DRIVR

Gastbijdrage: Gereden – Mercedes C63 AMG

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Wanneer men spreekt over een sportwagen pur sang, dan denkt men meestal aan een tweedeurs gestroomlijnde bolide met het nodige spoilerwerk en een interieur net ruim genoeg om een chauffeur en passagier in te lepelen. Bagage en kinderen blijven op de stoeprand staan en de buren kijken minachtend om wanneer je de straat gaat uitrijden. Maar het kan ook anders; het praktische en de anonimiteit van een gezinswagen gecombineerd met de power en rijeigenschappen van een sportwagen, dat is wat de Mercedes C63 AMG ons wil bieden.

C63 AMG - 1

De zilverkleurige vierdeurs sedan staat ons op de wachten op een bewolkte doch droge ochtend. Op het eerste zicht geeft de wagen een sobere indruk. Enkel de vier kanjers van uitlaten verraden dat hij wat potenter is dan de gemiddelde C-klasse. Het zwartlederen interieur met carbonafwerking ziet er alvast uitnodigend uit en we willen dan ook zo snel mogelijk plaatsnemen achter het stuur.

Instappen kan door een simpele aanraking van de deurklink, met behulp van het comfort access systeem. De sportzetels zijn uitnodigend en op alle mogelijke manieren verstelbaar, al is het even zoeken naar de bediening ervan. Die is enerzijds ingewerkt in het deurpaneel, anderzijds aan de zijkant van de zetel waar je de lendensteun kan bijregelen. De AMG-logo’s in de kopsteunen zijn een mooie finishing touch. Hoewel de afwerking in deze AMG-variant de klassieke lijn van Mercedes volgt, geeft het -optionele- carbonpakket een sportieve toets aan het geheel. Automatische airco met drie zones zorgt ervoor dat ook de passagiers optimaal verwend worden.

Het systeem van de handrem is wat ons betreft wel aan een verjongingskuur toe: de pedaal met hendel is iets wat je in een klassieker verwacht, maar niet in deze wagen. Qua entertainment en navigatie is de de C63 uitgerust met een topinstallatie; een druk op een toets in de middenconsole tovert het multimediascherm tevoorschijn waarmee we toegang krijgen tot de telefoon, navigatie en het Harmann Kardon geluidssysteem. De klanken die deze laatste voorbrengt zijn om zijn minst gezegd indrukwekkend te noemen. Hoewel het echte klankenspel zich natuurlijk onder de motorkap bevindt…

C63 AMG - 2

De verwachtingen liggen dan ook hoog wanneer de knop gelabeld ‘engine start’ wordt ingedrukt. De zware brom en het gerochel van de uitlaten zijn indrukwekkend. Bij de minste aanraking van het gaspedaal verandert de brom in een brul en gedraagt de wagen zich als een bronstige stier klaar om de arena in gelaten te worden. De wagen beschikt over drie rijstanden: comfort, sport en manueel. Wij besluiten om alvast in comfortmodus te starten. De bediening van de zevenbak even aftasten, de dagteller wordt gereset en off we go. Enigszins verrassend is het comfort dat de wagen kan bieden ondanks de sportieve ophanging gecombineerd met negentienduimers en laagprofielbanden. Het motorgeluid is gereduceerd tot het minimum. Qua luxe is deze wagen alvast geschikt voor dagelijks gebruik. De boordcomputer geeft echter een gemiddeld verbruik aan van om en bij de zestien liter, en dat  is natuurlijk niet van de poes.

Tijd voor het sportieve werk en het omschakelen van de comfortmodus naar de sportmodus. Het is alsof we in een andere wagen zitten; de gasrespons is merkbaar sneller en ook het toerental wordt merkbaar hoger alsvorens de versnellingsbak gaat schakelen. De ware aard van het beestje ontpopt zich en dat laat zich opnieuw aan het verbruik merken dat nu richting de twintig liter gaat. De overstap van de sportmodus naar de manuele modus is nu snel gemaakt, waarmee we meteen ook de overtreffende trap bereiken. Via de schakelpaddles laat de automatische bak zich vlot bedienen met een uiterst snelle responstijd. Het ESP uitschakelen zou het geheel nog wat meer kruiden, maar aangezien de limieten van deze wagen zo hoog liggen lijkt het verder aftasten ervan op de openbare weg niet verantwoord. We vatten onze ervaring in één woord samen: bruut.

C63 AMG - 3

Op het einde van een geslaagde proefrit kunnen we besluiten dat de term wolf in schaapskleren wel degelijk van toepassing is op deze wagen. De bolide waarmee op het ene moment met vrouw en kinderen boodschappen gedaan worden in de supermarkt laat zich door een simple druk op de knop transformeren in een scheurijzer geschikt voor het circuit. Een gespleten karakter op vier wielen.

[Foto’s: TimDK / RideIndustries.be]

Share Button

One Response

  1. Tom says:

    Waar is de spoiler van dit DTM-machien?

Leave a Reply