DRIVR

Gastbijdrage: ESP – Ware Automobiele Vooruitgang

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Als de term ESP (Electronic Stability Program) in de autopers opduikt, is dat vaak in één van deze twee contexten: a. “het is een schande dat ESP niet standaard aangeboden wordt” of b. “het is spijtig dat het ESP niet volledig afgezet kan worden om met de auto te spelen”. Omdat het niet zelden in combinatie met de term ‘beteugelend’ in de bladen vermeld staat, stond ik dan ook wat sceptisch tegenover dat ESP dat de ware bestuurder weer een deel van de kunde en de verantwoordelijkheid ontneemt…

Tot ik een tijdje geleden het systeem in de nieuwe VW Polo 1.2 aan de tand voelde. Over dat model zelf kunnen we kort zijn: het biedt alle functionaliteit die je van een veelzijdige stadswagen mag verwachten, zonder veel franjes, maar in alle eerlijkheid en degelijkheid. Kortom, de look en de feel zijn gründlich. We hadden ook niet anders verwacht van VW. De nieuwe Polo stuurt erg fijn en rijdt plezant, maar laat die 1.2-driepitter maar links liggen – tenzij snelwegen jouw domein niet zijn of je nog maagd bent wat betreft toerentallen hoger dan 3.000… De revelatie van de dag kwam dus van het ESP dat ook in die Polo zat.

Bron: Volkswagen

Op een grindweg – teneinde geen echt gevaarlijke snelheden te moeten opzoeken – sneed ik als een gek de bochten aan, gooide ik het stuur van links naar rechts. Zonder ESP had ik 100% zeker te maken gehad met onderstuur in de te snelle bochten, met overstuur door de bruuske lastwissels, maar met ESP: niets van dat! Steeds voelde je duidelijk dat het juiste wieltje afgeremd werd. En de bomen bleven op veilige afstand.

Bron: Continental

Bederft het dan alle sportieve rijplezier? Neen, je kunt juist met een grotere veiligheidsmarge de grenzen gaan aftasten. Want geef toe – neen, u heeft al massaal toegegeven ter gelegenheid van de column ‘Al eens een “moment” gehad?’ – ook u bent ‘The Stig’ niet… Verhoogt het de veiligheid? Ja, zeker als ik zie hoe pover het gesteld is met de bochttechniek van de doorsnee Belgische automobilist (daaraan werken zou ook al helpen, maar desondanks zullen er nog altijd van die ‘momenten’ zijn…). Ter illustratie: vrijdagavond zware regenval op de E313, na een oprit met flauwe bocht, twee auto’s in de vangrails getold. Had niet moeten gebeuren met ESP.

Bron: Continental

En wordt het ESP standaard aangeboden op de nieuwe Polo? “Jawel, de eerste maand na de lancering bieden wij het gratis aan, daarna wordt het een optie van € 500!” aldus de verkoper. Heel spijtig, want het is volgens mijn nieuwste inzicht zo onmisbaar geworden als ABS in moderne auto’s. Dat zegt ook de FIA, die met de actie Choose ESC! (Electronic Stability Control, want dat is de algemene term voor dit prachtsysteem) zo veel mogelijk klanten, constructeurs en bovenal beleidsmakers wil overtuigen. En ik durf wedden dat ook een occasionele of zelfs reguliere circuitrijder tevreden is dat een elektronische bewaarengel over zijn duur vierwielig kleinood waakt dat hij/zij daar zo onverzekerd en snel tussen de curbstones en de banden stuurt… Trouwens, 99% van alle automobilisten is als de dood voor een uitbrekende auto en wil dan ook helemaal geen ‘speels’ weggedrag en zal bijgevolg het ESP nooit uitzetten.

[Foto’s: Volkswagen & Continental]

Share Button

3 Responses

  1. car-nut says:

    Volkomen mee eens Michiel, maar het probleem met ESP is hetzelfde als met ABS. De doorsnee chauffeur (en bij uitbreiding) autoverkoper weet niet hoe het werkt, wat het doet en kan het dus niet benutten. Net dat is de reden waarom constructeurs gedwongen zijn hun ESP op een “betuttelende” manier af te stellen. De doorsnee drivr die weg weet met een kont die zich op de remmen in een bocht laat zetten, durft er zich occassioneel al eens aan ergeren, maar zolang de mensen verplicht worden te leren slagen voor een examen ipv te leren een goed chauffeur te worden, zal er op dit punt weinig veranderen vrees ik.

  2. Pieter Fret says:

    Hoewel ook ik vind dat het op sportwagens uitschakelbaar mag zijn, heb je zeker gelijk door te stellen dat ESP eigenlijk standaard op alle auto’s zou moeten zitten. Het zou inderdaad behoorlijk wat ongevallen kunnen helpen voorkomen.

    Maar besef wel dat het ook niet onfeilbaar is. Scheur bijvoorbeeld aan 150 door bovenvermelde gladde bocht en het afremmen van een wiel zal je niet meer kunnen redden van de vangrail – trop est trop. Het mag dus ook geen gevoel van onoverwinnelijkheid creëren bij de (over)enthousiaste bestuurder…

    In doordeweekse rijsituaties is het echter zeker een degelijke berschermengel; en je zal dan ook blij zijn om te horen dat het over twee jaar verplicht wordt op elke nieuwe wagen in Europa. Nogal laat misschien, want tegen dan biedt sowieso iedere constructeur het aan, maar beter laat dan nooit zeker?

  3. herdewyn says:

    Wat bij ESP ook wel eens vergeten wordt, is dat de bestuurder nog steeds moet kijken waar hij naartoe wil. Dat lijkt belachelijk vanzelfsprekend, maar is het niet. Het cliché wil nl dat wij tweevoeters bij een nakende botsing blijven focussen op het probleem (naar keuze in te vullen: boom, tegenligger, geparkeerde auto, noem maar op) in plaats van de oplossing te zoeken. Het verhaal van het konijn en de koplampen dus…
    ESP helpt alleen de de wagen te sturen in de richting die de bestuurder aangeeft. Bij onderstuur in een bocht assisteert de wagen met ESP dus het commando van de bestuurder, nl ‘de bocht nemen’. Bij een ontwijkmanouevre (genre eland) wordt het andere koek: de bestuurder dient hier het obstakel te ontwijken en juist te kijken naar een oplossing verderop. ESP zal hem ook hier verbazend goed assisteren, maar enkel op de levensbelangrijke voorwaarde dat de bestuurder het systeem zegt waar naartoe.
    Wat betreft de informatie van de verkopers kan ik car-nut (en o.a. Tony Verhelle van AG) bijtreden: er wordt veel te weinig aandacht aan besteed. Men verkoopt blijkbaar liever (en makkelijker) een setje 17 inchers…

Leave a Reply