DRIVR

Studie: Racegames & Gevaarlijk Rijgedrag

Jongeren die graag racespelletjes spelen of actiefilms bekijken, worden later vaak gevaarlijke chauffeurs. Dat is de conclusie van het doctoraatsonderzoek van Kathleen Beullens (K.U.Leuven), die twee bevragingen organiseerde bij meer dan 2000 scholieren met een tussenperiode van twee jaar. Een belangrijke ontdekking, zo vindt de universiteit, want ze biedt voor het eerst inzicht in het verband tussen mediagebruik en roekeloos rijgedrag en kan daarom helpen bepalen waar een preventief beleid moet ingrijpen.

Need For Speed SHIFT

Alleen wordt die boodschap vaak (bewust?) verkeerd begrepen. Op sensatie beluste media pakken uit met koppen als “Onderzoek K.U.Leuven bewijst gevaar voor verkeersveiligheid” (Het Nieuwsblad) of “Racegames en actiefilms bepalend voor later rijgedrag” (Blog.nl – ‘professioneel blognetwerk van ervaren journalisten’). Nergens in de studie wordt echter beweerd dat games een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid of dat er een oorzakelijk verband is tussen beide.

Uit de tijd dat ik zelf nog samen met Beullens aan de faculteit Sociale Wetenschappen studeerde, herinner ik me dat een correlatie niet verward mag worden met causaliteit. Dit onderzoek doet bij mij dan ook meteen de vraag ontstaan: rijden de betreffende jongeren snel omdat ze racegames spelen, of spelen ze racegames omdat ze houden van snelheid? Het zou best kunnen dat beide gedragingen een uiting zijn van hetzelfde achterliggende motief: adrenalinedrang. Uit eerder Brits onderzoek is immers al gebleken dat gamers van racespelletjes een grotere ‘kick’ (versnelde ademhaling, verhoogde hartslag en hersenactiviteit) krijgen dan van bijvoorbeeld gewelddadige schietspelletjes – ook vaak kop van jut.

Beullens beseft dit zelf ook. Via de website van de K.U.Leuven waarschuwt ze “dat het om een indicatie gaat; deze studie bewijst niet dat dergelijke spelletjes echt een oorzaak zijn van gevaarlijk rijgedrag”. En dat is precies waar het belang van dit onderzoek ligt: omdat ze vaak samengaan, kunnen de media die jongeren gebruiken als verklikker dienen voor later problematisch rijgedrag. In de meeste gevallen tenminste, want wat velen uit het oog verliezen is dat grootschalige surveys als deze altijd uitspraken doen over gemiddeldes en tendenzen in een populatie. De absolute en altijd geldende waarheid heeft zelfs de wetenschap niet in pacht.

Share Button

7 Responses

  1. Yannick says:

    Ik denk zelfs dat er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen verschillende racegames. Het ene spel is gebaseerd op realistisch en gecontroleerd racen (Gran Turismo) en het andere dan weer op het vernielen van de auto. De twee games hebben vaak een andere doelgroep. Ik ben een fervent GT’er, ik heb nog nooit geracet op de openbare weg en al helemaal geen brokken gemaakt.

  2. saab 9000 turbo says:

    ik speel al gran turismo sinds de eerste versie uitkwam en was toen ongeveer 14, 15 jaar denk ik.
    Ik denk dat ik juist veel geleerd heb van racegames, bv als je in de game in een drift komt weet je wat je moet doen,
    als ik nog met men porsche 924 reed heeft dat wel zen vruchten afgeworpen op circuit en op de openbare weg :), je reactie is van nature meestal de juiste dan.
    maar na een racegame gespeeld te hebben heb je “soms” wel eens goesting om de dorpsgek uit te hangen op kleine landweggetjes.
    heeft zen voor en nadelen denk ik

  3. Milly says:

    Waarom geen spelletje maken dat ‘Defensive Driver’ noemt en dat je van overheidswege verplicht kan laten spelen door jongens tussen 18 en 21 jaar?

    Ik heb alvast enkele voorstellen voor een betere gameplay:
    – beginnen remmen 200 meter voor je moet afslaan
    – pinker opzetten 300 meter voor je moet afslaan
    – overal 20 km onder de snelheidslimiet zitten
    – autosnelweg tegen maximum 90 per uur oprijden (wel opletten met de trucks!)
    – minimum 3 ongevallen veroorzaken door als rijdend obstakel op de linkerrijstrook te fungeren

    Dikke fun mannen!

  4. Mee says:

    Ik vind het een heel moeilijk onderwerp om een conclusie uit te trekken. Als fervente (sim)racegame fanaat kan ik niet beweren dat er in mijn rijgedrag geen game-invloeden te vinden zijn.
    Maar het is ook zoals Pieter zegt: speel ik geen racegames omdat ik net graag (en snel) met de auto rij?

  5. Pieter Fret says:

    @ Milly: Het lijkt me dat jij nog wel wat aanvullingen weet voor DRIVR’s Manifest voor Irritatieloos Verkeer. 🙂

    Geloof het of niet, maar het race”spel” waarnaar je verwijst, bestaat al! 3D-Rijsimulator heet het (on)ding; beschouw het maar als een virtuele versie van het praktisch rijexamen. Als voorbereiding daarop misschien best wel handig, maar dit voor het plezier spelen is zowat hetzelfde als jezelf voor de lol in de familiejuwelen laten trappen door een briesende stier. Niet aangewezen, dus.

  6. Ride says:

    Videogames, net als films en muziekclips trouwens, worden vaak al te gauw met de vinger gewezen als oorzaak van allerlei problemen.

    Dat bepaalde zaken een invloed hebben zal je me niet horen ontkennen, maar het komt er denk ik vooral op neer om je kinderen de juiste waarden mee te geven en duidelijk het verschil tussen spel en realiteit te leren kennen.

    Bovendien kan je ook de omgekeerde redenering opwerpen: wie zich kan uitleven op het virtuele circuit of in de virtuele stad hoeft het alvast niet meer te doen op de openbare weg.

  7. Milly says:

    @ Pieter Fret: 😉

    Autorijden voor je plezier is tegenwoordig niet meer mogelijk in de échte wereld.
    Het verwondert me dus niks dat ze als ‘next step’ ook al naar games gaan kijken nu er nergens geen flitspaal meer bij kan. De juffrouw van het onderzoek zal het zo niet bedoeld hebben maar men zal er wel degelijk misbruik van gaan maken.
    We zijn nog één stap verwijderd van electronische snelheidsbegrenzing via gps. De fun is eraf.
    En dan gaat iedereen binnenkort naar circuits om nog eens fun en rijden te combineren en dan gaan ze daar de vergunningen voor intrekken wegens geluidsoverlast.

    Misschien doemdenken maar Clarckson heeft gelijk vrees ik… Wij spartelen nog wat tegen maar auto’s en fun dat is binnenkort iets dat enkel nog aan de toog zal besproken worden tijdens het ophalen van herrinneringen onder zielige ouwe venten.

    Oei da was heavy 🙂

Leave a Reply