DRIVR

Gastbijdrage: Column – Ferrari Stores

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Vertraging. Niet meteen het geliefkoosde woord in het woordenboek van een fervente petrolhead, maar als je gaat vliegen, word je er willens nillens vroeg of laat mee geconfronteerd. Wat doet een mens in de tussentijd? Gediplomeerde marketeers hebben zichzelf die vraag ook gesteld en zo struikel je in de transferzone over de kortingen die ongegeneerd naar de aandacht van je Visa dingen…

De laatste keer dat ik met mijn voeten aan de grond gedwongen was, stootte ik op iets wat je enkel in Italië vindt. Niet het zoveelste uitstalraam vol voetbalshirts en –toebehoren of parfums, maar een knalroodgekleurde vlek. Ferrari-shop. Ferrari. Een naam die ik niet kan uitspreken zonder goedkeurend te knikken of te glimlachen. Het beeld van die twee meter brede en één meter hoge brubbelende Testarossa op mijn achtste staat voor eeuwig op mijn netvlies gebrand. Een mythe, geschreven door legendarische overwinningen en vierwielers…

gastbijdrageferraistore1

Het daagde me die morgen dat Ferrari een groot probleem heeft. Laat even het ongeëvenaarde succes in het F1-circus en de supertechnologische bolides achterwege. Waar autofreaks ook samendrummen, of het nu op de tribunes van het circuit of het autosalon is, altijd zal er minstens een iemand een prominent Steigerend Paard dragen. In dat geval heb je twee opties. De onwaarschijnlijke eerste optie: ik heb een Ferrari en iedereen mag het weten. Maar dan kan je evengoed ook een trui laten maken met alle merken van je spullen op. En dat zou wat opzichtig zijn, toch?

gastbijdrageferraistore2

De veel meer voor de hand liggende tweede optie: ik heb geen Ferrari, zal nooit een Ferrari hebben, maar ik trek dit aan opdat mensen zouden denken van wel. In dat geval ben je schromelijk verkeerd geïnformeerd over een onbestaande Pavloviaanse reactie die dergelijk opgenaaid logo of indiscreet juweel bij het zwakkere geslacht zou ontlokken. Want dit is de essentie van Ferrari’s probleem. Hun auto’s blijven onbetaalbaar voor Jan met de pet, maar omdat de marketingafdeling er geen graten in ziet om het logo te gebruiken voor de opsmuk van de meest uiteenlopende consumptiegoederen, ondermijnen ze zelf de goede naam van hun merk.

gastbijdrageferraistore3

Als het ophield met kleding, zou ik het eerder ongelukkig noemen, maar misschien niet catastrofaal. Helaas is confectie slechts het begin van het einde. Kiest u maar: manchetknopen, kaarsen, asbakken, Ferrari Barbie, Ferrari-575M-zilveren-naamkaarthouder… Tot een Ferrari-weerstation toe. Onontbeerlijk uiteraard voor de Italianen. “Wat voor weer wordt het vandaag? Kijk eens aan, warm en zonnig. Opnieuw.” Met andere woorden, wie niet meteen zijn gading vindt bij Burberry, kan ook terecht bij het automobiele equivalent, en zo uitpakken bij zijn medemens. Het is als een technodreun zetten onder een drifvideo, je mist de essentie compleet. Een te betreuren teloorgang van een mythe door winstbejag. Maar wie kan daaraan weerstaan in deze crisistijden?

[Foto’s: Ferrari & Special_K_Illini]

Share Button

8 Responses

  1. Casper Heij says:

    Ik was onlangs in de Ferrari shop in Milaan. 5 verdiepingen vol met wannahaves, maar toch maar niets gekocht. Ik heb het horloge niet gekocht, en de 20.000 euro die het kostte bewaar ik en leg ik bij mijn F355. Ooit. 😉

  2. Ken Divjak says:

    Dat je die shops enkel in Italië vindt, is ook al een spijtig geschiedenisfeit:

    – Ferrari Store Los Angeles
    – Ferrari Store San Francisco
    – Ferrari Store Miami
    – Ferrari Store Honolulu
    – Ferrari Store Al Khobar
    – Ferrari Store Macau
    – Ferrari Store Las Vegas
    – Ferrari Store Singapore
    – Ferrari Store Johannesburg
    – Ferrari Store Barcelona – Aeroporto Barcellona Terminal
    – Ferrari Store Londra
    – Ferrari Store Abu Dhabi
    – plus alle Italiaanse vestigingen

    Besmettelijker dan de Mexicaanse Griep dus…

  3. Timothy says:

    De wereldreiziger in mij is nog niet zo groot… Helaas!

  4. Tom says:

    en natuurlijk maar een klik away op ClassicCarHunter 😉

  5. Ken Divjak says:

    Oeee wat een schromeloze reclame, Tom;)
    Maar met een initiatief als het jouwe zeker gerechtvaardigd!

    Hier nog zo eentje dat net via lezer Car-Nut binnenliep:
    http://bringatrailer.com/

    Terug on-topic: het nieuwe themapark aan de ‘Ring heeft ondertussen ook een Ferrari Store…

  6. PieterA says:

    Toevallig ook voor de Ferrari store in Milaan gestaan enkele weken terug. Toch maar niet naar binnen geweest.

    Reden? Die lees je in de column.

  7. Ken Divjak says:

    Op 9 september aanstaande komt hier nog een downloadbare F1-sim bij:

    Kostprijs? 14,90€ per circuit. Katching.

Leave a Reply