang op het varken: naast die hele knopjeshandel een archaïsch voetpedaal om de parkeerrem te activeren! Het is ook spijtig dat er bij die hele informatiestroom niet aan gedacht werd het exacte momentane verbruik getalmatig weer te geven. Ik kan me voorstellen dat een overtuigde Prius-verbruiker daar nochtans op kickt. Hij kan zich troosten met de plaatjes van het gemiddelde verbruik van de laatste 15 minuten of van zijn laatste trips… Kijk je dan even niet naar die hele hocus-pocus van grafiekjes, pijltjes en getalletjes, dan krijg je de trieste, harde plastics in de gaten. Het ziet er weliswaar beter uit dan in de Prius II, maar het blijven behoorlijk fake materialen, die bovendien al eens een kraakje lieten horen.

dashboard

Zitten doet de Prius III echter wel goed. Voldoende ruimte, ook achterin. Een goede rijhouding, maar duidelijk te weinig zijdelings steun. De koffer is heel regelmatig gevormd, maar niet echt groot voor een gezinswagen. Dat batterijpakket moest natuurlijk ergens een plaatsje krijgen, en bovendien zitten onder de koffervloer nog wat bergruimtes. Het koetswerk vind ik persoonlijk ook een pak geslaagder dan bij de vorige versie, zeker met de zeventienduimvelgen. De typische stroomlijn bleef behouden, maar het geheel ziet er volwassener uit, bijna sportief. Maar dat is hij dus niet, wat ook blijkt uit het weggedrag. Hij rijdt sereen, gaat vol vertrouwen door de bochten en blijft daarbij mooi vlak, maar speels was niet het woord dat in me opkwam. Wel strak.

prius en fabriek

Kortom: de perfecte auto voor wie stressvrij de weg op wil, met voldoende ruimte voor een gezinnetje. Een auto die eindelijk een wat stoere look kreeg. Maar verwacht geen sportiviteit. Hij is er om je ecologische geweten te sussen. En ja, hoe zit het nu met dat verbruik? Zonder er echt op te letten, reed ik 100 km met 4,6 liter benzine op een gemengd parcours (volgens boordcomputer). Lang niet slecht zou ik zeggen voor een 1.445 kilogram wegende gezinswagen met een dergelijk comfortpeil. Een collega die zijn best deed alle geboden van eco-driving te respecteren, kwam op 4,0 l/100 km uit.  Wanneer hij een uurtje stevig aan het gas gehangen had in de Power Mode meldde de boordcomputer 5,7 l/100 km. Weinig CO2 dus, maar ook weinig NOx en fijn stof, want dit is een benzine-auto! Wat wil een mens nog meer? Misschien een hybride Celica of Supra of zo, en ook lagere benzineprijzen in vergelijking met dat eeuwige dieselgedoe!

HSD

[Foto’s: vdsmichiel]

TOYOTA PRIUS III

Voor
+ ‘Zen’ rijden
+ Vlotte prestaties
+ Laag verbuik, lage uitstoot
+ Voldoende zitruimte

Tegen
– Ergonomie
– Kwaliteit interieurplastics
– Regelmatige, maar kleine koffer
– Niet sportief

Share Button

4 Responses

  1. B4 says:

    Met de jaren wordt de Prius beter. Het zal nog even duren voor ik er één koop maar elke generatie ziet er beter uit.

  2. John says:

    Een goede en eerlijke review.
    Een van de weinige uit ons gewaardeerde buurland Belgie.

    Opmerking t.a.v. het interieurplastic.
    Dit is een bewuste keuze van de fabrikant i.v.m. de milieuvrindelijke fabrikage en recyclebaarheid.

    gr. John…

  3. Andries says:

    Soms vraag ik mij af of die hybride echt wel de moeite is?
    Ikzelf rij met een clubman D rond, zonder hybride shit.
    Met een sportieve rijstijl zit ik aan 4.9l, en kan als je erop let naar 4.2 gaan. En ja, je kan er met 4 comfortabel inzitten en je hebt nog wat koffer.

    Misschien zijn kleinere auto’s gewoon de oplossing?

  4. Johan says:

    Ik heb ‘m een namiddag al uitvoerig proefgereden. Alle standen gebruikt: EV, Eco, Power. Alle tiptop zoals verwacht. Je glijdt stressloos door het verkeer, de head-up is bij navigatie superhandig. Deze Prius is werkelijk een verbetering tegenover de vorige generatie, die m.i. ook al top was. Mijn vader rijdt er zo eentje, zeer tevreden van. Je kunt je de soms zalige stilte en het rijgemak van een hybride niet voorstellen. Nu diesel ik een 5-bak Corolla Verso. Rijdt prima. Maar een hybride, da’s wat anders! Mijn echtgenote rijdt voor haar job een Lexus RX 400h. Ook hybride dus. Zalige machine. Niks shit aan dus. Alleen maar comfort!

Leave a Reply