DRIVR

Alfa MiTo Quadrifoglio Verde met 170pk MultiAir

Zo zie je maar: het loont om je soms eens publiek kwaad te maken. Want terwijl Alfa Romeo Duitsland zijn klavertjevier vorig jaar nog tot een banaal uitrustingsniveau degradeerde (en daarvoor de wind van voren kreeg), is de geluksbrenger nu terug als sportieve badge voor de kleine MiTo. Dus even op een rijtje: Turismo Internazionale voor esthetica, Quadrifoglio Verde voor warme exemplaren en Gran Turismo Allegerita voor withete. Capito?

alfamitoqv1

Vooraleer we in de specs van de QV duiken, even dit: we zijn serieus rouwig over Alfa’s beslissing om de MiTo GTA uit te stellen. Eigenaars van zowel de 147 als de 156 GTA hadden immers al toegezegd voor een DRIVR-Shootout in het voorjaar, maar die zal er dus niet zo snel komen. Volgens sommigen omdat Milaan de 240pk sterke 1.4 1750 niet bedrijfszeker krijgt, volgens anderen door de algehele malaise in blablabla-land. Hoedanook: de MiTo QV moet die pijn verzachten en doet dat met een 170 pk sterke MultiAir-motor en tal van aanpassingen.

Mochten wij die aanpassingen op basis van onze ervaring met de 1.4TB van 150pk definiëren, dan zouden ze als volgt luiden: een communicatiever stuur, redelijker verbruik en bovenal een minder harde demping. En wat blijkt? Alfa heeft twee van die drie punten geadresseerd door een andere motor en dempers te monteren, ook al blijft het elektronisch geassisteerde stuur daarmee onaangetast terwijl de rijhoogte (in tegenstelling tot de persfoto hierboven) niet echt verlaagd werd om het lijnenspel homogener te maken. Anders verwoord: de MiTo staat nog altijd te hoog op zijn pootjes.

Aan goednieuwszijde is er dus een nieuwe motor van 170pk die volgens Alfa maar 139 CO2’s uitstoot (o.a. dankzij start-stop) en zijn dorst met 4,9l/100km lest. Dat laatste is natuurlijk een testbankcijfer, maar het zou wel betekenen dat de 1.4 MultiAir pakweg een derde zuiniger is dan de oude T-Jet die (in onze handen) zowel in de Bravo als in de MiTo gemakkelijk 10 liter en meer verbruikte. In tegenstelling tot de Common Rail-diesels gaat Alfa deze mechaniek ook niet commercialiseren maar puur voor zichzelf houden, wat erop wijst dat de Italianen echt wel on to something zijn. Zoals 0 tot 100 in pakweg zeven seconden bijvoorbeeld. Maar er is meer.

Om ervoor te zorgen dat MiTo-eigenaars niet naar de eerste de beste kinesist rijden, heeft Alfa de hulp van Magneti Marelli ingeroepen – de elektronicaspecialist die ook Ferrari’s F1-team ondersteunt. Die leverde een set elektrisch instelbare dempers die Dynamic Suspension gedoopt werd en volgens Alfa voor “comfort en veiligheid” zorgt zonder “het kwikzilverig karakter” uit het oog te verliezen. Waar blijven ze het toch halen… Hoe dan ook: lichtere velgen en een nieuwe zesversnellingsbak ronden de QV-behandeling af om ons – ondanks een lauwwarme ervaring met de gewone MiTo – danig nieuwsgierig te maken naar de eerste Quadrifoglio sinds de 145 2.0 uit 1996.

Share Button

6 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    In Turijn lijkt de MiTo (samen met de alom aanwezige 500) een verkoopstopper te zijn.

    Sono curioso…

  2. Ken Divjak says:

    Also sprach Duckie’RS vanop het testdak van de Lingotto-fabrieken alwaar hij volgende parels schoot (net via e-mail binnengelopen):

    dsc00055_2

    img_0393

  3. dieter says:

    Zo zie je maar, de benzine-motor heeft nog lang niet afgedaan.
    Multi-air is voor de benzine-motor wat common-rail als
    (r-)evolutie van de diesel-motor was.

    Ben benieuwd of de Fiat-group het nu ook weer zo slim zal aanpakken als toen…!

  4. Ken Divjak says:

    Doel je op het vraagteken of ze de technologie gaan verkopen, dan is het antwoord neen: MultiAir blijft in eerste instantie strictly FIAT Group.

    Hier nog wat anale details:

    At the heart of MultiAir is a new electrohydraulic valve management system that allows a reduction in fuel consumption (by controlling air directly via the engine intake valves, without using the throttle) and harmful emissions (via combustion control). As befits a flag-bearer for the downsizing concept, MultiAir is a versatile technology that is easily applied to all petrol engines and may potentially be developed for diesel engines.

    Load management by means of the intake valves also means that combustion can be optimised even on motorways. The area within which the mixture is made richer has been greatly reduced by exploiting characteristics of the technology: the air-fuel ratio is still stoichiometric at 150 km/h, for example, ensuring a greatly reduced specific consumption.

    Nogmaals lezen om helemaal in te dommelen…

  5. Ik dacht dat er in de Mito GTA een 1.8 ging liggen en geen 1.4 zoals hierboven staat…

    • Ken Divjak says:

      Dank voor de correctie, Bjorn – dat moe(s)t inderdaad 1750 zijn.

      Speaking of which, die passeert hier binnenkort in erg fijn gezelschap…

Leave a Reply