DRIVR

Reistest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG 140

In juni organiseerde de enthousiaste Parijzenaar Cyril Codron een rally voor classics van Praag naar Venetië getiteld L’Authentic Prague Venise. Na klassiekerrally’s in Hong Kong, India en Zuid-Afrika twijfelde niemand eraan dat Codron ook in Europa voor spektakel zou zorgen. Wij gingen mee op toer, en maakten van de gelegenheid gebruik om een rasechte kilometervreter te testen. Geen wagen voelt zich immers beter in Bohemenland dan een Skoda, en dus was het een Octavia die ons van Brussel naar zijn geboortedorp Praag mocht brengen. Van daar ging het via Oostenrijk naar Venetië voor een totaal van zomaar even 3100 km…

reistestskodaoctavia1

Bij aankomst in Brussel heeft D’Ieteren een Combi voor ons klaarstaan in een jasje van grijs vermomd als blauw. Ons linkerbeen hadden we net zo goed kunnen thuislaten, want een koppelingspedaal is niet aanwezig; dat klusje wordt geklaard door het DirektSchaltGetriebe of DSG-transmissie. Tegen alle verwachtingen in zijn we namelijk geen rabiate automaathaters aangezien het tweepedalengevoel erg leuk kan zijn, vooral als er een dikke zes- of achtcilinder een hoop Newtonmeters door de assen jaagt…

reistestskodaoctavia2

Helaas is dat met een 2.0TDI niet aan de orde aangezien DSG enkel geschikt is voor motoren met een modicum aan Nm’s (320 in dit geval). Worden die te talrijk, dan houden de twee koppelingen het niet bij elkaar. Net als wij trouwens, want na een handvol kilometers in rijdersmodus beginnen we te vermoeden dat de luidruchtige zelfontbrander – de common-rails staan voor de deur – het liefst onopvallend in D rondstruint. Als in: begin niet te wroeten met de sportstand en de manuele pookbediening, plooi je naar de wensen van de automaat. Ook al laat de gefacelifte Octavia zich licht, precies en bovenal correct dirigeren.

reistestskodaoctavia3

Het merendeel van de automobilisten vindt dat trouwens prima, ze leggen zich wat graag neer bij de heerschappij van de elektronica. Laat het ons knipogend een slavencomplex noemen: deze mensen hebben liefst zo weinig mogelijk te beslissen. Waar ze heen rijden, dat maakt de baas wel uit. Hoe ze daar geraken, dat krijgen ze van de GPS te horen. Onderweg staan ze vooral stil, en dan is zo een geautomatiseerde schakeldoos bijzonder prettig. Wordt er toch gereden, dan zorgt de Cruise Control voor de snelheid en de Lane Assist voor het sturen – de hedendaagse kilometervreter neemt de automobilist zo veel mogelijk uit handen. Want die laatste vult de vrijgekomen tijd toch liever met een langdurige prospectie van de middelste rijstrook, tenminste op ons traject.

reistestskodaoctavia4

Wij schikken ons dan ook in dit contemporaine lot. En zodra we die zinloze DRIVR-test gestaakt hebben, valt er een enorme last van onze schouders en keert de rust weer in de cabine. Zo komt de Octavia volledig tot zijn recht als volstrekt onzichtbare wagen, zowel vanbuiten als vanbinnen. Voor alle duidelijkheid: dat is een compliment. Elk knopje zit waar je het verwacht, voor zover je het al nodig zou hebben. De zetels zitten perfect. Niets stoort. Geen piepje of kraakje. Een keiharde bak waarin alles strak zit vastgeschroefd. Je hebt het gevoel dat je heel veel waar krijgt voor weinig geld.

reistestskodaoctavia5

En dat komt goed van pas; als journaligrafen voor de rally moeten we heel wat kilometers malen, en daarvoor is de Octavia prima. Het snelwegtraject naar Praag wordt in konvooi afgelegd met een eenvoudig te bedienen cruise control als hulpje, het stadsverkeer in Praag dankzij de DSG in alle comfort verteerd. Sterker nog: de rust van dat soort rijden wordt na verloop van tijd aanstekelijk. Want terwijl de deelnemers aan de rally een uit de kluiten gewassen toeristisch programma voorgeschoteld krijgen in een zonovergoten Praag, vinden we het zowaar jammer dat de Skoda enkele dagen aan de kant moet en het landschap niet voorbijglijdt. Zelfs tijdens de eerste etappe van de rally die in danteske weersomstandigheden verloopt, blijft het in de Octavia knus en gezellig. Toegeven: de route leidt via het feërieke Holasovice (een dorpje beschermd als Unesco-werelderfgoed) naar Cesky Krumlov, een Tsjechische kruising van Brugge en Bokrijk. De volgende dag verlaten we Tsjechië om bijna twee dagen in Oostenrijk te vertoeven.

reistestskodaoctavia6

Daar kunnen we onze roots niet verloochenen en doen we nog een poging om de Octavia te laten kwispelen op een uitdagend parcours. Maar helaas, onze Combi-vierwieler blijkt nog altijd zo tam als een labrador die tevreden ligt te soezen na een iets te stevige portie brokken. Een Alp later besluiten we hem wijselijk met rust te laten. De New Octavia Combi is dan ook de ideale auto voor wie rijden ziet als middel, niet als doel. Niet als bron van rijplezier of als sportieve uitdaging, maar als knusse uitbreiding van de woonkamer, waarmee trouwens ook moeiteloos de ganse woonkamer kan worden verhuisd. De Octavia doet het allemaal, met onzichtbaarheid en een onklopbare prijs-kwaliteitverhouding als grootste troeven.

reistestskodaoctavia7

[Tekst & foto’s: Jeroen Peeters]

SKODA OCTAVIA COMBI 2.0 TDI DSG 140

Plus Min
+ Zo correct als een Zwitsers horloge – Maar wel iets luidruchtiger

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 140 pk
Koppel 320 Nm
Gewicht 1350 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,7 s
Topsnelheid 207 km/h
Gem. testverbruik 5,9 l/100 km
Prijs 22.790 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

Share Button

5 Responses

  1. Frexy says:

    Ik weet 2 dingen:

    Eén; de vader van mn lief (weet niet of ik ‘m als ‘schoonvader’ hoor te adresseren) heeft nu ook een Škoda vervangwagen (in afwachting van A5 sportback), en die achterklep van dat ding rammelt behoorlijk hard tijdens het rijden. Dat heb je met vervangwagens, neem ik aan?

    En twee; Tsjechië is een prachtig land, de laatste 10 jaar ben ik nergens anders meer op vakantie geweest. Česky Krumlov is eveneens prachtig, iemand bepaalde stadszichten herkend die voorkomen in de film ‘Hostel’? (ook al hoort die zich af te spelen in Slovakije) 🙂

  2. Jeroen says:

    @ Frexy:

    Je moet eens nakijken / luisteren of het niet de nummerplaat of nummerplaathouder is die achteraan meetrilt. Ik heb al met tamelijk wat Octavia’s gereden en heb telkens wat tussen de nummerplaat en het koetswerk moeten plaatsen om het meetrillen te stoppen.

  3. Frexy says:

    @Jeroen:

    Je hebt gelijk! Ik zag het een dag nadat ik dit gepost had ook. Het is inderdaad de nummerplaat die zo’n ketelgeluid maakt. Wel straf dat juist Skoda dat aan de hand heeft. Doet me denken: gebruiken andere wagens een ander systeem dan 4 schroeven dan? 🙂

  4. ElmoTheElk says:

    @Frexy Als we ‘Hostel’ moeten geloven wonen er in Nederland ook alleen Duitssprekende hoeren. Haha…

  5. Milly says:

    Aan iedereen die zo’n Octavia Break zou willen aanschaffen:

    heb er 3 dagen opzitten met 1.6 TDI Business Line (GPS, Cruise controle, etc…. alles erop en eraan). Was ook een vervangwagen van de leasing. Gouden tip: neem de DSG! In deze wagen zat een manuele bak en die koppelingspedaal is zo lang dat ik er na een paar filekes serieuze pijn aan mijn knie overhield.

    Voor de rest: correcte auto met een gigantische koffer. Die facelift is wel lelijk met z’n vervormde motorkap.

Leave a Reply