DRIVR

Gastbijdrage: Column – Geen Bedrijfswagen, Heerlijk.

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Bij het wisselen van werk vorig jaar was er één aspect dat een beetje knaagde. De nieuwe job was inhoudelijk perfect, ik kwam terecht in een goed team, groeikansen en centen genoeg… maar geen bedrijfswagen. Nadat ik een paar jaar zorgeloos met een leasebak had mogen rondtoeren, zag ik er een beetje tegenop om zelf terug op te draaien voor de kosten. Ik trap namelijk een open deur in als ik zeg dat een auto best weegt op een gemiddeld gezinsbudget.

Na een paar maanden in de nieuwe job zag ik in het ontbreken van de bedrijfswagen echter een opportuniteit: de Renault Avantime. Al sinds de introductie in 2002 was ik helemaal weg van deze wonderlijke creatie van Patrick le Quément. De Avantime was de meest duidelijke uiting van het nieuwe, gedurfde Renault design en stak fantastisch af tegenover de gemiddelde grijze automobiel. Aangezien de Avantime bij introductie zo’n €35.000 kostte, was hij jarenlang echter spijtig genoeg te hoog gegrepen.

avantime

Nu was daar echter verandering in gekomen: dit voorjaar kwam er terug een autobudget vrij in ons gezin. Strikt logisch was er niet echt nood aan een tweede auto in het gezin, but who needs logic: ik zag de kans schoon om mijn droom in vervulling te laten gaan. Alle Avantimes (een schamele 8.000) waren ondertussen namelijk 6 à 7 jaar oud en de prijzen die ik online vond plaatsten de meeste exemplaren tussen tien- en twintigduizend euro. Wat overleg met de wederhelft deed haar instemmen – de Avantime was één van de weinige auto’s die de afgelopen jaren ook op haar radar waren geraakt – en dus startte een zoektocht naar een goed exemplaar.

Eerst heb ik een testrit gemaakt met het dichtstbijzijnde aangeboden exemplaar. De prijs van die wagen was veel te hoog en de kleurencombinatie helemaal fout, maar de rit en het praatje met de verkoper gaven me wel heel wat kostbare info. Verder heb ik uren en uren op Internet gezeten, tot het bijna een obsessie werd. Uiteindelijk kwam ik uit op een exemplaar aan de andere kant van het land: ingevoerd uit Frankrijk en veel kilometers, maar ook 12 maanden garantie, onderhoudshistoriek, bijna de perfecte kleur en in goede staat. Na heel wat emails en telefoontjes, 2 testritten en een uitgebreide VAB-diagnose (aanrader!) werd de koop gesloten: voor elfduizend euro kwam mijn droom uit.

Ondertussen zijn we 6 maanden verder en ik ben nog altijd in de wolken. Natuurlijk zou ik heel wat mankementjes kunnen opsommen en eet de Avantime een groot stuk uit het budget, maar ik ben er dol op. Bovendien zijn mijn kids & vrouw helemaal weg van hun nieuwe auto en geniet ik van iedere rit – vooral als in de zomer op de Grand Air-knop kan gedrukt worden.

Zonder bedrijfswagen zitten leek eerst een vloek, maar blijkt nu een zegen.

Share Button

14 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Gefeliciteerd. Een bijzondere wagen met een leuk verhaal. Zelf heb ik enige jaren geleden ook voor 11.000 euro mijn Renautl droom waar kunnen maken, ook omdat een bedrijfswagen plots niet kwam, dus ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Weer er zuinig op zou ik zeggen, maar vergeet niet er veel van gebruik te maken. Grootste probleem bij dit soort auto’s is dan ook: vind ik ooit een waardig vervanger?

  2. Pieter Fret says:

    Uit nieuwsgierigheid, Elmo, welke Renault was jouw droomwagen?

  3. pjdq says:

    Een waardige vervanger gaat inderdaad een probleem zijn. Meestal heb ik wel een ‘fantasy car park’ in mijn hoofd – zoals de meesten onder jullie denk ik – maar de Avantime is eigenlijk de meest bijzondere auto ertussen.

  4. Renny says:

    Ik kan je eigenlijk alleen gelijk geven. Vroeger had ik een budget om “u” tegen te zeggen en bovendien gaf het gebrek aan een carpolicy me de vrijheid om pareltjes uit te zoeken.

    Zo reed ik met een A4 Cabriolet 2.5 TDI en daarna met een BMW 5 Touring met lekker veel snufjes. Allebei wagens die ik zelf koos omdat ik met iets uniek/persoonlijk wilde rondrijden. Nu zijn ondertussen de spelregels gewijzigd en ook het budget waardoor ik als volgende waarschijnlijk een kleinere en saaiere auto zal dienen te nemen. Ik wil niet verwaand overkomen, ik dien eigelijk blij te zijn dat ik nog een firmawagen heb, maar als autoliefhebber begin ik meer te denken aan een kilometervergoeding en een eigen gekozen auto dan een standaard lease-sletje. Net zoals u dus. Mij maakt het eigenlijk niet uit of ik hier nu 4 jaar of 10 jaar mee rond rij. Mijn wagen dien ik mooi te vinden en ik kijk liever 10 jaar naar een mooie wegen met een mooie velg dan 4 jaar op plastieke wieldeksels.

  5. ElmoTheElk says:

    @Pieter Een Clio Sport. Was toen absoluut niet haalbaar met een leasebudget en zat inderdaad (mooi woord, Renny) niet op een leasesletje te wachten. Dus was voor mij toen eigenlijk, net als PJDQ, een geluk. Dat wil niet zeggen dat dit de grootste droom ooit is. Natuurlijk hebben we allemaal een ‘fantasy car park’ met onbereikbare Aston Martins (voor mij dan). Maar toen was dat mijn droomwagen en nu nog steeds, ware het niet dat de leeftijd wel gaat meespelen.

  6. Stijn says:

    Heb ook altijd al een boontje gehad voor deze wagen.

    Voor welke motorisatie ben je gegaan?

  7. pjdq says:

    Het is de 2.2 dCI geworden. Dat moest eigenlijk niet voor mij (2.0T of 3.5 V6 mochten ook) maar het past wel bij het cruise-gehalte van de Avantime.

  8. Renny says:

    @ElmoTheElk : Ik lees ook autoblog, vandaar het “hollandse getinte woord” leasesletje. Trouwens om hier een naam op te plakken denk ik aan een grijze Opel Astra of ditto Golfje.

  9. Stijn says:

    @pjdq Welke manquementjes ondervind je?

  10. pjdq says:

    @Stijn. Het dak durft wel eens te piepen (rails moeten ingevet blijven), plafond in de koffer hangt een beetje los, op de autosnelweg heeft de turbo eens 100km een siësta gehouden, het koppelingspedaal maakt een beetje lawaai, de buitenthermometer heeft soms kuren, de centrale plaatjes van de velgen schilferen en dies meer.

    Zo’n lijst lijkt schrikwekkend, maar dat zijn allemaal redelijk futiele dingen in vergelijking met het plezier dat ik eraan heb (hout vasthouden).

  11. BertR. says:

    Zo’n Avantime is echt een speciale wagen. Als Renault-liefhebber vind ik het jammer dat je ze zo weinig ziet.

  12. dieter says:

    Hoi!

    Voor mezelf is de Avantime ook ‘n topper in m’n lijstje “droomwagens”.
    Het is dan ook eigenlijk de laatste der mohikanen die van de band van de Matra-fabriek rolden.

    Ik zeg het je: deze wagen was z’n tijd (jammer genoeg?) te ver voorruit.
    Als je nu ziet welke niches de fabrikanten opzoeken (zwijg me stil van al die cross-overs), weet je wat ik bedoel.
    Mocht vb BMW een monovolume-coupé uitbrengen, gegarandeerd succes!
    Voor Renault werd het jammer genoeg een financiële kater. De liefhebber weet dat dit de exclusiviteit gegarandeerd. :op

    Veel succes met je Avantime en wees er zuinig op! ;o)

  13. Hesp says:

    Welke kleur? Dat fluogroen vind ik prachtig in combinatie met het zilveren dak. Als je in iets compleets geschift wil rondrijden, kan je het maar beter direct goed doen 🙂

  14. pjdq says:

    Ik had hem graag ook in het fel blauw, oranje of groen gehad, maar die waren niet te vinden dus het is een ‘Noir Minuit’ geworden, een soort van heel donker paars zoals een aubergine.

Leave a Reply